Kamera planetarna - przygotowanie do pierwszego podejścia

Sprzęt, obróbka, dyskusje, porady

PostRafalT73 | 01 Lip 2014, 19:07

Witam

Otrzymałem właśnie zamówioną kamerkę planetarną ASI120MM. Teraz potrzebuję trochę wolnego czasu i oczywiście czystego nieba. Ale tak sobie siedząc i zachwycając się nowym nabytkiem przychodzą mi do głowy pytania po obejrzeniu lub przeczytaniu różnych opracowań na temat "avikowania"

W tutorialach znalazłem wzór określający minimalną ogniskową spełniającą kryteria próbkowania F = 206 x A x P/R

Podstawiając odpowiednie parametry wychodzi mi że dla mojego teleskopu SCT11 minimalna ogniskowa to 4700 mm (SCT11 ma 2800). Czy to faktycznie oznacza że nagrywanie planet lub choćby Księżyca bez barlowa nie ma sensu??? Kamera nie będzie w stanie odwzorować dostatecznie dobrze detali danego obiektu? Jeżeli tak to żeby zacząć zabawę muszę dokupić soczewkę Barlowa x2 (przynajmniej)

pozdrawiam
TS APO 140/910 + QHY268M + iOptron70EC-NUC
AstroBlog: https://moje-nocne-niebo.pl
Awatar użytkownika
 
Posty: 84
Rejestracja: 19 Sty 2013, 11:55
Miejscowość: Włocławek

Postriklaunim | 01 Lip 2014, 19:34

Na Saturna to tak niecałe f/20 bym dawał bo jest ciemny i ogólnie nisko. Jasne i ciekawe planety jak Jowisz, czy Mars f/20 przy dobrym seeingu wyciągną. Wszystko inne ciemne raczej też poniżej f/20 (np. ~f/15). Księżyc ze względu na dyfrakcję światła lepiej wychodzi znacznie poniżej zdolności rozdzielczej - f/10-15 (i to z filtrem podczerwonym). Ułamkowe krotności można uzyskać np. za pomocą Baader Q-Barlow (albo GSO 2x), których soczewki można wkręcić w nos kamery i dostać mniejszą krotność niż 2x.
* Zestawp: RedCat 51, DK14, Omegon veTEC 432 M, QHY 174MM
* rkblog.dev (EN)
Awatar użytkownika
 
Posty: 3676
Rejestracja: 28 Paź 2009, 20:10
Miejscowość: Warszawa

PostRafalT73 | 01 Lip 2014, 19:45

Riklaunim a właściwie to dlaczego tak jest, że na obiekty ciemne (np. tak jak wymieniłeś Saturn) należy stosować dłuższe ogniskowe / mniejsze światłosiły np. F/20? Rozumiem to tak, że mniejsza światłosiła to ciemniejszy teleskop? Zatem ciemny teleskop na ciemne obiekty?

pozdrawiam
TS APO 140/910 + QHY268M + iOptron70EC-NUC
AstroBlog: https://moje-nocne-niebo.pl
Awatar użytkownika
 
Posty: 84
Rejestracja: 19 Sty 2013, 11:55
Miejscowość: Włocławek

Postriklaunim | 01 Lip 2014, 20:03

Odwrotnie ;) jaśniejsze światłosiły na ciemniejsze obiekty by dało się efektywniej fotografować.
* Zestawp: RedCat 51, DK14, Omegon veTEC 432 M, QHY 174MM
* rkblog.dev (EN)
Awatar użytkownika
 
Posty: 3676
Rejestracja: 28 Paź 2009, 20:10
Miejscowość: Warszawa

PostRafalT73 | 01 Lip 2014, 20:14

No to się pogubiłem... 8)
Myślałem że jaśniejsza światłosiła to np. F/4 a ciemniejsza to F/20. Wiele razy spotkałem się z postami gdzie forumowicze pisali "jasny teleskop np. F/4...". Potwierdzeniem tego jest opinia że SCT nie nadaje się do fotografii DSO między innymi dlatego że jest ciemny.
TS APO 140/910 + QHY268M + iOptron70EC-NUC
AstroBlog: https://moje-nocne-niebo.pl
Awatar użytkownika
 
Posty: 84
Rejestracja: 19 Sty 2013, 11:55
Miejscowość: Włocławek

PostAlien7101 | 01 Lip 2014, 21:09

Jasny teleskop to np f4 ciemny to np f10.
Awatar użytkownika
 
Posty: 1595
Rejestracja: 13 Lip 2008, 21:07
Miejscowość: PSR B1620-26 c Methuselah

PostRafalT73 | 01 Lip 2014, 21:32

Alien7101 napisał(a):Jasny teleskop to np f4 ciemny to np f10.


