Filtr LP

Posttiger | 29 Wrz 2019, 18:26

Przymierzam się do zakupu filtra LP. Miejscówka moja jest otoczona sporą ilością lamp, jak też znajduje się na obrzeżach miasta. Jaki filtr polecacie? Zastanawiam się nad Idas lub Astronomik, Lumicon, tylko jeszcze chciałbym go wkręcać w nosek Badera 2". Może ktoś podać konkretny model, który by spełniał te kryteria (marka, rozmiar,gwinty)? Niby coś tam czytałem w tym temacie, ale wolę się ,,upewnić". Byłbym wdzięczny za podpowiedzi.
ED-120, TS76EDPH, EQ-6R PRO, ASIair PRO, bino BP-Maxbright, SONY A7S, CANON 6 D, ASI-290 COLOR, NIKON 7X35 EX CF, MEADE 26 mm 5000S-para, ES 20 mm 70st.- para, NLV 6 mm-para, Barlowy ED 2xGSO, ED 3x GSO. IDAS LPS D-2
 
Posty: 2007
Rejestracja: 25 Gru 2009, 10:44

 

Posttiger | 02 Paź 2019, 10:43

Jeśli chodzi o gwint, to chciałbym filtr wkręcać w nosek Badera 2".
ED-120, TS76EDPH, EQ-6R PRO, ASIair PRO, bino BP-Maxbright, SONY A7S, CANON 6 D, ASI-290 COLOR, NIKON 7X35 EX CF, MEADE 26 mm 5000S-para, ES 20 mm 70st.- para, NLV 6 mm-para, Barlowy ED 2xGSO, ED 3x GSO. IDAS LPS D-2
 
Posty: 2007
Rejestracja: 25 Gru 2009, 10:44

 

Posttiger | 11 Lis 2019, 18:48

A co sądzicie o LUMICON CLS CCD? W specyfikacji piszą, że dobrze ,,wycina" widmo lamp sodowych. Może, ktoś z użytkowników się wypowie? Potrzebuję dobrego filtra LP do bezlusterkowca, który by zanadto nie wycinał obiektów DSO.
ED-120, TS76EDPH, EQ-6R PRO, ASIair PRO, bino BP-Maxbright, SONY A7S, CANON 6 D, ASI-290 COLOR, NIKON 7X35 EX CF, MEADE 26 mm 5000S-para, ES 20 mm 70st.- para, NLV 6 mm-para, Barlowy ED 2xGSO, ED 3x GSO. IDAS LPS D-2
 
Posty: 2007
Rejestracja: 25 Gru 2009, 10:44

 

Posttiger | 14 Gru 2019, 22:32

No dobra, a czy ktoś porównywał IDAS LPS P-2 z IDAS LPS D-2?
ED-120, TS76EDPH, EQ-6R PRO, ASIair PRO, bino BP-Maxbright, SONY A7S, CANON 6 D, ASI-290 COLOR, NIKON 7X35 EX CF, MEADE 26 mm 5000S-para, ES 20 mm 70st.- para, NLV 6 mm-para, Barlowy ED 2xGSO, ED 3x GSO. IDAS LPS D-2
 
Posty: 2007
Rejestracja: 25 Gru 2009, 10:44

 

Posttiger | 14 Gru 2019, 23:32

Najlepiej, gdyby się wypowiedział ktoś, kto oba filtry przetestował, ale każde info będę traktował jako ,,przydatne".
ED-120, TS76EDPH, EQ-6R PRO, ASIair PRO, bino BP-Maxbright, SONY A7S, CANON 6 D, ASI-290 COLOR, NIKON 7X35 EX CF, MEADE 26 mm 5000S-para, ES 20 mm 70st.- para, NLV 6 mm-para, Barlowy ED 2xGSO, ED 3x GSO. IDAS LPS D-2
 
Posty: 2007
Rejestracja: 25 Gru 2009, 10:44

 

PostVroobel | 14 Gru 2019, 23:54

Hej.
Weź pod uwagę, że teraz jest coraz więcej lamp LED, które mają o wiele szersze pasmo do wycięcia. Może się okazać, że nie będzie co oglądać, jak się wszystko wytnie...
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

Posttiger | 15 Gru 2019, 11:30

Z tego co wiem to IDAS LPS D-2 jest specjalnie ukierunkowany na światło led. Co prawda w mojej okolicy na razie przewagę mają ,,sodówki", ale pewnie się to zmieni.
ED-120, TS76EDPH, EQ-6R PRO, ASIair PRO, bino BP-Maxbright, SONY A7S, CANON 6 D, ASI-290 COLOR, NIKON 7X35 EX CF, MEADE 26 mm 5000S-para, ES 20 mm 70st.- para, NLV 6 mm-para, Barlowy ED 2xGSO, ED 3x GSO. IDAS LPS D-2
 
Posty: 2007
Rejestracja: 25 Gru 2009, 10:44

 

PostVroobel | 15 Gru 2019, 16:53

Ukierunkowany to mocne słowo. :) Jakkolwiek, IDAS to IDAS, więc jeśli piszą, że wycina LED i jest tak dobry, jak jego wcześniejsze wersje, to warto spróbować. Opinie to praktycznie same 5/5.

