Starym okiem: Andromeda

Postgaugluming | 30 Wrz 2017, 16:37

Andromeda sprzed 2 dni.

Starym okiem, bo popełnione wiekowym obiektywem (chyba dosłownie). Ciekawe, czy ktoś kiedyś strzelał nim już w gwiazdy. Wątpliwe.

Carl Zeiss 200mm DDR @f/2.8
Ekspozycja: 37x90sek, 3x120sek, iso1600.
Prowadzenie: platforma paralaktyczna.
Składane w DSS.
Cienkie, wysokie chmury. Potworne LP (okolice 500tys. Poznania).

Image

Jakieś rady odnośnie obróbki? Jak ładniej wyciągnąć obiekt selektywnie (np. w PSie). Bo coś mi bez kolorów wyszła i jakaś przepalona.

ps. wiem, prowadzenie leży, nie miałem czasu na precyzyjne ustawienie platformy.
Ostatnio edytowany przez gaugluming 30 Wrz 2017, 19:58, edytowano w sumie 2 razy
 
Posty: 16
Rejestracja: 12 Maj 2015, 17:48

 

Postmaro21 | 30 Wrz 2017, 17:02

Chciałbym zwrócić uwagę na aberrację chromatyczną oraz przecinki zamiast gwiazd w rogach fotki w centrum są nieco owalne . Gradient również psuje odbiór . Jeżeli zdjęcie było robione na pełnej dziurze to trzeba domknąć obiektyw . Proponuję popracować nad fotką np w darmowym fitworku .
SCT C8 ,sw 80/400,ts 65q,,neq-6,
tasco 9vr 60/300 by Vixen
https://www.astrobin.com/users/maro21/
 
Posty: 3512
Rejestracja: 26 Lut 2010, 22:56
Miejscowość: Wrocław

 

PostSoczi | 30 Wrz 2017, 18:48

___
Ostatnio edytowany przez Soczi, 06 Gru 2019, 23:03, edytowano w sumie 1 raz
Awatar użytkownika
 
Posty: 1276
Rejestracja: 24 Sty 2011, 16:12

Postgaugluming | 30 Wrz 2017, 19:51

Soczi napisał(a):No właśnie pewno Sonnar?
Chciałbym się kolegów poradzić otóż szukam dobrego obiektywu M42 do codziennej fotografii.
Mam Pentacona 200/4 którego po przymknięciu do f/7-f/8 aberracja całkowicie znika.
Jednak ciekawi mnie seria Sonnarów Zeiss od 135 do 300mm.
Jak widać u kolegi powyżej jest chromatyzm. Do ilu trzeba przymknąć Sonnary żeby całkowicie usunąć kolorki?


Z miłą chęcią, szczerze mogę polecić przynajmniej dwa modele Zeissa.
Sam dłubie w temacie "manuali" już długi czas i nie miałem w rękach nic lepszego niż Carl Zeiss 85mm f/1.4. Pięknie maluje i kształtuje obraz w niemal każdych warunkach świetlnych. Niekiedy on sam robi zdjęcia. Magiczne szkło, ale pewnie zależy od egzemplarza.
No i drugi, który mam przyjemność testować już 4 miesiąc, Carl Zeiss 200mm DDR f/2.8 MC (MC koniecznie). Legenda głosi, że to szkło sportowe zaprojektowane pod Igrzyska w 1936r. W sporcie sprawdza się świetnie. Idealna portretówka. Stosuję go do landszaftów i stacków. Przyszedł i czas na astro. Zapowiada się obiecująco. Spodziewałem się lepszych efektów, ale pewnie wynika to jeszcze z moich błędów - tak ciężkiej dwusetki jeszcze nie obsługiwałem a głębie ma naprawdę krótką... Myślę, że długo jeszcze jej z body nie ściągnę.

Oba szkła maja topowe parametry w testach i jedne z najlepszych rekomendacji. Dodatkowo cena czyni cuda (200mm to aktualnie 700-800pln).

Reasumując. Lopecam rogąco.

Trochę sampli co by nie być gołosłownym (większość opisana): https://www.flickr.com/photos/sakuto/al ... 9182536706

@maro21
Jestem przekonany, że wszystkiemu winny jest czas. Miałem trzy godziny z czego półtorej walczyłem z platformą. Niewiele czasu aby zebrać sensowny materiał. 60 minut przerywanej ekspozycji to też niewiele jak na takie LP. To wymusza pełną dziurę i wysokie iso. Swoją drogą to sporo dałoby domknięcie przysłony o jeden stopień? Z pewnością dużo mniej fotonów :)
Huśtająca się Ziemia też swoje dołożyła. Ciągle nie mogę ustawić się na biegun.
 
Posty: 16
Rejestracja: 12 Maj 2015, 17:48

 

Postmaro21 | 30 Wrz 2017, 23:05

przy takiej aberracji to raczej myślę o przymknięciu do 5 , nie ma co walczyć o fotony , kiedy optyka nie daje rady .
SCT C8 ,sw 80/400,ts 65q,,neq-6,
tasco 9vr 60/300 by Vixen
https://www.astrobin.com/users/maro21/
 
Posty: 3512
Rejestracja: 26 Lut 2010, 22:56
Miejscowość: Wrocław

 

Posttayson.82 | 01 Paź 2017, 00:18

Przymknieciem przysłony to raczej komę, a nie aberracje.
Nie pisze głupot?
W astrofoto przymkniecie obiektywu powyżej f7 dla mnie nie ma sensu. Ciemnica i nic więcej.
Awatar użytkownika
 
Posty: 1074
Rejestracja: 03 Lis 2007, 20:38
Miejscowość: Wołomin

Postmaro21 | 01 Paź 2017, 00:41

Achromat f5 i f10 , który będzie miał większy problem z aberracją chromatyczną ? https://www.optyczne.pl/3.5-Test_obiekt ... yczna.html jako przykład wpływu przysłony na aberrację
SCT C8 ,sw 80/400,ts 65q,,neq-6,
tasco 9vr 60/300 by Vixen
https://www.astrobin.com/users/maro21/
 
Posty: 3512
Rejestracja: 26 Lut 2010, 22:56
Miejscowość: Wrocław

 

PostJanusz_P. | 01 Paź 2017, 12:37

Sonnar 200/2,8 to kultowe szkło w czasach analogu a do cyfry trzeba go przymykać do F/4 albo nawet 5,6 ale zdjęcie masz poruszone więc z takiego nic sensownego nie zrobisz, materiał potraktuj jako ćwiczenie i po zebraniu nie poruszonych klatek na F/4 lub 5,6 przystąp do ich kalibrowania, jak flaty, darki i poskładania w finalny obrazek.

PS. Jest teraz na giełdzie bardzo dobry Sonnar 135/3,5 za niewielkie pieniądze, zdecydowanie to najlepszy z Sonarów do astrofotografii z mojego doświadczenia :arrow: :idea:
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 154 gości

AstroChat

Wejdź na chat