Przywrócenie naturalnych kolorów w zmodyfikowanym aparacie

Problemy, czyszczenie, regulacja, naprawa, instrukcje, oprogramowanie etc.

PostMateuszW | 16 Mar 2019, 16:54

Jakiś czas temu natrafiłem na informację o filtrach Astronomika typu clip, które przywracają oryginalny balans bieli w modyfikowanym aparacie: https://www.astronomik.com/en/uv-und-ir-block-filter/owb-ccd-filter.html . Jest również do Nikona FX: https://www.astronomik.com/en/clip-filter/xl-clip-filter-nikon-vollformat-d800-d810-und-d850/astronomik-owb-typ-3-clip-filter-nikon-xl.html

Temat mnie interesuje, bo przymierzam się do moda Nikona pełnoklatkowego, ale chciałbym też robić nim normalne zdjęcia. Niestety, dotarłem do informacji, że w wypadku Nikona FF filtr Astronomik OWB wymaga stale podniesionego lustra - czyli focenie tylko w LV. Totalny bezsens. Nie wiem jak to wygląda w przypadku Canonów. No i oczywiście ten filtr jest bardzo drogi...

Jednakże powertowałem trochę i trafiłem na ciekawą stronę:
http://www.photoir.net/filters-visible-full-spectrum/
http://www.photoir.net/howto-comparison ... -spectrum/
Wychodzi na to że mamy do dyspozycji kilka filtrów, które działają praktycznie identycznie jak OWB i są tańsze:

-S8612
-BG38
-BG40
-Max Max X-NiteCC1
-Kolari Vision Hot Mirror

Oczywiście taki filtr trzeba by było nakręcić na obiektyw z przodu. W moim przypadku to super sprawa, bo pozbywam się problemu nieruchomego lustra w przypadku clipa.

Wśród tych filtrów udało mi się znaleźć, że chyba najłatwiej i najtaniej można kupić Kolari: https://kolarivision.com/product/kolari-vision-color-correcting-hot-mirror-filter-uvir-cut-filter/. Mnie interesuje wersja 77 mm, co kosztuje 105 USD (czyli 2x taniej, niż OWB!). Koszt najtańszej wysyłki do PL to 30 USD.

Czy ktoś jest zainteresowany takim filtrem? Możemy zamówić razem i podzielić się wysyłką. A może ktoś znajdzie któryś z pozostałych filtrów w bardziej atrakcyjnej cenie i możliwy do zakupu gdzieś z EU?

Niestety nie wiem jak to z cłem i watem, obawiam się że dowalą... Ale i tak to chyba najlepsza opcja.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postmareks | 16 Mar 2019, 18:53

W canonie FF filtr EOS Clip również wymaga stale podniesionego lustra .
Synta 12" z drobnymi dodatkami
Awatar użytkownika
 
Posty: 211
Rejestracja: 04 Lip 2007, 12:41
Miejscowość: limanowa

PostDominik Woś | 16 Mar 2019, 19:15

A nie można robić Custom White Balance, aby w jpg-ach mieć dobry balans bieli? Trzeba byłoby tylko mieć taki szary papier do kalibracji balansu bieli. Dodatkowe filtry to możliwość odbić i raczej pogorszenie optyki obiektywu.

Pozdrawiam,
Dominik
Pozdrawiam,
Dominik
 
Posty: 4399
Rejestracja: 26 Lip 2005, 22:05
Miejscowość: Łomianki /k Warszawy

PostMateuszW | 16 Mar 2019, 19:49

mareks napisał(a):W canonie FF filtr EOS Clip również wymaga stale podniesionego lustra .

