Astrofoto dla bardzo początkujących

Sprzęt, obróbka, dyskusje, porady

Postj@nusz | 30 Lip 2005, 13:29

No właśnie. Na forum czy stronach www można podziwiać super zdjęcia kosmosu robione przez miłośników czarnego nieba, jednak dla mnie jest to wyższy stopień wtajemniczenia. Jestem na etapie chęci do nauki. Założyłem więc ten wątek. Może rozwine się on tak, że kiedyś być może będzie takim abc astrofoto dla całkiem początkujących. Na razie nie mam oczywiście ambicji do robienia aż tak super zdjęć. Zacznę pewnie od piggy backu i gwiazdozbiorów.
Może trudno przyznać się do niewiedzy, ale każdy kiedyś zaczynał - i to mnie ośmiela.
Przejrzałem stronę Dominika. Wyszło na to, że wypada mieć jakiś program do obróbki fotek - np. MaximDL.
I tu moje pierwsze pytanie. Ile taki program kosztuje i czy można go w Polsce nabyć. Google raczej niewiele mi tu pomogły.
A może jakiś inny program? Byle nie za skomplikowany w obsłudze. O polskim interfejsie to mogę chyba tylko pomarzyć...
Pozdrawiam
j@nusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 10
Rejestracja: 28 Lip 2005, 18:56
Miejscowość: wschodnia małopolska

PostPiotrek T. | 30 Lip 2005, 13:38

Ja bym polecił od siebie Irisa. Może interfejs jest bardziej toporny niz w Maximie, ale ma potężne możliwości i co najważniejsze jest za dramo :lol:
http://www.astrosurf.org/buil/us/iris/iris.htm <- strona Irisa
http://astrosc3.neostrada.pl/iris/tutorial.pdf <- mój tutorial do Irisa. Minimalnie nieaktualny (Background Fit jest inne w aktualnej wersji).

Do tego można dołożyć PhotoShopa, który czasami jest niezastąpiony. Właściwie używam go tylko do dodawania luminacji dla kolorowych obrazów, redukowania szumów i do końcowej obróbki niektórych galaktyk. Resztę można załatwić Irisem.
Pozdrawiam,
Piotrek
http://www.astrosurf.com/sc3/
Awatar użytkownika
 
Posty: 49
Rejestracja: 28 Lip 2005, 12:52
Miejscowość: Toruń

PostPawelK | 30 Lip 2005, 16:36

Chyba również warto w takim razie podać link do registaxa oraz jego polskiej instrukcji

http://registax.astronomy.net/html/download.html

instrukcja po polsku

http://republika.pl/pbialak/strona3.html

warto w jednym miejscu skompletowac linkii do wszystkich potrzebnych do obróbki astro programów
Pozdrawiam
 
Posty: 66
Rejestracja: 28 Lip 2005, 02:07
Miejscowość: Roztocze

PostPiotrek T. | 30 Lip 2005, 18:16

Registax nadaje się raczej do obróbki planet. Dopiero wersja nr 3 dała jakieś możliwość dla DS, ale baaardzo ograniczone.
Pozdrawiam,
Piotrek
http://www.astrosurf.com/sc3/
Awatar użytkownika
 
Posty: 49
Rejestracja: 28 Lip 2005, 12:52
Miejscowość: Toruń

Postj@nusz | 30 Lip 2005, 20:07

Piotrek T. napisał(a):http://astrosc3.neostrada.pl/iris/tutorial.pdf <- mój tutorial do Irisa.

Jeszcze nie zastosowałem instrukcji w praktyce - muszę zebrać materiał, ale widać, że zrobiłeś kawał dobrej roboty.
Pozdrawiam
j@nusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 10
Rejestracja: 28 Lip 2005, 18:56
Miejscowość: wschodnia małopolska

PostGregory | 30 Lip 2005, 22:35

Dodam jeszcze kilka pastylek o ktorech nie bylo wczesniej mowy: WcRmac, K3CCD, VirtualDub i z innej beczki ACDSee, Exif Viewer, Noiseware Community Edition. Jezeli pod Linuxa to dokladam jeszcze Gimpa.
Ostatnio edytowany przez Gregory, 31 Lip 2005, 07:43, edytowano w sumie 1 raz
Gregory
 

PostJacek R | 30 Lip 2005, 23:00

Witam, do odszumiania moze sie przydac "Neat Image" - Http://www.neatimage.com (darmowy w wersji uproszczonej).
Pozdrawiam, Jacek R.
Motto na dziś: "...bo wszyscy myślą, że to jest tak, a to jest zupełnie inaczej..." (Mucha Jan, Polska).
 