Edit:
Jakie masz niebo (np. wg lightpollutionmap.info)? Jestem bardzo zainteresowany poprawieniem sobie zabawy. Ja mam obecnie 7 w skali Bortle'a (choć wg definicji zgaduję, że 8 ), ale może będę się przenosił gdzieś w okolice 5-6. Najlepsze dostępne mi miejsca w odległości do 2h jazdy autem to co najwyzej 4, może miejscami przechodzące w 3. Ale widziałem jakie niebo potrafi być przy 4-ce i chyba więcej mi nie trzeba. Niestety, nie miałem wtedy sprzętu.

Jeśli dobrze interpretuję, miejscówka Kudłacze może się pochwalić również 4-ką, a wszyscy są zadowoleni. :)
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

Posttiger | 15 Gru 2019, 20:52

Widzisz, niektórzy potrafią robić b. dobre fotki DSO z podmiejskiego lub nawet ,,miejskiego" nieba stosując np; odp. filtry. Moja ,,stała" miejscówka, też kiedyś była inaczej zaświetlona, ale czasy się zmieniają, i ,,cywilizacja" teraz dociera wszędzie, nie zawsze z porządanym skutkiem.
ED-120, TS76EDPH, EQ-6R PRO, ASIair PRO, bino BP-Maxbright, SONY A7S, CANON 6 D, ASI-290 COLOR, NIKON 7X35 EX CF, MEADE 26 mm 5000S-para, ES 20 mm 70st.- para, NLV 6 mm-para, Barlowy ED 2xGSO, ED 3x GSO. IDAS LPS D-2
 
Posty: 2007
Rejestracja: 25 Gru 2009, 10:44

 

PostVroobel | 15 Gru 2019, 21:09

Ok, tymczasem jak ocenić skuteczność filtra we własnej rzeczywistości, mając go w ręce? Ja mam niebo, jakie mam, Ty również. Chciałbym np. zaopiniować taki filtr po zakupie (albo poprosić Ciebie o to, jak go kupisz). Da się to zrobić wykonując zdjęcia bez filtru i z filtrem? I co dalej, "na oko", czy jakimś programem obliczyć tłumienie?
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostSebastian Ś. | 15 Gru 2019, 21:11

Widać to ładnie na zdjęcia np tutaj https://astropolis.pl/topic/68001-kr%C3 ... optolonga/ na filtrach Optolonga. Niedługo zamierzam kupić sobie L-Pro albo L-Enhance na foto z balkonu, bo czas mam ograniczony :( a do astrobudki daleka droga.
 
Posty: 2358
Rejestracja: 02 Wrz 2016, 17:11

PostVroobel | 16 Gru 2019, 00:21

:shock:
Jestem nieco w szoku. Opinie ten Optolong ma dobre, a cena, nawet na Ali, podobna do IDAS'a na lokalnym rynku:
L-Pro 2" - 150£,
L-eNhance - 173£.
Znalazlem też Optolong LP Clear Sky Filter Wild Field, zna ktoś ten wynalazek?
Do niemodyfikowanych aparatów w cytowanym wątku polecają L-Pro, ale on jest dość jasny, jaśniejszy od ichniejszsego UHC, jak widać na zdjęciach.

Coraz większy mętlik w głowie. Jak do tego ma się IDAS LPS D2?