Dzięki za informację! Cóż, wydaje się że lustro pełnoklatkowe jest zrobione po prostu na styk, co zresztą wydaje się sensowne.
A Canon nie wywala błędu, gdy trzyma mu się lustro? Nikon się tym nie przejmuje, ale słyszałem że Canon niekonieczne?
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

PostMateuszW | 16 Mar 2019, 20:39

Dominik Woś napisał(a):A nie można robić Custom White Balance, aby w jpg-ach mieć dobry balans bieli? Trzeba byłoby tylko mieć taki szary papier do kalibracji balansu bieli. Dodatkowe filtry to możliwość odbić i raczej pogorszenie optyki obiektywu.

Można robić, ale wydaje mi się to skrajnie niewygodną czynnością, szczególnie na wyjazdach, gdzie będę chciał używać aparatu modyfikowanego jako drugi żeby nie zmieniać za często obiektywów (właśnie ze względu na czas).
Na obiektywie zazwyczaj i tak montuje się jakieś filtry ochronne, na których jakość raczej nikt nie narzeka. Myślę że taki filtr przywracający kolory mógłby również pełnić taką rolę ochrony. Oczywiście bez sprawdzenia możemy sobie gdybać, jestem jednak dobrej myśli, bo to nie są jakieś chińskie zamienniki.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

PostDominik Woś | 16 Mar 2019, 21:11

Gdyby filtry montowane przed soczewką zewnętrzną obiektywu były "neutralne", sami producenci obiektywów stosowaliby je fabrycznie. 8) Z doświadczenia wiem, że zazwyczaj powodują dziwne flary i odblaski przy bardzo jasnych obiektach w kadrze.

Możesz sobie zrobić zdjęcia dla WB przy różnych warunkach oświetlenia (słoneczny dzień, pomieszczenie ze sztucznym oświetleniem, itp.) i je stosować (będą zapisane na karcie pamięci). Profesjonaliści i tak nie ufają fabrycznym ustawieniom aparatu jeśli chodzi o WB i albo robią CWB albo poprawiają balans bieli na etapie postporocessingu.

Pozdrawiam,
Dominik
Pozdrawiam,
Dominik
 
Posty: 4399
Rejestracja: 26 Lip 2005, 22:05
Miejscowość: Łomianki /k Warszawy

PostMateuszW | 16 Mar 2019, 21:30

Dominik Woś napisał(a):Gdyby filtry montowane przed soczewką zewnętrzną obiektywu były "neutralne", sami producenci obiektywów stosowaliby je fabrycznie. 8) Z doświadczenia wiem, że zazwyczaj powodują dziwne flary i odblaski przy bardzo jasnych obiektach w kadrze.

One nie są montowane fabrycznie bo mają być wymienne :) A zresztą dobrze, że nie podnoszą ceny obowiązkowym szkłem, tylko każdy może zdecydować.
Co do odblasków, to ja mam filtry Hoya na dwóch obiektywach (w tym bardzo szerokiej Tokinie 11-20) i nie zauważyłem, żeby był z tym jakiś problem. Oczywiście dodatkowe odbicie powstanie, ale nie większe niż na każdej z kilkunastu soczewek obecnych w obiektywie. Przynajmniej takie są moje obserwacje, wiadomo że to zależy od konkretnego sprzętu.
Dominik Woś napisał(a):Możesz sobie zrobić zdjęcia dla WB przy różnych warunkach oświetlenia (słoneczny dzień, pomieszczenie ze sztucznym oświetleniem, itp.) i je stosować (będą zapisane na karcie pamięci). Profesjonaliści i tak nie ufają fabrycznym ustawieniom aparatu jeśli chodzi o WB i albo robią CWB albo poprawiają balans bieli na etapie postporocessingu.

