Jakie filtry do GSO 12"?

Postdefaa | 19 Paź 2018, 00:07

Witam forumowiczów.
Założyłem temat pt.,,Jakie filtry do GSO 12", ponieważ w temacie filtrów jestem kompletnie zielony, a w Internecie konkretnie jednego tematu też nie znalazłem tylko masę różnych informacji, po których zawsze zmieniałem zdanie.. ale od początku. Od pół roku roku jestem posiadaczem GSO 12". Jest to pierwszy tak duży Newton, który posiadam, wcześniej teleskopy to Synta 8", Edek 80 oraz Opticon 114/900. Interesują mnie filtry do księżyca, planet oraz filtr mgławicowy. Chętnie wysłucham opinii oraz wrażeń z obserwacji z filtrami posiadaczy 12 calowych luster :)
Zaczynając od Księżyca: w tak dużej aperturze Księżyc daje strasznie po oczach, dlatego filtr byłby jak najbardziej wskazany. Czy filtr polaryzacyjny będzie najbardziej odpowiedni do wygaszenia tej jasności ? Pytanie jaki, jakiej firmy oraz jaką powinien mieć przepuszczalność ?
Jeśli chodzi o filtr mgławicowy wybór pada na UHC oraz O-III. Ze względu na fundusze trzeba wybrać jeden z nich, dlatego pytanie, który będzie bardziej uniwersalny?
I ostatnie filtry planetarne. Jaki kolor filtra przyda się najbardziej i jakiej firmy najlepiej kupić? Na rynku można znaleźć oferty takich firm jak: GSO czy Baader.
Dodam, że stosuje okulary Meade UWA 5,5; 8,8; 14 mm, a w przyszłości dokupię jeszcze ES-a 30 mm.
Będę wdzięczny za podpowiedzi w tym temacie :)
Teleskop Vixen 103s ED
Obserwacje Słońca w ramach SOS PTMA. http://sos.poa.com.pl/
 
Posty: 128
Rejestracja: 25 Sie 2011, 09:32
Miejscowość: Straelen Niemcy

 

Postdark | 19 Paź 2018, 07:57

Do Łysego jak najbardziej konieczny jest polar najlepiej o zmiennej przepustowości. Polecam Oriona
Planety wymagają palety filtrów. Czerwony, Niebieski, Żółty to podstawa. Tutaj mogą być 1.25 bo w twoim przypadku okulary masz 1.25. Polecam Baadera. Osobiście mam niepotrzebne mi już Meade. 1.25