M33 w fatalnych warunkach pogodowych :)

Postfizyk5 | 05 Lis 2015, 21:51

Witam
Oto Galaktyka dobrze znana - M33.
Zdjęcia robiłem w fatalnych warunkach pogodowych (mgła i szybko osadzający się szron).
Udało mi się zebrać tylko 18 zdjęć po 60s z ISO 3200.
Po kilkunastu zdjęciach jasność zdjęć spadała z minuty na minutę (pomimo takiego samego czasu i ISO).
Jest to spowodowane zaparowaniem, zaszronieniem lustra gł i wtórnego.

Nie mam odraszacza w kształcie rury zakładanego na newtona.
Co lepiej pomoże:
Odraszacz w kształcie rury czy grzałka?


Zrobić grzałkę w kształcie paska o mocy 20W (12V - 7 omów) to nie żaden problem.
Ale gdzie tę opaskę zakładać?
Przy lustrze głównym czy przy lustrze wtórny, obok wyciągu?
A może na odraszaczu?


Pozdrawiam
Załączniki
M33 w fatalnych warunkach pogodowych :): 21.jpg
Awatar użytkownika
 
Posty: 1037
Rejestracja: 14 Wrz 2014, 20:10

 

Postmarcin.p1 | 05 Lis 2015, 21:55

Ładnie wyszła. Mam pytania :D
1. Gdzie Ty te zdjęcia robisz jak przy 18 klatkach już taka wychodzi.
2. Czym obrabiasz? Jakie programy, masz tutoriale, linki? Ja jestem zielony w obróbce, a Ty wyciągasz takie szczegóły niewidoczne dla oka.
Ja próbowałem (tyle że w mieście ) i nawet nie znalazłem. Nie mówiąc żeby coś na foto wyszło.
3. Robisz w tiff czy raw?
SW150/1200,150/750 Redcat 51, EQ5 SynScan GoTo
MPCC Mark 3, ZWO ADC
Optolong L-PRO 2", L-extreme 2"
GSO 2,5,TeleVue Powermate 2,5x
GUIDING: Asi 120 mini, Luneta 50/172
ZWO guider 30/210,
Asi 533MC-P, ASI 224 mc
CANON 300D,77D,1100d mod
Awatar użytkownika
 
Posty: 464
Rejestracja: 27 Gru 2013, 18:56
Miejscowość: Jasło

 

Postfizyk5 | 05 Lis 2015, 22:22

Marcinie
Jadę z newtonem i z gratami na miejscówkę około 10km od 45 tyś miasta.
Najbliższe latarnie mam w odległości około 1km.
Ostatnio zauważyłem, że nowo otwarty zakład w pobliżu wali łuną w niebo (może zmienię miejscówkę).

Obrabiam materiał w czterech programach.
Albo jeden program lepiej wyczernia tło, a inny wyciąga galaktykę, tego nie wiem.
Może nie potrafię się tymi programi posługiwać właściwie.
Te programy to:
Adobe Photoshop CS5 (64 Bit)
RawTherapee4.2.74
Digital Photo Professional
Fitswork

A robię obróbkę metodą prób i błędów i na czuja z małego doświadczenia.
Zastanawiam się czego brakuję zdjęciu i jak w jakim programie to mogę najlepiej osiągnąć.

W pierwszej kolejności skatuję rawy.
Jak są problemy to konwertuję rawy na tify i je stakuję. A stakuję w DSSie.

Z toturiali to tylko podejrzałem (na razie) jak wyciągać obiekt na warstwach w PSie.

Aby pozbyć się zielonego światełka ze sterownika silnika krokowego, to zakryłem lustro
główne od tyłu okrągłym tekturowym dekielkiem.

Napiszcie o tej grzałce,o której pytałem wcześniej.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
 
Posty: 1037
Rejestracja: 14 Wrz 2014, 20:10

 

PostJanusz_P. | 06 Lis 2015, 00:07

Nie ma sensu grzać w Newtonie tubusa, grzałkę małej mocy rzędu 1W/dcm² lustra zakłada się na brzeg lustra głównego lub jeszcze lepiej na jego spód, tak samo jak lustra wtórnego na jego spód :arrow: 8)
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

PostMateuszW | 06 Lis 2015, 00:24

Tak jak pisałem na sąsiednim forum, grzać trzeba tylko LW. LG w newtonie nie paruje, bo cała tuba stanowi dla niego odrośnik. Dodatkowo grzałka na LW osusza wnętrze tuby, więc wilgoć nie ma prawa dojść do LG.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

PostJanusz_P. | 06 Lis 2015, 09:50

Mateuszu, teleskop blisko pionu ma naturalny ciąg kominowy polegający na różnicy ciśnień u wlotu i wylotu tuby więc samo grzanie lusterka wtórnego nie zapobiegnie roszeniu lustra głównego przy większej rosie bo powietrze wpływa do tuby od dołu a przy gruncie zwykle jest zimniejsze i lustro główne po kilku godzinach i tak bez podgrzewania zaparuje no chyba że jest cały czas włączony pod nim wentylatorek który sam wydziela koło 1 W ciepła i rozprowadza go po lustrze i tubie co już wystarcza aby ono nie zaparowało w większości warunków obserwacyjnych nawet lustro wtórne bo przepływ minimalnie cieplejszego powietrza przez tubę od dołu zapobiega przekroczeniu punktu rosy na powierzchni lustra :arrow: :idea:
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