Nie jestem pewien, czy w Nikonie mam taką możliwość wczytywania balansu ze zdjęcia już zapisanego. W temacie zdjęć dziennych nie czuję się absolutnie profesjonalistą i w 90% przypadków wystarcza mi WB auto :) Nie mam absolutnie czasu na ręczną zabawę z balansem na 10000 zdjęć z wakacji. Czasem coś poprawię, ale to wyjątki. Potrzebuję metody, która nie absorbuje czasu.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

PostMateuszW | 16 Mar 2019, 21:39

Sprawdziłem, jednak się da :) Tzn można zapisać do 6 ustawień ręcznego WB. Nie da się wczytać z plików, ale jest te 6 zapisanych ustawień. No to trochę zmienia postać rzeczy. Chociaż i tak nie uśmiecha mi się latanie po polu z szarą kartką do kalibracji... No ale może wstrzymam się z zakupem, zobaczę na ile kłopotliwe będzie to zapisywanie ręcznych ustawień i czy wystarczy zrobić raz na zawsze te kilka presetów.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

PostSebastian Ś. | 16 Mar 2019, 22:09

Możesz potem po prostu w Lightroom jak masz RAWy puścić na wszystkie zdjęcia zmianę balansu i gotowe. Za darmo i chwila, do tego w domu ;)

Tak jak Dominik pisał kilka zdjęć w różnych warunkach też załatwi sprawę. Mam takie małe karty plastikowe za kilka zł i można je zabrać wszędzie, jedno zdjęcie na początku i masz, ale i tak wolę Lightroom.
 
Posty: 2358
Rejestracja: 02 Wrz 2016, 17:11

PostMateuszW | 16 Mar 2019, 22:58

Sebastian Ś. napisał(a):Możesz potem po prostu w Lightroom jak masz RAWy puścić na wszystkie zdjęcia zmianę balansu i gotowe.

A mogę puścić na wszystkich automatyczne ustawienie balansu (czyli różnie dla różnych zdjęć), czy jedno konkretne? Cóż, z tymi rawami to niekiedy jest problem... z miejscem jakie zajmują. No ale to też jakaś opcja.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postchavez1976 | 16 Mar 2019, 23:14

MateuszW napisał(a):mogę puścić na wszystkich automatyczne ustawienie balansu (czyli różnie dla różnych zdjęć) ?

Tak, można puścić preset z ustawieniem "auto" dla WB na wszystkie zdjęcia jednocześnie ale wątpię, że LR sobie często poradzi z w miarę poprawnym balansem.
Można też do presetu wrzucić ustawienie vibrance i color na maxa i wtedy w miarę szybko można by sobie temperaturę i tintę szybko zneutralizować, przeglądając kolejne fotki.
Ciekawa sprawa. Niestety nie mam już modyfikowanego lustra żeby to teraz przetestować.
Pozdrawiam, Amadeusz

Columbus 13", TSAPO906, BM152s, PST, HEQ5mod, SAM, 533MCP, 290MC, 6D
Awatar użytkownika
 
Posty: 1257
Rejestracja: 15 Gru 2012, 19:26
Miejscowość: Zabrze/Oświęcim

 

PostSebastian Ś. | 16 Mar 2019, 23:51

Robiłem tak, że wybierałem fotkę, ustawiałem WB poprawne i potem sync na podobne zdjęcia, czyli nie na wszystkie na raz. Jutro zrobię kilka w róznych warunkach oświetlenia bez korekty manualnej i zobaczę czy auto z LR da radę i dam znać ;)
 
Posty: 2358
Rejestracja: 02 Wrz 2016, 17:11

Postchavez1976 | 16 Mar 2019, 23:59

Faktycznie, dobry sposób.
Sprawdziłem fotkę (skonwertowaną na tif) z astrokamery.
Jestem zaskoczony bo z temperaturą sobie dobrze dał radę na auto. Sądzę, że robi to na podstawie histogramu.
Gorzej z tintą, tylko lekko przesunął i zostaje fiolet zamiast zieleni.

Bardziej się obawiam, czy takie dzienne foty modem, nie wyeksponują różnych wad optycznych obiektywów...
Trzeba by porównać foty z modem i bez, np. pod ostre światło.
Pozdrawiam, Amadeusz

Columbus 13", TSAPO906, BM152s, PST, HEQ5mod, SAM, 533MCP, 290MC, 6D
Awatar użytkownika
 
Posty: 1257
Rejestracja: 15 Gru 2012, 19:26
Miejscowość: Zabrze/Oświęcim

 

PostMateuszW | 17 Mar 2019, 16:05

Sebastian Ś. napisał(a):Robiłem tak, że wybierałem fotkę, ustawiałem WB poprawne i potem sync na podobne zdjęcia, czyli nie na wszystkie na raz.