Nie chcę być nadmiernie męczący i monotematyczny ale właśnie o tym myślałem pisząc do Riklaunim. Rik poradził żeby np. Saturna (relatywnie "ciemny" obiekt) avikować z wykorzystaniem światłosiły F/20 czyli, jeśli wolno mi taki skrót zastosować, ciemnym teleskopem. Gdzieś w tym wszystkim się pogubiłem bo skoro obiekt jest ciemny to powinno się używać jasnego teleskopu (skoro mój SCT ma F/10 to po co stosować F/20 ?) a my w omawianym przypadku robimy bardziej ciemny teleskop (F/20)
Mam nadzieję że nie namieszałem :)
TS APO 140/910 + QHY268M + iOptron70EC-NUC
AstroBlog: https://moje-nocne-niebo.pl
Awatar użytkownika
 
Posty: 84
Rejestracja: 19 Sty 2013, 11:55
Miejscowość: Włocławek

Postriklaunim | 01 Lip 2014, 23:13

Planety fotografuje się na maksymalnej zdolności rozdzielczej teleskopu więc bardzo ciemne światłosiły to standard. Jak kamera może to dokładnie na limicie. Ciemny i nisko położony Saturn nie ułatwia i czasami warto zrezygnować nieco z rozdzielczości by efektywniej dało się nagrywać.
* Zestawp: RedCat 51, DK14, Omegon veTEC 432 M, QHY 174MM
* rkblog.dev (EN)
Awatar użytkownika
 
Posty: 3676
Rejestracja: 28 Paź 2009, 20:10
Miejscowość: Warszawa

Postzenon-priest | 02 Lip 2014, 14:11

Najprościej jest metodą prób i błędów. Moje wszystkie zdjęcia planetarne wykonywałem tą metodą, a potem samemu opracować swoją technikę. RafalT73 czekam na twoją pierwszą fotografię :)
SW 8'', Orion 80 ED, SCT 11, 1000d-mod, HEQ5, ASI178MM
Awatar użytkownika
 
Posty: 640
Rejestracja: 08 Lis 2009, 10:52
Miejscowość: Kielce

 

PostRafalT73 | 05 Lip 2014, 15:35

Koledzy, w oczekiwaniu na księżyc (już niebawem) próbuję określić różne parametry nowej kamery. Właśnie przeliczyłem pole widzenia jakie uzyskam przy różnych światłosiłach i tu ... niespodzianka. Dla F/10 czyli żadnego Barlowa (ogniskowa 2800) pole widzenia wychodzi mi 5.9x4.4 [arcmin]. O ile pamiętam to tarcza Księżyca ma ok 30 [arcmin] a to by oznaczało, że tą kamerką nie uchwycę całego Księżyca? Wykorzystując Barlowy pole widzenia się zmniejsza. Czy to właściwe wnioski??? Jeżeli tak to w jaki sposób "złapać" cały srebrny glob w kadrze?

pozdrawiam
TS APO 140/910 + QHY268M + iOptron70EC-NUC
AstroBlog: https://moje-nocne-niebo.pl
Awatar użytkownika
 
Posty: 84
Rejestracja: 19 Sty 2013, 11:55
Miejscowość: Włocławek

Postriklaunim | 05 Lip 2014, 15:53

Na dużych rozdzielczościach robi się po prostu mozaiki - łączy kilka zachodzących na siebie zdjęć w jedno dużo... lub też fotografuje tylko wybrane, ciekawsze fragmenty powierzchni Księżyca.
* Zestawp: RedCat 51, DK14, Omegon veTEC 432 M, QHY 174MM
* rkblog.dev (EN)
Awatar użytkownika
 
Posty: 3676
Rejestracja: 28 Paź 2009, 20:10
Miejscowość: Warszawa

PostMateuszW | 05 Lip 2014, 19:36

Właśnie tak, najlepszą metodą fotografii Księżyca są mozaiki. Przy ogniskowej 2700 mm będzie trochę roboty z pełną tarczą (jakieś 20 fragmentów). Ale opłaca się - będziesz miał wtedy zdjęcie w ogromnej rozdzielczości. Niestety fotografowanie całej traczy (gdybyś maił teleskop z odpowiednio małą ogniskową, żeby się zmieściła) kamerkami jest trochę bez sensu, bo masz niewielką rozdzielczość - zdjęcie będzie dość małe (mało szczegółowe).
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

PostWielkiAtraktor | 05 Lip 2014, 19:53

MateuszW napisał(a):(gdybyś maił teleskop z odpowiednio małą ogniskową, żeby się zmieściła)