Posty: 19
Rejestracja: 30 Lip 2005, 22:36
Miejscowość: Warszawa

Postj@nusz | 31 Lip 2005, 18:35

Powiedzmy, że przyjmuję na początek darmowego Irysa. Ale wcześniej potrzebne mi będą fotografie. I tu mam kolejne pytanie. Ile darków należy wykonać podczas sesji fotograficznej jednego obiektu. Dla przykładu: robię 10 zdjęć jednego obiektu - 4 fotografie 3-minutowe, 3 fotografie 2,5-minutowe oraz 2 fotografie 2-minutowe. Czy muszę wykonać 10 darków (o czasach takich samych jak poszczególne fotografie), czy 3 darki (po jednym dla wszystkich czasów), czy też jest może jeszcze jakaś inna zasada?
Pozdrawiam
j@nusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 10
Rejestracja: 28 Lip 2005, 18:56
Miejscowość: wschodnia małopolska

PostDominik Woś | 31 Lip 2005, 19:16

No temat darkow jest bardziej skomplikowany niż się wydaje ale najporściej można powiedzieć tak:

- z aparatem cyfrowym lub innym cyfrowym rejestratorem obrazu należy za każdym razem zrobić co najmniej kilka dakrów dla każdego czasu, z jakim mamy zrobione zdjęcia (im wiecej tym lepiej bo bardziej dokładne będzie odjęcie darka):

- dla kamer CCD z regulowana temperaturą trzeba miec darki dla danej temperatury i z damym czasem ale ... dobre efekty są też jeśli mamy na przykład 30 darków po 20 minut i przeskalowujemy je na przykład na 5 lub 10 minut.

Ale konkludując lepiej jest robić darki przy okazji tej samej sesji co zdjęcia i trzeba ich robić nie mniej niż 5-10 szt dla każdego czasu, a jeśli zrobimy 20-30 szt. to będzie optymalnie.

Pozdrawiam,
Dominik
Pozdrawiam,
Dominik
 
Posty: 4399
Rejestracja: 26 Lip 2005, 22:05
Miejscowość: Łomianki /k Warszawy

Postj@nusz | 31 Lip 2005, 19:22

A czy ma znaczenie, kiedy robię darki? Czy mogę je np. zrobić "hurtowo" na początku czy końcu sesji, czy lepiej je przeplatać ze zdjęciami objektu - raz dark, raz zdjęcie.
Pozdrawiam
j@nusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 10
Rejestracja: 28 Lip 2005, 18:56
Miejscowość: wschodnia małopolska

PostPiotrek T. | 31 Lip 2005, 20:29

Ja zawsze robię darki na końcu sesji hurtem - 30s, 60s, 120s... Kamera ma bardzo stabilny prąd ciemny więc wystarcza po jednym na każdy czas. Nie zawyżam czasów bo nie zauważyłem takiej potrzeby. Potem wszytsko ładuję do Irisa i odejmuję darki z funkcją Optimization. Po zaznaczeniu pewnego fragmentu obrazu jest obliczany poziom tła. Od ciemnej klatki jest odejmowany ten poziom. Dzięki temu po odjeciu darka od obrazu nie zostaje najmniejszy ślad w postaci dziurek albo kropek.
Dla mnie akurat darki to najmiejszy problem. :roll:
Pozdrawiam,
Piotrek
http://www.astrosurf.com/sc3/
Awatar użytkownika
 