Jeśli całkowite auto nie zadziała, to niestety, ale taka metoda nie jest dla mnie. Znam siebie, po porostu nie będzie mi się chciało ręcznie z tym bawić :)
chavez1976 napisał(a):Bardziej się obawiam, czy takie dzienne foty modem, nie wyeksponują różnych wad optycznych obiektywów...
Trzeba by porównać foty z modem i bez, np. pod ostre światło.

Modyfikacja na full spektrum spowodowałaby znaczne zwiększenie aberracji chromatycznej, która w IR nie jest korygowana. Dlatego też jedyną sensowną modyfikacją jest taka z filtrem IR cut, co zapewnia filtr baadera. Wówczas nie powinno być żadnych dodatkowych eksponowanych wad, przynajmniej wg mojej wiedzy.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

PostDominik Woś | 17 Mar 2019, 17:25

MateuszW napisał(a):Modyfikacja na full spektrum spowodowałaby znaczne zwiększenie aberracji chromatycznej, która w IR nie jest korygowana. Dlatego też jedyną sensowną modyfikacją jest taka z filtrem IR cut, co zapewnia filtr baadera. Wówczas nie powinno być żadnych dodatkowych eksponowanych wad, przynajmniej wg mojej wiedzy.


Mateuszu, nie wiem skąd ty te informacje bierzesz ale zauważ, że nieświadomie możesz wprowadzać w błąd. Miałem Canona 5d MkII przerobionego z filtrem przepuszczającym również podczerwień (nie wiem czy to było full spectrum ale na przykład widać było na LV bardzo ładnie jak mruga dioda IR w pilocie od telewizora). Nic takiego jak aberracja chromatyczna nie występowało, co najwyżej jasne gwiazdki w kadrze były trochę powiększone. Być może korekcja aberracji jest jednak robiona w samej optyce obiektywu.

Niestety ale zamienniki Baadera, tego oryginalnego filtra Canona (odcinającego widmo w głębszej czerwieni) nie są idealne. Ich główną wadą jest to, że następują wewnętrzne odbicia pomiędzy powierzchnią matrycy i filtra Baadera, co objawia się odblaskami przy jasnych gwiazdach w kolorze właśnie czerwonym. Zerknij poniżej. Oczywiście z usunięciem tych odblasków nie ma większego problemu na etapie obróbki.

Przywrócenie naturalnych kolorów w zmodyfikowanym aparacie: odblask_baader.jpg


Pozdrawiam,
Dominik
Pozdrawiam,
Dominik
 
Posty: 4399
Rejestracja: 26 Lip 2005, 22:05
Miejscowość: Łomianki /k Warszawy

PostSebastian Ś. | 17 Mar 2019, 17:37

MateuszW napisał(a):Jeśli całkowite auto nie zadziała, to niestety, ale taka metoda nie jest dla mnie. Znam siebie, po porostu nie będzie mi się chciało ręcznie z tym bawić :).


To jest półautomat ;) Masz coś takiego w LR jak white balance selector, zaznaczasz coś neutralnie szarego, sync na resztę zdjęć i gotowe. No niestety można tak grupować tylko zdjęcia w podobnych warunkach chociaż i tak nie będzie nigdy idealnie, ale myślę, że do pominięcia. Tak samo nawet auto niemodyfikowanej lustrzanki zawsze jest lekko rozjechany i trzeba manualnie, chociaż może to mój stary aparat (450D) i w nowych jest pod tym względem lepiej.