L-Pro, jak się chwalą, to filtr multi-bandpass, ponoć super-hiper, ale słowem nie ma o świetle LED...
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostSebastian Ś. | 16 Gru 2019, 00:37

Jak widać L-Pro nie blokuje zbytnio lamp ledowych podobnie jak IDAS P2, mają bardzo podobną transmisję. Co też nie oznacza, że D2 blokuje wszystko, widać to na wykresach dokładnie.
Załączniki
Filtr LP: Krzywa-transmisji.jpg
Filtr LP: Optolong-Filtr-L-Pro-1-25-.jpg
Filtr LP: IDAS-Filtr-mglawicowy-LPS-D2-2- (3).jpg
Filtr LP: IDAS-Filtr-mglawicowy-LPS-D2-2- (2).jpg
Filtr LP: IDAS-Filtr-mglawicowy-LPS-D2-2- (1).jpg
Filtr LP: IDAS-Filtr-mglawicowy-LPS-D2-2-.jpg
 
Posty: 2358
Rejestracja: 02 Wrz 2016, 17:11

PostSebastian Ś. | 16 Gru 2019, 00:49

L-Enhance to nie jest już stricte filtr LP (ze wszystkimi konsekwencjami) tylko wąski filtr dual-band, do modyfikowanych aparatów lub kolorowych kamer, bardzo podobny np. do IDASa NB1 albo ZWO Duo-Band. Są też "więcej bandy" triad i quad.

Filtr LP: l-enhance-filter-curve-1000.jpg

Filtr LP: Krzywa-transmisji (1).jpg

Filtr LP: Krzywa-transmisji (2).jpg
 
Posty: 2358
Rejestracja: 02 Wrz 2016, 17:11

PostVroobel | 16 Gru 2019, 00:52

No oczywiście, że nie ma ideału, ale podobnie jak wielu Kolegów, jeśli miałbm wydać 170£, chciałbym to zrobić 1 raz. Nie oczekuję cudów. Lepszy efekt uzyskam tylko pod dobrym ciemnym niebem, ale nie stać mnie - finansowo i organizacyjnie - żeby tak się wozić.

Chyba jednak IDAS D2, jakim Kolega Tiger zapoczątkował wątek.

PS.
Dzięki za cenne wykresy i informacje.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostSebastian Ś. | 16 Gru 2019, 01:24

Jak masz sporo LEDów to ten IDAS-D2 to chyba jedyny wybór w filtrach LP. Niestety nie widzę nigdzie jakichś przykładowych zdjęć tym filtrem, jeżeli ktoś widział albo ma swoje to chętnie bym zobaczył. Czy jest np jakieś halo wokół gwiazd.
 
Posty: 2358
Rejestracja: 02 Wrz 2016, 17:11

PostVroobel | 16 Gru 2019, 09:28

Zerknijcie zatem na pierwszy komentarz pod opisem, jest również o halo wokół gwiazd.

https://www.firstlightoptics.com/light- ... ilter.html

Wygląda na to, że nie ma tego efektu.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostSebastian Ś. | 16 Gru 2019, 12:06

Niby tak, ale fajnie byłoby zobaczyć prawdziwy przykład. Niby komentarz jest:
if you hear reports of it causing halos , the cause for me was to uncheck hot pixels in the cosmetic tab in Deep sky stacker


... ale tutaj sprawa nierozwiązana a sprawdzane na kilku teleskopach i aparatach mod i niemod. Szkoda, że dalej niewyjaśnione.
https://stargazerslounge.com/topic/3287 ... -d2-halos/
https://www.cloudynights.com/topic/6486 ... d-idas-d2/

Jak takie coś wystąpi to myślę, że bym po prostu odesłał filtr bo to jest nieakceptowalne zdecydowanie.
 
Posty: 2358
Rejestracja: 02 Wrz 2016, 17:11

Posttiger | 16 Gru 2019, 20:57

IDAS LPS D-2 leży u mnie w szufladzie już ze trzy tygodnie. Czekam tylko na więcej czasu (ale to po świętach) i trochę czystego nieba nocą, aby przetestować. Zakupiłem, też nie czytając zbyt wielu recenzji , przyznam się, że wahałem się pomiędzy P-2.
ED-120, TS76EDPH, EQ-6R PRO, ASIair PRO, bino BP-Maxbright, SONY A7S, CANON 6 D, ASI-290 COLOR, NIKON 7X35 EX CF, MEADE 26 mm 5000S-para, ES 20 mm 70st.- para, NLV 6 mm-para, Barlowy ED 2xGSO, ED 3x GSO. IDAS LPS D-2
 
Posty: 2007
Rejestracja: 25 Gru 2009, 10:44

 

PostVroobel | 16 Gru 2019, 21:47

Teks z opisu P2

"The most recently introduced version (D2) has a bandpass designed to cope with the increasing trend of society's switch to LED lighting. "

"Ostatnio zaprezentowana wersja (D2) ma pasmo zaprojektowane do sprostania rosnącemu trendowi przechodzenia społeczeństwa na oświetlenie LED.."

chyba powoli kończy jego karierę.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostSebastian Ś. | 17 Gru 2019, 16:50

tiger napisał(a):IDAS LPS D-2 leży u mnie w szufladzie już ze trzy tygodnie. Czekam tylko na więcej czasu (ale to po świętach) i trochę czystego nieba nocą, aby przetestować. Zakupiłem, też nie czytając zbyt wielu recenzji , przyznam się, że wahałem się pomiędzy P-2.