Posty: 49
Rejestracja: 28 Lip 2005, 12:52
Miejscowość: Toruń

PostDarek. M | 06 Sie 2005, 15:52

Dwa dni temu przyszła do mnie Vesta sc2 :D w związku z tym chciałem zapytać w jaki sposób najlepiej nagrywać darki (ciemne klatki) :?: jak jest najdokładniej :?: , czy np. jak zrobie klatke właściwą 30s to i dark powinien być nagrany zaraz po niej :?: zasze do jednej własciwej klatki jeden dark :?:

no i sprawa flatów (równomiernie oświetlonego tła) jak to sie robi no i ile :?: ściągałem na próbe od jednej klatki jeden dark i wyszły czarne kropki i obraz miał jakies ukosne paski :cry: dotychczas miałem do czynienia z foceniem planet dlatego wybaczcie moją niewiedze w tej dziedzinie :wink: niewiem jak stabilny ma ciemny prąd moja kamera dlatego pytam jak najlepiej robić.........
GG: 3537497
 
Posty: 432
Rejestracja: 29 Lip 2005, 01:45
Miejscowość: Goleniów

Postj@nusz | 06 Sie 2005, 17:04

no i sprawa flatów (równomiernie oświetlonego tła) jak to sie robi no i ile

Podłączę się do pytania Darka. Tyle, że w moim przypadku chodzi o 300D.
Pozdrawiam
j@nusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 10
Rejestracja: 28 Lip 2005, 18:56
Miejscowość: wschodnia małopolska

PostDominik Woś | 06 Sie 2005, 18:14

Darek. M napisał(a):Dwa dni temu przyszła do mnie Vesta sc2 :D w związku z tym chciałem zapytać w jaki sposób najlepiej nagrywać darki (ciemne klatki) :?: jak jest najdokładniej :?: , czy np. jak zrobie klatke właściwą 30s to i dark powinien być nagrany zaraz po niej :?: zasze do jednej własciwej klatki jeden dark :?:


Zasada jest tak, że darki powinny być robione przy tej samej temperaturze co ekspozycje. Jeśli wiec w nocy temperatura nie spada za bardzo, to możesz spokojnie zrobić darki na końcu sesji. Jęśli spada (o 5 lub wiecej stopni C) to musisz zrobić przerwy między ekspozycjami na darki (tak co godzinka na przykład). Dark powinien być z takim samym czasem jak dana ekspozycja. Jeśli robisz klatki po 30 sek. to darki też po 30 sek.
Rób zawsze tak ok. 20-30 darków, ktore później zestakujesz do tzw. master darka.


Darek. M napisał(a):no i sprawa flatów (równomiernie oświetlonego tła) jak to sie robi no i ile :?: ściągałem na próbe od jednej klatki jeden dark i wyszły czarne kropki i obraz miał jakies ukosne paski :cry: dotychczas miałem do czynienia z foceniem planet dlatego wybaczcie moją niewiedze w tej dziedzinie :wink: niewiem jak stabilny ma ciemny prąd moja kamera dlatego pytam jak najlepiej robić.........


No jak zaczynasz robić już flaty to nie wiem czy jesteś poczatkujący :lol: Do zrobienia dobrego flata potrzebujesz kawałka równomiernie oświetlonej powierzchni. Można wykorzystać tak zwanego "flat boxa" ale można poradzić sobie w inny sposób, na przykład równomiernie oświetlając jakąś jasną (byle nie odblaskową) płytę. Czas ekspozycji dla flata dobierz taki, aby klatka nie była prześwietlona - ale aby było widać kurz na optyce i ewentualne winetowanie.

Pamiętaj, że do flatów też musisz zrobić darki :lol: i odjąć je od flatów przed odjęciem flatów od ekspozycji :lol:

Kolejność jaką był zastosował do tzw. "redukcji" to:
1) zestackowanie darków i uzyskanie "master darka";
2) zestackowanie darków do flatów i uzyskanie "master flat darka";
3) odjęcie "master flat darka" od poszczególnych flatów;
4) zestackowanie flatów i uzyskanie "master flata";
5) odjęcie "master darka" od poszczególnych ekspozycji;
6) zdjęcie "master flata" od poszczególnych ekspozycji (o ile dobrze pamiętam to chyba podzielenie poszczególnych ekspozycji przez "master flata");
7) zestakowanie poszczególnych ekspozycji.

Kupa roboty :wink: Zastanów się czy warto się za to brać ...

















Żartowałem, pracy jest sporo ale można skorzystać pewnie z programów, które ulatwia pracę lub zrobią "redukcję" automatycznie".