Ja mam (Travel Scope 50, ogniskowa 360 mm, więc na Chameleonie się mieści) i wychodzi zabawnie :)
Montaż Jowisza i Księżyca (robione w tym samym czasie, separacja faktyczna wynosiła 6 stopni):

Kamera planetarna - przygotowanie do pierwszego podejścia: ksjo.jpg
Awatar użytkownika
 
Posty: 279
Rejestracja: 19 Wrz 2011, 11:10

 

PostRafalT73 | 05 Lip 2014, 21:07

MateuszW napisał(a):Właśnie tak, najlepszą metodą fotografii Księżyca są mozaiki. Przy ogniskowej 2700 mm będzie trochę roboty z pełną tarczą (jakieś 20 fragmentów). Ale opłaca się - będziesz miał wtedy zdjęcie w ogromnej rozdzielczości. Niestety fotografowanie całej traczy (gdybyś maił teleskop z odpowiednio małą ogniskową, żeby się zmieściła) kamerkami jest trochę bez sensu, bo masz niewielką rozdzielczość - zdjęcie będzie dość małe (mało szczegółowe).


Na pewno są jakieś programy do mozajek, podpowiedzcie proszę jakie...no i może jakieś linki to tutoriali. Chyba, że avikuje się poszczególne obszary, obrabia do zdjęcia a później łączy się je w jakimś programie graficznym (może PS)???

pozdrawiam
TS APO 140/910 + QHY268M + iOptron70EC-NUC
AstroBlog: https://moje-nocne-niebo.pl
Awatar użytkownika
 
Posty: 84
Rejestracja: 19 Sty 2013, 11:55
Miejscowość: Włocławek

PostRafalT73 | 05 Lip 2014, 21:31

Alien7101 napisał(a):http://astronomiaamatorska.blogspot.com/2012/02/imerge-jak-zozyc-mozaike.html
http://astronomiaamatorska.blogspot.com ... ditor.html

:wink:

Super, wielkie dzięki. Nie raz odwiedzam Wasze strony (Alien7101, Riklaunim) a jednak jak czegoś szukam to zdarza mi się zapomnieć - najciemniej pod latarnią :D

dzięki, pozdrawiam
TS APO 140/910 + QHY268M + iOptron70EC-NUC
AstroBlog: https://moje-nocne-niebo.pl
Awatar użytkownika
 
Posty: 84
Rejestracja: 19 Sty 2013, 11:55
Miejscowość: Włocławek

PostRafalT73 | 05 Lip 2014, 21:38

Alien7101, zapomniałem w poprzednim poscie zapytać - w programie Microsoft Image Composite Editor trzeba wskazać gotowe zdjęcia, czyli już po stackowaniu. Skąd program "wie" jak je poskładać? nie trzeba wskazywać żadnego umiejscowienia poszczególnych puzzli?
TS APO 140/910 + QHY268M + iOptron70EC-NUC
AstroBlog: https://moje-nocne-niebo.pl
Awatar użytkownika
 
Posty: 84
Rejestracja: 19 Sty 2013, 11:55
Miejscowość: Włocławek

PostMateuszW | 05 Lip 2014, 22:23

Do Microsoft ICE wrzucasz fotki już zestackowane i wyostrzone (niektórzy wrzucają przed ostrzeniem, ale moim zdaniem to pogarsza jakość dopasowania). Ważne jest, żeby każdy stack wyostrzyć tak samo - np w registaxie możesz wyostrzyć najbardziej "reprezentatywny" stack, dać "save scheme" (to zapisze operacje, które wykonałeś) i potem na każdym stacku dawać tylko "load scheme" i od razu zastosuje Ci takie samo wyostrzenie. Najlepiej jeszcze te fotki lekko przykadrować (żeby pozbyć się tych nieładnych obszarów, które powstają zawsze na brzegach składanych zdjęć). Tak przygotowane pliki wrzucasz do ICE i robisz, jak w linku :) Program wypluwa gotową fotkę, która możesz jeszcze poddać kosmetyce.

ICE to mądry program :) Sam sobie rozpoznaje obraz i kombinuje, jakby go złożyć. Są do tego oczywiście lepsze, ale płatne programy. Te lepsze potrafią np wyrównać różnice w jasności itp pomiędzy zdjęciami, poprawić dystorsję i inne wady obiektywu. Jednak przy astrofoto zbyt mądre programy wysiadają - próbowałem Autopano Giga, ale niestety próbuje zmienić geometrię Księżyca, bo coś mu nie pasuje :) ICE jest prosty i dobry i ze składaniem identycznie obrobionych i zrobionych fotek sobie najlepiej radzi.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] oraz 2 gości

AstroChat

Wejdź na chat