Nie mam niestety pod ręką tego modyfikowanego aparatu ani zdjęć dziennych z niego więc nie mogę sprawdzić dokładnie tego auto w LR. Na zdjęciach Księżyca nie działa. Zostaje przed ten selector metoda.
 
Posty: 2358
Rejestracja: 02 Wrz 2016, 17:11

PostMateuszW | 17 Mar 2019, 18:08

Dominik Woś napisał(a):Mateuszu, nie wiem skąd ty te informacje bierzesz ale zauważ, że nieświadomie możesz wprowadzać w błąd. Miałem Canona 5d MkII przerobionego z filtrem przepuszczającym również podczerwień (nie wiem czy to było full spectrum ale na przykład widać było na LV bardzo ładnie jak mruga dioda IR w pilocie od telewizora). Nic takiego jak aberracja chromatyczna nie występowało, co najwyżej jasne gwiazdki w kadrze były trochę powiększone. Być może korekcja aberracji jest jednak robiona w samej optyce obiektywu.

Właśnie o to powiększenie gwiazd chodzi. Zjawisko znane powszechnie w refraktorach. Może źle dobrałem słowa, pisząc, że "nie jest korygowana w IR", ale chodzi mi o to, że w IR jest najgorsza korekcja. Wszystko oczywiście zależy od modelu obiektywu.
Niestety ale zamienniki Baadera, tego oryginalnego filtra Canona (odcinającego widmo w głębszej czerwieni) nie są idealne. Ich główną wadą jest to, że następują wewnętrzne odbicia pomiędzy powierzchnią matrycy i filtra Baadera, co objawia się odblaskami przy jasnych gwiazdach w kolorze właśnie czerwonym. Zerknij poniżej. Oczywiście z usunięciem tych odblasków nie ma większego problemu na etapie obróbki.

Masz rację, jest kwestia tych odblasków. Choć powiem szczerze, że nie wiem co o tym myśleć, bo spotykałem się z praktycznie sprzecznymi opiniami na ten temat (niektórzy mówili że odblasków nie ma, inni wręcz wywalali baadera twierdząc, że odblaski są nie do przyjęcia).
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postmakower | 18 Mar 2019, 16:38

chavez1976 napisał(a):
MateuszW napisał(a):mogę puścić na wszystkich automatyczne ustawienie balansu (czyli różnie dla różnych zdjęć) ?

Tak, można puścić preset z ustawieniem "auto" dla WB na wszystkie zdjęcia jednocześnie ale wątpię, że LR sobie często poradzi z w miarę poprawnym balansem............


Tam gdzie LR sobie nie poradzi można spróbować RAW Therapy. w Tym programie temp. można przesuwać we wiekszym zakresie.
Odnośnie robienia zdjęć Canonem modyfikowanym z filtrem Baadera to ponoć poleca się wykorzystać narzędzie z aparatu - kolor shift i dać WB SHIFT/BKT =B9G9. I robić dzienne fotki w trybie AV (tego zbyt nie rozumiem ale to rada z serwisu).
Możne też zrobić fotkę niebieskiej ściany dla własnego balansu bieli.
 
Posty: 756
Rejestracja: 04 Sty 2012, 02:22

 

PostMichalK | 21 Mar 2019, 18:31

O, przez przypadek odkryłem ten wątek :)

Ogólnie w Canonach znacznie łatwiej zrobić Custom White Balance bo wskazujemy tylko odpowiedni plik, wystarczy więc, że na karcie trzyma się kilka takich plików (dla różnych temp. barwowych). W praktyce w 95% przypadków o ile nie robi się w świetle sztucznym wystarczy jeden plik i jedno ustawienie. W Nikonie też można wskazać plik ale chyba tylko w wyższych modelach, w pozostałych robi się CWB i jeżeli chce go się poprawić to trzeba wykonać kolejne ujęcie. W obu przypadkach w Nikonie takie ustawienie nawet na gotowych plikach trwa tyć dłużej niż w C, ale nie jest to wielki problem. Ogólnie kolorystyka po mod. dla mnie jest fajniejsza. Filtr który wyciągamy ma jakąś gęstość i kolor przez co po mod. do matrycy dociera więcej światła.
Stosowanie filtrów szczególnie korekcyjnych to taka broń obosieczna. Po pierwsze ZAWSZE ostrość będzie wypadała w innym miejscu (w przypadku clip in), po drugie jak ktoś już wspomniał lustro musi być cały czas podniesione no i robimy zdjęcia wyłącznie w LV co mi na przykład nie odpowiada. No i jeszcze jedno - każde przejście światła przez szkiełko nieco ścina nam jakość i zwiększa ryzyko powstawania halo czy duszków (dlatego ogólnie odradzam stosowanie baadera bcf).