Pozdrawiam,
Dominik
Pozdrawiam,
Dominik
 
Posty: 4399
Rejestracja: 26 Lip 2005, 22:05
Miejscowość: Łomianki /k Warszawy

PostDarek. M | 06 Sie 2005, 22:13

"Rób zawsze tak ok. 20-30 darków, ktore później zestakujesz do tzw. master darka"

"Do zrobienia dobrego flata potrzebujesz kawałka równomiernie oświetlonej powierzchni. Można wykorzystać tak zwanego "flat boxa" ale można poradzić sobie w inny sposób, na przykład równomiernie oświetlając jakąś jasną (byle nie odblaskową) płytę. Czas ekspozycji dla flata dobierz taki, aby klatka nie była prześwietlona - ale aby było widać kurz na optyce i ewentualne winetowanie."

"Pamiętaj, że do flatów też musisz zrobić darki :lol: i odjąć je od flatów przed odjęciem flatów od ekspozycji :lol: "

"Kolejność jaką był zastosował do tzw. "redukcji" to:
1) zestackowanie darków i uzyskanie "master darka";
2) zestackowanie darków do flatów i uzyskanie "master flat darka";
3) odjęcie "master flat darka" od poszczególnych flatów;
4) zestackowanie flatów i uzyskanie "master flata";
5) odjęcie "master darka" od poszczególnych ekspozycji;
6) zdjęcie "master flata" od poszczególnych ekspozycji (o ile dobrze pamiętam to chyba podzielenie poszczególnych ekspozycji przez "master flata");
7) zestakowanie poszczególnych ekspozycji."

Dzieki panie Dominiku za pomoc :oops: :lol: ale jeszcze nierozumiem paru spraw, mówi pan, żeby zrobić tak 20-30 darków tzn., że np. jak zrobie 50 ekspozycji właściwych to niemusze robic do nich 50 darków tylko ogólnie zawsze 20-30 :?: a co z nagrzewaniem czipa CCD podczas naświetlania, przeciez matryca bedzie cieplejsza na końcu sesji i darki inne wtedy :roll: :?: no i od poszczególnych ekspozycji mam odjąc master darka czyli od których, od każdej ekspozycji osobno trzeba odejmować master darka :?:

Co do flatów to nierozumiem jeszcze takiej sprawy.. ile mam zrobic tych flatów zakładając np , że robie 30 własciwych ekspozycji?: maja one być takie same wszystkie :?: no i od których flatów mam odjąc tego darka :?:
Ostatnio edytowany przez Darek. M 06 Sie 2005, 22:43, edytowano w sumie 3 razy
GG: 3537497
 
Posty: 432
Rejestracja: 29 Lip 2005, 01:45
Miejscowość: Goleniów

Postzbyszek | 06 Sie 2005, 22:30

Mam zupelnie zielone pytanie . Jak pojedyncze zdjecia zestakowac . W registaxie tylko 1 mi wchodzi . Maja rozszerzenia fit (?) .
Jeszcze nie wiem jak z avi wykluczyc klatki aby nie byly stakowane .
 
Posty: 3014
Rejestracja: 28 Lip 2005, 23:00
Miejscowość: znikam

PostDominik Woś | 06 Sie 2005, 22:54

Darek. M napisał(a):"Dzieki panie Dominiku za pomoc :oops: :lol: ale jeszcze nierozumiem paru spraw, mówi pan, żeby zrobić tak 20-30 darków tzn., że np. jak zrobie 50 ekspozycji właściwych to niemusze robic do nich 50 darków tylko ogólnie zawsze 20-30 :?: a co z nagrzewaniem czipa CCD podczas naświetlania, przeciez matryca bedzie cieplejsza na końcu sesji i darki inne wtedy :roll: :?: no i od poszczególnych ekspozycji mam odjąc master darka czyli od których, od każdej ekspozycji osobno trzeba odejmować master darka :?:

Co do flatów to nierozumiem jeszcze takiej sprawy.. ile mam zrobic tych flatów zakładając np , że robie 30 własciwych ekspozycji?: maja one być takie same wszystkie :?: no i od których flatów mam odjąc tego darka :?:


No jeśli masz możliwość ustawienia tego to rób przerwę pomiedzy darkami tak z 10 sek. Jeśli masz 50 eskspozycji to nie musisz robić 50 darków - 20-30 wystarczy :lol:

Master darka masz odjąc od każdej ekspozycji.