Postfizyk5 | 06 Lis 2015, 10:27

Tubę od dołu (przy lustrze gł. ) mam zakrytą tekturowym dekielkiem i folią.
Powietrze od spodu nie włazi.
Awatar użytkownika
 
Posty: 1037
Rejestracja: 14 Wrz 2014, 20:10

 

PostJanusz_P. | 06 Lis 2015, 10:36

A ma włazić właśnie i wntylować sprzęt aby się wychłodził szybko do temperatury otoczenia :arrow: :idea:
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

Postfizyk5 | 06 Lis 2015, 10:43

To po co, dlaczego potem grzać lustro główne małą grzałką?
Poza tym przez 1,5 godziny od wystawienia teleskopu do zimnego samochodu do momentu zaczęcia cykania zdjęć, lustro gł zdąży się wychłodzić.
Awatar użytkownika
 
Posty: 1037
Rejestracja: 14 Wrz 2014, 20:10

 

PostMateuszW | 06 Lis 2015, 11:17

Ja u siebie grzeję tylko LW. Z tylu nie nie mam nic zasloniete ani nie uzywam wiatraka w czasie sesji. LG nie jest ogrzewane i jeszcze nigdy od jakiś 4 lat mi nie zaparowało, nawet podczas mgły! Tuba newtona to ogromny odrośnik, który daje sobie radę z LG.

Tutaj mamy doczynienia z nieco mniejszym teleskopem, ale nie sądzę, żeby robiło to dużą różnicę.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postfizyk5 | 13 Gru 2015, 17:50

Poniżej pokazuję drugie podejście do obróbki.
Uwagi mile widziane.
Pozdrawiam
Załączniki
M33 w fatalnych warunkach pogodowych :): 1aa.jpg
M33 w fatalnych warunkach pogodowych :): 2bb.jpg
M33 w fatalnych warunkach pogodowych :): 3cc.jpg
Awatar użytkownika
 
Posty: 1037
Rejestracja: 14 Wrz 2014, 20:10

 

PostJanusz_P. | 24 Gru 2015, 11:15

Nie wiele da obróbka nieostrego materiału, najpierw ustaw ostrość bo szkoda czasu na zbieranie nieostrego materiału z plackowatymi gwiazdami :arrow: :roll: :oops:

PS. W fatalnych warunkach pogodowych szkoda czasu na focenie, lepiej popatrzyć wizualnie jakie skarby ukazują się w dziurach pomiędzy chmurami :arrow: :wink:
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

Postfizyk5 | 28 Gru 2015, 21:49

Janusz_P. napisał(a):Nie wiele da obróbka nieostrego materiału, najpierw ustaw ostrość bo szkoda czasu na zbieranie nieostrego materiału z plackowatymi gwiazdami :arrow: :roll: :oops:

PS. W fatalnych warunkach pogodowych szkoda czasu na focenie, lepiej popatrzyć wizualnie jakie skarby ukazują się w dziurach pomiędzy chmurami :arrow: :wink:


Najpierw miotełką powinienem rozgonić mgłę.
Potem ustawić ostrość lub grzałkę zastosować.
Grzałkę wykonałem sam. Kosztowała mnie parę złotych.
Lecz, przy tej zimie i warunkach chyba tej grzałki nie będzie mi dane zastosować.

Gdybym czekał na dobre warunki, to na focenie jechałbym 4 razy w roku.
(cho...a, jednak to za mało)

Jak na 18 minut materiału to jestem zadowolony.

Nad plackowatością gwiazd popracuję (dziękuję za radę).

Ale z drugiej strony, gdzie jest granica między tym co obserwujemy,
a tym co możemy zrobić w programie graficznym?

PS z pasztetu może przecież modelkę zrobić.

P.S Panie Januszu czy uda mi się jakąś protuberancję w Przebudzenie Słoneczka uchwycić???

Pozdrawiam (na serio: cenię Pana uwagi, może mnie Pan dużo nauczyć)
Awatar użytkownika
 
Posty: 1037
Rejestracja: 14 Wrz 2014, 20:10

 

PostJanusz_P. | 29 Gru 2015, 10:33

Twoje zdjęcia pomijając że z nieostrego materiału wychodzą są coraz lepiej obrobione czyli potraktujmy to jako sesję szkoleniową w obróbce obrazu :arrow: :idea:
PS. Jak zakupisz Lunta lub Coronado to zapewne nie jedną protuberancje zobaczysz i uwiecznisz ale bez tych drogich zabawek jest to praktycznie nieosiągalne :arrow: :roll: :oops:
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 46 gości

AstroChat

Wejdź na chat