Pozdrawiam!
 
Posty: 33
Rejestracja: 13 Mar 2019, 15:24

 

PostMateuszW | 21 Mar 2019, 20:49

MichalK napisał(a):O, przez przypadek odkryłem ten wątek :)

Ogólnie w Canonach znacznie łatwiej zrobić Custom White Balance bo wskazujemy tylko odpowiedni plik, wystarczy więc, że na karcie trzyma się kilka takich plików (dla różnych temp. barwowych). W praktyce w 95% przypadków o ile nie robi się w świetle sztucznym wystarczy jeden plik i jedno ustawienie. W Nikonie też można wskazać plik ale chyba tylko w wyższych modelach, w pozostałych robi się CWB i jeżeli chce go się poprawić to trzeba wykonać kolejne ujęcie. W obu przypadkach w Nikonie takie ustawienie nawet na gotowych plikach trwa tyć dłużej niż w C, ale nie jest to wielki problem. Ogólnie kolorystyka po mod. dla mnie jest fajniejsza. Filtr który wyciągamy ma jakąś gęstość i kolor przez co po mod. do matrycy dociera więcej światła.

Miałem podesłać Ci link, żeby zapytać co o tym myślisz, ale zapomniałem :)
Koniec końców, udało mi się samodzielnie zmodyfikować aparat - bez użycia Baadera, bo Mój Nikon D750 ma dwa oddzielne filtry. Wszystko jest ok i podczerwień jest ucięta jak trzeba.
Zrobiłem małe zestawienie. Najpierw zwykłe auto, potem auto z korektą w aparacie, przy której było moim zdaniem najlepiej, potem ręczny pomiar na karce, a na koniec ręcznie ustawiony balans w camera raw (wg mojego uznania, żeby jak najlepiej oddać rzeczywisty kolor):
Przywrócenie naturalnych kolorów w zmodyfikowanym aparacie: zestawienie.jpg

Wszystkie zdjęcia w raw i jpeg są tutaj: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

Po pierwsze, pomiar na kartce (takiej z drukarki) daje zdecydowany zielony zafarb. Nie mam pojęcia dlaczego, bo przecież taki pomiar powinien być idealny. Odkryłem w aparacie opcję korekcji zapisanego balansu (barwy i tinty) i po zrobieniu korekty w kierunku magenty (odwrotny do zielonego) efekt jest podobny, jak w auto z korektą.

Najlepiej wygląda auto z korektą i jest już w miarę bliskie naturalnemu. Jest wciąż nieco za ciepłe. Na zdjęciach z ostatniego wiersza musiałem to auto z korektą skorygować jeszcze trochę w kierunku niebieskiego i odrobinę w zielony. Niestety, ustawienie w kierunku niebieskiego w aparacie równe 6 to maksymalna wartość. Gdyby było powiedzmy 10, to myślę że dałoby się uzyskać dobry kolor.

Okazuje się też, że w trybie ustawiania temperatury barwowej, w menu jest dostępna korekcja tinty. Jeśli ustawi się ją na zielony 3,5, to po wybraniu odpowiedniej temperatury, zdjęcie jest prawie idealne. No ale to mnie nie urządza, nie chcę ręcznie dobierać temperatury w czasie dnia.