Master flata masz zdjąć z każdej ekspozycji. Master flat powinien być zbudowany z co najmniej 20-30 flatów (w zasadzie takie same wszystkie - ale nigdy takie nie bedą ).

Pozdrawiam,
Dominik
Pozdrawiam,
Dominik
 
Posty: 4399
Rejestracja: 26 Lip 2005, 22:05
Miejscowość: Łomianki /k Warszawy

PostDarek. M | 06 Sie 2005, 22:57

zbyszek napisał(a):Mam zupelnie zielone pytanie . Jak pojedyncze zdjecia zestakowac . W registaxie tylko 1 mi wchodzi . Maja rozszerzenia fit (?) .
Jeszcze nie wiem jak z avi wykluczyc klatki aby nie byly stakowane .


w programie registax jest taka opcja "show stack list" uwidacznia sie ona jak wyruwnasz wszystkie klatki (Algin) co jest konieczne żeby potem zestakować, zaznaczasz tą opcje i pokazują Ci sie wszystkie klatki wybierasz te dobre zaznaczając zielonym ptaszkiem :D

po kolei: otwierasz rexistax i klikasz select input i pokazujesz programowi co ma wybać film AVI albo zaznaczasz wszystkie klatki co chcesz zestakować i otwierasz.... pojawia sie zielony kwadrat, najeżdzasz na fotke i klikasz... następnie klikasz Algin i program równa klatki... potem wybierasz te dobre klikając opcje "show stack list" no i stakujesz :)
GG: 3537497
 
Posty: 432
Rejestracja: 29 Lip 2005, 01:45
Miejscowość: Goleniów

PostDarek. M | 06 Sie 2005, 23:01

Domek napisał(a):
Darek. M napisał(a):"Dzieki panie Dominiku za pomoc :oops: :lol: ale jeszcze nierozumiem paru spraw, mówi pan, żeby zrobić tak 20-30 darków tzn., że np. jak zrobie 50 ekspozycji właściwych to niemusze robic do nich 50 darków tylko ogólnie zawsze 20-30 :?: a co z nagrzewaniem czipa CCD podczas naświetlania, przeciez matryca bedzie cieplejsza na końcu sesji i darki inne wtedy :roll: :?: no i od poszczególnych ekspozycji mam odjąc master darka czyli od których, od każdej ekspozycji osobno trzeba odejmować master darka :?:

Co do flatów to nierozumiem jeszcze takiej sprawy.. ile mam zrobic tych flatów zakładając np , że robie 30 własciwych ekspozycji?: maja one być takie same wszystkie :?: no i od których flatów mam odjąc tego darka :?:


No jeśli masz możliwość ustawienia tego to rób przerwę pomiedzy darkami tak z 10 sek. Jeśli masz 50 eskspozycji to nie musisz robić 50 darków - 20-30 wystarczy :lol:

Master darka masz odjąc od każdej ekspozycji.

Master flata masz zdjąć z każdej ekspozycji. Master flat powinien być zbudowany z co najmniej 20-30 flatów (w zasadzie takie same wszystkie - ale nigdy takie nie bedą ).

Pozdrawiam,
Dominik


Dziekuje bardzo:) dobrze jest uzyskać rady od specjalisty :lol:
GG: 3537497
 
Posty: 432
Rejestracja: 29 Lip 2005, 01:45
Miejscowość: Goleniów

PostPiotrek T. | 07 Sie 2005, 14:11

Jeśli chodzi o grzanie się matrycy w veście podczas sesji, to jest to jakiś dziwny mit. Matryca nagrzewa się do swojej temperatury po jakichś dwóch minutach od podłączenia do komputera. Potem ma taką samą temperaturę.
Zauważyłem, że więcej niż jeden dark opłaca się robić jak się ma problem z amp-glowem albo z szumami spowodowanymi samym ciepłem. Mi raczej wystarcza jeden dark, bo kilka uśrednionych wygląda identycznie jak pojedyńczy w moim przypadku :roll:
Pozdrawiam,
Piotrek
http://www.astrosurf.com/sc3/
Awatar użytkownika
 
