Zakup pierwszego sprzętu

Postmarcinos | 05 Maj 2020, 14:40

Przede wszystkim witam serdecznie, jestem tutaj zupełnie nowy. Wiem, temat jest klasyczny i pewnie irytuje, ale mimo wszystko poproszę o pomoc.

Jestem przed zakupem swojego pierwszego poważnego teleskopu. Zależy mi na funkcji synscan - po pierwsze bede raczej niedzielnym obserwatorem, po drugie chciałbym wciągnąć dzieci wiec długie wyszukiwanie nie wchodzi w grę.

Do czego mi potrzebny sprzęt - Chciałbym przede wszystkim oglądać - po pierwsze planety, a po drugie mgławice, galaktyki czyli generalnie DS.

Chciałbym tez porobić fotki, ale to nie główny cel. Nie jestem fanatykiem fotografii, dopięcie mojej lustrzanki i zrobienie foto typu 30s to dla mnie to co ewentualnie chciałbym osiągnąć.

Przeszukałem informacje w necie. Mój pierwszy typ to była klasyczne synta 8”. Później wymyśliłem sobie serie STAR DISCOVERY, ale już wiem ze to nie jest dobry kierunek.

Obecnie mój typ to EQ5 i SW 200/1000 - chce kupić dobry montaż który da mi możliwość dokupić MAKA lub SCT w przyszłości a teraz chciałbym kupić coś tańszego i z dużymi możliwościami. Nie chce przepłacać za HEQ5 wiedząc, ze moim celem są głównie obserwacje. Nie wiem czy to słuszne założenie - tu proszę o pomoc.

Z czasem chciałbym kupić MAK 150 lub 180 wiedząc, ze mam EQ5. I tu drugie pytanie - wg mnie EQ5 wystarczy do MAK 150 / 180 do obserwacji, ale również proszę o potwierdzenie.

A to link do tego co chce kupić

https://deltaoptical.pl/teleskop-sky-wa ... a-200-1000

I ostatnia sprawa. Kupiłem sobie SkySafari 6 Plus. Czy żeby sterować teleskopem z poziomu telefonu muszę mieć synscan czy mógłbym kupić uboższa wersje EQ5 tylko z napędami. I czy mając nawet synscan będę mógł sterować przy użyciu SkySafari?

Pozdrawiam
Marcin
 
Posty: 7
Rejestracja: 05 Maj 2020, 09:45

 

Postmarcinos | 11 Maj 2020, 13:16

Od czasu napisania tego posta sporo się zmieniło :-)

Sprzęt kupiłem, wypróbowałem, zdiagnozowałem nawet problem... jeden z napędów (na osi R.A) nie działa na jednym z biegów (bieg 1) w jednym z kierunków.

Sprawę zgłosiłem, zobaczymy jak to się dalej potoczy.

Eh... dobry początek...

Chociaż w sumie cieszę się, ze przyszło mi do głowy żeby na samym początku przetestować oba napędy na wszystkich biegach w obu kierunkach, bo na pierwszy rzut oka wszystko było ok...
 
Posty: 7
Rejestracja: 05 Maj 2020, 09:45

 

PostWhyDuck | 11 Maj 2020, 14:11

Cześć,
Czy Twoja diagnoza problemu była prawidłowa?

Pozdrawiam
 
Posty: 23
Rejestracja: 19 Sty 2014, 21:22
Miejscowość: Legnica

 

PostJSC | 11 Maj 2020, 14:44

Na GOTO się nie znam, bo mam tylko zwykłe napędy, ale może po prostu nie ma możliwości ustawienia prędkości 1x do tyłu (jeśli o tą chodzi)?
Refraktory: TS 102/1122 ED, Vixen 80/1200, SW 80/400, SkyLux 70/700
Newton: SW 200/1000
Mak: Bresser 100/1400
Awatar użytkownika
 
Posty: 2943
Rejestracja: 20 Mar 2015, 13:19
Miejscowość: Słupsk

 

Postmarcinos | 11 Maj 2020, 20:03

Wyjaśniło się... poprostu nie ma możliwości ustawienia z pilota przy wyłączonym śledzeniu prędkości -1X na półkuli N i 1X na półkuli S

WhyDuck - dzięki za pomoc :-)
 
Posty: 7
Rejestracja: 05 Maj 2020, 09:45

 

Postmarcinos | 12 Maj 2020, 10:22

Rozgryzłem o co tak naprawdę chodzi... jeżeli to jest oczywiste, to przepraszam, ale opiszę – może dla kogoś nie jest oczywiste i coś mu się rozjaśni.
Silnik odpowiadający z obrót wokół osi R.A. daje możliwość ustawienia biegów od 0 do 9 w obu kierunkach. Każdemu biegowi jest przypisana krotność X (gdzie X to jest prędkość obrotowa sfery wokół bieguna niebieskiego). Najwyższy bieg 9 to prędkość około 800X i stopniowo maleje. Bieg 2 to 8X.
I tutaj ważna informacja. Silnik na biegach od 9 do 2 chodzi z tą samą prędkością w obydwu kierunkach, czyli pomija ruch obrotowy sfery z prędkością 1X.
Bieg 1 odpowiada prędkości 1X. Ale ta prędkość już nie jest prędkością obrotową silnika, tylko prędkością z jaką obiekt ucieka nam z pola widzenia (FOV). I to jest klucz do zrozumienia całej sprawy.
Dlatego w kierunku zgodnym do obrotu sfery wokół bieguna, żeby prędkość ucieczki z FOV była 1X, silnik musi chodzić z prędkością 1X (prędkość ucieczki) + 1X (prędkość obrotu sfery) = 2X. Aby obiekt uciekał nam z FOV z prędkością 1X w drugim kierunku, silnik musi chodzić z prędkością 1X (prędkość ucieczki) – 1X (prędkość ruchu sfery w przeciwnym kierunku) = 0X. Wniosek: silnik musi przestać pracować, żeby obiekt uciekał nam z FOV z prędkością 1X.
I to cała tajemnica tego, że silnik nie pracuje po ustawieniu biegu 1 w jednym z kierunków.
Ciekawie też jest z biegiem O odpowiadającym za prędkość 0,5X. Aby zapewnić taką prędkość ucieczki w obydwu kierunkach, silnik musi pracować z prędkością odpowiednio 1,5X i 0,5X ale uwaga – w tym samym kierunku. Tutaj już pozostawiam miejsce dla wyobraźni. :D
Na naszej półkuli N za obrót zgodny z obrotem sfery wokół bieguna odpowiada strzałka w prawo na pilocie. Z powyższych wypocin wynika, że w tym kierunku silnik na biegu 1 i 0 (biegi odpowiedzialne za ustawienie obiektu w FOV) chodzi z prędkością odpowiednio 2X i 1,5X. Analogiczne prędkości ucieczki dla strzałki w lewo uzyskamy dla zatrzymanego silnika i prędkości 0,5X. Taka prędkość obrotowa silnika pozwala na uzyskanie mniejszej dokładności, dlatego instrukcja zaleca kończenie kalibracji obiektu strzałką w prawo. Ale nie tłumaczy, dlaczego.
Dodam tylko, że na półkuli S będzie na odwrót. :D
 
Posty: 7
Rejestracja: 05 Maj 2020, 09:45

 

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 9 gości

AstroChat

Wejdź na chat