Gdyby istniała opcja automatycznej korekcji o jakąś wartość lub o jakiś procent na każdym zdjęciu automatycznie w programie, to byłoby super. Tylko żeby nie nadawać identycznych wartości, a każdą zapisaną skorygować w taki sam sposób. W camera raw tego nie widzę. Ktoś ma pomysł jak to zrobić?
Stosowanie filtrów szczególnie korekcyjnych to taka broń obosieczna. Po pierwsze ZAWSZE ostrość będzie wypadała w innym miejscu (w przypadku clip in), po drugie jak ktoś już wspomniał lustro musi być cały czas podniesione no i robimy zdjęcia wyłącznie w LV co mi na przykład nie odpowiada. No i jeszcze jedno - każde przejście światła przez szkiełko nieco ścina nam jakość i zwiększa ryzyko powstawania halo czy duszków (dlatego ogólnie odradzam stosowanie baadera bcf).

Filtry, o których mówię nakręca się na front obiektywu. Clipy już odrzuciłem z powodu tego podniesionego lustra - dla mnie to porażka. Filtr na froncie nie spowoduje przesunięcia ostrości ani innych problemów, dlatego się nad tym zastanawiam. Odblaski jakieś pojawić się mogą, ale jestem dobrej myśli. Koniec końców, nie wiem czy się zdecyduję na zakup takiego filtra czy nie.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postmakower | 21 Mar 2019, 21:49

MateuszW napisał(a):
MichalK napisał(a):O, przez przypadek odkryłem ten wątek :).................
Koniec końców, nie wiem czy się zdecyduję na zakup takiego filtra czy nie.


Tak zupełnie na marginesie zapytam sie po co ci ten Nikon do astrofoto skoro masz świetna kamerkę astro. Czy chodzi o szerokie pola z obiektywem czy jednak o zmęczenie zbieraniem materiału kamera mono?
 
Posty: 756
Rejestracja: 04 Sty 2012, 02:22

 

PostMichalK | 21 Mar 2019, 21:58

MateuszW napisał(a):Miałem podesłać Ci link, żeby zapytać co o tym myślisz, ale zapomniałem :)
Koniec końców, udało mi się samodzielnie zmodyfikować aparat - bez użycia Baadera, bo Mój Nikon D750 ma dwa oddzielne filtry. Wszystko jest ok i podczerwień jest ucięta jak trzeba.
Zrobiłem małe zestawienie. Najpierw zwykłe auto, potem auto z korektą w aparacie, przy której było moim zdaniem najlepiej, potem ręczny pomiar na karce, a na koniec ręcznie ustawiony balans w camera raw (wg mojego uznania, żeby jak najlepiej oddać rzeczywisty kolor):


Przestawiałeś położenie matrycy?
 
Posty: 33
Rejestracja: 13 Mar 2019, 15:24

 

PostMateuszW | 21 Mar 2019, 22:36

makower napisał(a):Tak zupełnie na marginesie zapytam sie po co ci ten Nikon do astrofoto skoro masz świetna kamerkę astro. Czy chodzi o szerokie pola z obiektywem czy jednak o zmęczenie zbieraniem materiału kamera mono?

Przede wszystkim chodzi o astrokrajobrazy i timelapsy. Ale też o szerokie i średnie ogniskowe z obiektywów do normalnego astrofoto. Próbowałem podpinać Samyanga 135 do kamery i niestety, nie potrafię uzyskać prostopadłości. Tak więc kamerę zostawiam do teleskopu, a aparat do obiektywów.
MichalK napisał(a):Przestawiałeś położenie matrycy?

