Dominik Woś napisał(a):Ładnie wyszło.
Spory obszar nieba złapałeś, tak więc ciężko dokładnie pooznaczać obiekty ale poniższy kadr chyba oddaje ducha tego co tam się zarejestrowało:
Ekstra, właśnie zastanawiałem się nad opisem
Faktycznie geometria nie do końca się zgrywa ale jest nieźle.
patrix napisał(a):Mateusz, czy jesteś zadowolony z efektu jaki otrzymałeś? Bo jeżeli tak, to nie ma tematu
Ja tylko dwie kwestie chciałbym poruszyć. Po pierwsze, to gwiazdki nie są dobre praktycznie w całym kadrze i w dodatku wygląda jakbyś na siłę wyciągałeś materiał. A po drugie to zazdroszczę takiego kadru i tego, że tam byłeś. Ostatnio zacząłem poważnie odkładać kasę specjalnie na taki wyjazd. Nie wiem wprawdzie jakie są koszty takiej wyprawy, ale jest to mój cel na rok 2020, czyli muszę chyba iść po podwyżkę
Powiem tam. Podoba mi się to zdjęcie i pokazało mniej więcej to, co chciałem zrobić, ale wiem że w materiale drzemie jeszcze sporo, czego nie umiem wykorzystać. Jeśli masz jakieś porady, dawaj śmiało.
Owszem, gwiazdy nie są zbyt dobre, lekka koma sięga praktycznie 2/3 kadru. Nie daję też sobie uciąć głowy za ostrość, bo wydaje mi się, że gwiazdy w centrum mogły by być mniejsze. Niestety z tym już nic nie zrobię do kolejnego wyjazdu
patrix napisał(a):Może trzeba byłoby go mocniej przymknąć? Pytam temu, bo sam jestem na etapie kupna takiego szkła- albo 24mm, albo 35mm, tyle, że do Canona.
Niestety, to nic nie da. Ten obiektyw tak ma, że przymykanie niewiele wpływa na komę. Właściwie przymknąłem go głównie z powodu aberracji chromatycznej, która choć mała, to jednak jest zauważalna. Przy f/2.5 (a może wcześniej) znika do zera. Ale jeśli myślisz o APSC to wszystkie problemy maleją o połowę i Samyang powinien Cię już zadowolić.
Dominik Woś napisał(a):Z tego powodu robi się waśnie mozaiki większych obszarów nieba, aby osiągnąć pewnego rodzaju kompromis pomiędzy rozdzielczością i szerokim kadrem.
Tak, mozaika to by był tu strzał w dziesiątkę. Niestety miałem do dyspozycji albo 35 albo 135 i na tym drugim musiałbym zrobić za dużo paneli. Brakuje mi jakiś 50 - 80 mm. Na wszystko przyjdzie czas
JaLe napisał(a):Trudno o jakiś budżetowy obiektyw do szerokiego pola.
Uważam, że efekt w jest proporcjonalny i rośnie wraz z droższym szkłem.
Z pewnością fotografia Sigmą art dostarczyłaby nam więcej zachwytów, ale jej koszt... szkoda słów.
Sam borykam się z problemami ze szklarnia w okolicach 20mm.
No powiedziałbym, że ten Samyang jest takim złotym środkiem, bo dość tani, a obraz bliżej górnej półki. Sigma jest lepsza ale to chyba nie taka przepaść.
Od niedawna mam właśnie Sigmę Art 20 mm no i do ideału też jej brakuje. Koma w rogach FF jest widoczna, choć umiarkowana (dużo mniejsza niż Samyang 35), ale również niestety jest niewrażliwa na przymykanie. Nie wiem czy jest na rynku coś lepszego. Po prostu tak szerokich kątów już praktycznie nie da się skorygować.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser miniDostępny w sprzedaży!