Jakby Ci się udało zrobić chociaż jedną klatkę z jakimiś jasnymi gwiazdami to byłoby nieocenione info z pierwszej ręki.

Znalazłem fajną stronę z porównaniem: https://www.sciencecenter.net/hutech/id ... /index.php widać z wykresów, że D2 blokuję LEDy i sodówki lepiej od P2.
 
Posty: 2358
Rejestracja: 02 Wrz 2016, 17:11

Posttiger | 17 Gru 2019, 21:26

Na pewno zrobię, i wrzucę tutaj po Świętach. A co do tego ,,halo", to nie wiem czy to wyjdzie miarodajnie. Bo jeszcze jak Sony nexem 5n fociłem to nieraz wyłaziło ( i bez żadnego filtra). Po prostu nie mam wprawy w obróbce. Dla mnie najważniejsze, żeby filtr wycinał te ,,pomarańczowe" zaświetlenie z klatki. Bo co mi z tego, że obecny mój mont potrafi ponad dwie minuty ,,utrzymać" klatki (bez guide), a aparat doskonale radzi sobie w ISO 2000-6400, jak wszystko psuje LP. Fotki z ,,halo" (bez filtra);
Załączniki
Filtr LP: M-31   31-10-19 ISO6400 50X120s   1 (Kopiowanie).jpg
ED-120, TS76EDPH, EQ-6R PRO, ASIair PRO, bino BP-Maxbright, SONY A7S, CANON 6 D, ASI-290 COLOR, NIKON 7X35 EX CF, MEADE 26 mm 5000S-para, ES 20 mm 70st.- para, NLV 6 mm-para, Barlowy ED 2xGSO, ED 3x GSO. IDAS LPS D-2
 
Posty: 2007
Rejestracja: 25 Gru 2009, 10:44

 

PostSebastian Ś. | 18 Gru 2019, 10:57

Bardziej chodzi o takie halo. Najlepiej zrób dwie klatki, jedna bez, a druga z filtrem.
Załączniki
Filtr LP: Screenshot 2019-12-18 at 10.00.14.png
Screenshot 2019-12-18 at 10.00.14.png (19.03 KiB) Obejrzany 9156 razy
Filtr LP: Screenshot 2019-12-18 at 10.00.31.png
Screenshot 2019-12-18 at 10.00.31.png (66.25 KiB) Obejrzany 9156 razy
 
Posty: 2358
Rejestracja: 02 Wrz 2016, 17:11

Posttiger | 20 Gru 2019, 23:47

A jeszcze tak zapytam ,,astrofotografów", korekcję kolorów (balans bieli) robicie przed sesją w aparacie, przy uwzględnieniu filtra, czy też w czasie obróbki materiału?
ED-120, TS76EDPH, EQ-6R PRO, ASIair PRO, bino BP-Maxbright, SONY A7S, CANON 6 D, ASI-290 COLOR, NIKON 7X35 EX CF, MEADE 26 mm 5000S-para, ES 20 mm 70st.- para, NLV 6 mm-para, Barlowy ED 2xGSO, ED 3x GSO. IDAS LPS D-2
 
Posty: 2007
Rejestracja: 25 Gru 2009, 10:44

 

PostDominik Woś | 21 Gru 2019, 09:47

tiger napisał(a):A jeszcze tak zapytam ,,astrofotografów", korekcję kolorów (balans bieli) robicie przed sesją w aparacie, przy uwzględnieniu filtra, czy też w czasie obróbki materiału?


Balansu bieli w aparacie potrzebujesz jedynie do tego aby mniej więcej kolory wyglądały prawidłowo na ekraniku aparatu lub w pliku JPG. Jeśli (a tak trzeba) fotografujesz w trybie RAW, to masz plik w zasadzie nie przetworzony przez elektronikę aparatu i musisz go odpowiednio "wywołać" w trakcie obróbki (konwersja do koloru i balans bieli).

Pozdrawiam,
Domnik
Pozdrawiam,
Dominik
 
Posty: 4399
Rejestracja: 26 Lip 2005, 22:05
Miejscowość: Łomianki /k Warszawy

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] oraz 36 gości

AstroChat

Wejdź na chat