Tak, przestawiłem. Obliczyłem teoretycznie wymagany kąt obrotu śrub i jak się okazało, trafiłem idealnie, bo AF trafia w punkt, a Samyang ostrzy tam gdzie wcześniej :)
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postzloty_2000 | 21 Mar 2019, 22:47

MateuszW napisał(a):Po pierwsze, pomiar na kartce (takiej z drukarki) daje zdecydowany zielony zafarb. Nie mam pojęcia dlaczego, bo przecież taki pomiar powinien być idealny. Odkryłem w aparacie opcję korekcji zapisanego balansu (barwy i tinty) i po zrobieniu korekty w kierunku magenty (odwrotny do zielonego) efekt jest podobny, jak w auto z korektą.


Mateuszu, jeśli po pomiarze na kartce wyszedł Ci zielony zafarb, to prawdopodobnie, że kartka nie była idealnie prosta (robiłeś pomiar kartki trzymając ją w ręce, czy położyłeś na czymś płaskim?). Inna bajka, to że wbrew pozorom jest masa papieru drukarkowego, która na oko wygląda na białą.
Jak ktoś tu napisał są fajne poręczne karty do ustawiania WB albo są też takie wynalazki:

DEKIELEK WB

I jeszcze z droższe rozwiązanie, ale już bardziej skuteczne:

EXPDISC

Z innych ciekawostek na szybkie ustawienie WB to chusteczki jednorazowe, różnego rodzaju półprzezroczyste kawałki plastiku itp.
Co do kartek i chusteczek (bądź innych papierów) to zależy czy są one "czysto" białe czy wybielane przy pomocy chemii, która często gęsto potrafi zakłamać pomiar światła (pochłania część widma).
Wiem też, że część osób funkcjonuje na szarych próbnikach kolorów w miarę dobrej jakości farb (Beckers, Dulux).

MateuszW napisał(a):Filtry, o których mówię nakręca się na front obiektywu. Clipy już odrzuciłem z powodu tego podniesionego lustra - dla mnie to porażka. Filtr na froncie nie spowoduje przesunięcia ostrości ani innych problemów, dlatego się nad tym zastanawiam. Odblaski jakieś pojawić się mogą, ale jestem dobrej myśli. Koniec końców, nie wiem czy się zdecyduję na zakup takiego filtra czy nie.


Możesz podrzucić w wolnej chwili co to za filtry nakręcane na obiektyw? Ciekawi mnie czy są gdzieś jakieś opisy i testy działania tych filtrów.
Pozdrawiam,
Andrzej

SW150/750 EQ3-2, Tasco 9VR by Vixen, SWA 3.5mm 70°, SW UW 11mm 80°, TS HR 5mm, Vixen NPL 25 mm, SW LE20,SW 9mm UWA, BCO 6mm, GSO 15mm SV, Barlow 2x, PG FireFly mono 0.3MP, NexImage 5
Ofna Pirate 3.5ccm
Traxxas Ford Raptor
T-Rex 100
Awatar użytkownika
 
Posty: 934
Rejestracja: 17 Paź 2014, 13:37

 

PostMateuszW | 21 Mar 2019, 23:08

zloty_2000 napisał(a):Mateuszu, jeśli po pomiarze na kartce wyszedł Ci zielony zafarb, to prawdopodobnie, że kartka nie była idealnie prosta (robiłeś pomiar kartki trzymając ją w ręce, czy położyłeś na czymś płaskim?).

Masz rację, kartkę trzymałem w ręce. Jednakże powtórzyłem to dwa razy, trzymając kartkę w inny sposób, a wynik był identyczny. Jutro spróbuję powtórzyć test z płaską kartką. Zrobię też test na aparacie niemodyfikowanym, dla porównania.
zloty_2000 napisał(a):DEKIELEK WB

Bardzo ciekawa rzecz, dzięki! Pomyślę nad tym, może by miało sens. Wydaje się wygodniejsze w użyciu niż kartka czy wzornik.
zloty_2000 napisał(a):Możesz podrzucić w wolnej chwili co to za filtry nakręcane na obiektyw? Ciekawi mnie czy są gdzieś jakieś opisy i testy działania tych filtrów.

Przeczytaj pierwszy post :) Jest tam wszystko.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 11 gości

AstroChat

Wejdź na chat