Posty: 49
Rejestracja: 28 Lip 2005, 12:52
Miejscowość: Toruń

PostDominik Woś | 07 Sie 2005, 22:39

Piotrek T. napisał(a):Zauważyłem, że więcej niż jeden dark opłaca się robić jak się ma problem z amp-glowem albo z szumami spowodowanymi samym ciepłem. Mi raczej wystarcza jeden dark, bo kilka uśrednionych wygląda identycznie jak pojedyńczy w moim przypadku :roll:


No Piotrze, może masz i rację. Może webkamie wystarczy jeden dark. Ale ja mówiłem o generalnej zasadzie i dlatego coś wam pokażę.

No tak wygląda jeden z moich darków (zrobiony co prawda w górach), który wybrałem bo zarejestrowały się na nim jak gdyby zbędne rzeczy. Dark z czasem 5 minut więc większa szansa, że coś takiego się darkowi przytrafi. Co ciekawe na chyba każdym za darków porejestrowały sie takie rzeczy - na każdym trochę inne i na innym miejscu matrycy.

A wiec pojedynczy dark:

http://www.astrofotografia.zone.pl/inne/dark_single.jpg

A tutaj zaznaczyłem te dziwne rzeczy: http://www.astrofotografia.zone.pl/inne ... zyklad.JPG

A teraz dla porównania 8 szt. takich darków zestackowanych metodą mediany (nie średniej).

http://www.astrofotografia.zone.pl/inne/dark_master.jpg

Chyba niechciani goście z pojedynczych darków znikneli :wink:

W przupadku odjęcia od klatki pojedynczego darka w miejscu tego "coś" robi się czarny ślad. A jeśli mieliśmy na klatce jakąś gwiazdkę w miejscu tego "coś" to zostanie ona bezczelnie usunięta wraz ze zdjętym darkiem :lol: A to mogła fajna gwiazdka lub mała galaktyczka być. :lol:

Pozdrawiam,
Dominik
Pozdrawiam,
Dominik
 
Posty: 4399
Rejestracja: 26 Lip 2005, 22:05
Miejscowość: Łomianki /k Warszawy

PostPiotrek T. | 07 Sie 2005, 23:33

To co innego :D U mne oczywiście rejestruje się często promieniowanie kosmiczne, ale mam zrobione darki dla standardowych czasów, których używam do 120s. Co jakiś czas aktualizuję to, bo natężenie hot-pikseli się troche zmienia.
U mnie przez 8-bitową dynamikę moje darki wyglądają tak, (300s):
Image
Same kropki i czarne tło, więc mam trochę łatwiej. :P

PS LOL :D Napisałem setnego posta w tym dziale :wink:
Pozdrawiam,
Piotrek
http://www.astrosurf.com/sc3/
Awatar użytkownika
 
Posty: 49
Rejestracja: 28 Lip 2005, 12:52
Miejscowość: Toruń

PostDarek. M | 08 Sie 2005, 00:00

u mnie jest jakieś 30x wiecej chot pixeli na 40s... jak to mozliwe ze Piotrek T. ma też Veste i o wiele mniej hotów na darku :?:
GG: 3537497
 
Posty: 432
Rejestracja: 29 Lip 2005, 01:45
Miejscowość: Goleniów

PostPiotrek T. | 08 Sie 2005, 00:02

Bo Piotrek ma inną matrycę w kamerce :) Ma większe piksele ze stabilniejszym prądem ciemnym i pojemnością.
Pozdrawiam,
Piotrek
http://www.astrosurf.com/sc3/
Awatar użytkownika
 
Posty: 49
Rejestracja: 28 Lip 2005, 12:52
Miejscowość: Toruń

PostDarek. M | 08 Sie 2005, 00:06

właśnie co do matryc to mógł być powiedzieć jak to sie zamawia :?: patrzałem we Framos (czy jakos to sie podobnie nazywa) niebyło tej zalecanej B&W 424 była podobna różniąca sie o jedna cyferke chyba... :roll:
GG: 3537497
 
Posty: 432
Rejestracja: 29 Lip 2005, 01:45
Miejscowość: Goleniów

Użytkownicy przeglądający to forum: tzar884 oraz 3 gości

AstroChat

Wejdź na chat