Porównanie dwóch stacków (+ kilka pytań nt DSS)

Sprzęt, obróbka, dyskusje, porady

PostMateusz_D | 05 Kwi 2019, 12:35

Ostatnio przeglądałem sobie troszkę materiały z ostatnich miesięcy i zwróciłem uwagę na sprawę, której do końca nie rozumiem a być może powód jest błahy i oczywisty dla bardziej doświadczonych użytkowników.

Otóż mam tu dwa stacki (ten sam sprzęt tzn. Canon + Jupiter 21M):

https://files.fm/u/zwxtxs9y

1. 17 x 120s (ISO 400) przy f/4 (bez klatek kalibracyjnych)
2. 49 x 120s (ISO 1600) przy f/5.6 (+darki/biasy/flaty)

Otóż zauważyłem znaczącą różnicę w kolorze gwiazd. Tzn. na stacku numer 1 gwiazdy są w odcieniach żółty/pomarańczowy natomiast stack numer 2 jest jakby wyprany z barw. Zwracam uwagę, że są to surowe stacki, zrobione przy takich samych ustawieniach w DSS. Skąd ta różnica? Na moje oko im dłuższe naświetlanie tym powinno się oczekiwać lepszych barw.

I jeszcze pytanie o DSS. W zasadzie od zawsze obróbka materiału wygląda u mnie tak:
1. Otwieram klatki RAW w PS Camera RAW i zapisuje je jako 16 bit TIF.
2. Stack klatek w DSS
3. Zapisz jako (w DSS) TIF 16 bit (z opcją: embed adjustments...)

Wydaje mi się, że taki proces nie prowadzi do utraty danych przy żadnym z kroków, ale czy mam rację? Robicie podobnie? Zapisywany automatycznie przez DSS plik ma 32 bity a tu już PS odmawia współpracy. Dodatkowo konwersja z 32 bitów na 16 w PS jakoś źle wpływa na stack. Nie wiem czy macie podobne odczucia.

Z góry dzięki za odpowiedź i poświęcony czas.
Canon EOS 600D (mod.), HEQ5 (belt moded), SW ED80, kilka obiektywów
_____________________________________________________
https://www.flickr.com/gp/141299192@N06/d9p39u
Awatar użytkownika
 
Posty: 121
Rejestracja: 17 Cze 2016, 23:33
Miejscowość: Kraków

 

Postzloty_2000 | 05 Kwi 2019, 15:43

Jak dla mnie po pierwsze to nie można brać pod uwagę porównania dwóch różnych plików - jak piszesz w jednym brak klatek kalibracyjnych a w drugim masz darki, biasy i flaty co już powoduje, że trudno porównywać te dwa pliki.
Dodatkowo pytanie - czy materiał był zbierany w tym samym czasie (dzień i godzina), bo jeśli zbierany był w odstępie kilku dni, to różnice może wprowadzać sama atmosfera przez dymy, kurze i inne syfy wiszące w powietrzu. A godzina zbierania materiału też może powodować zmiany w odcieniach i kolorach - obiekt niżej wyżej względem zenitu.

Zrób dwa stacki z takiej samej ilości materiału i z/bez klatek kalibracyjnych i wtedy porównaj wynikowe zdjęcia.
Pozdrawiam,
Andrzej

SW150/750 EQ3-2, Tasco 9VR by Vixen, SWA 3.5mm 70°, SW UW 11mm 80°, TS HR 5mm, Vixen NPL 25 mm, SW LE20,SW 9mm UWA, BCO 6mm, GSO 15mm SV, Barlow 2x, PG FireFly mono 0.3MP, NexImage 5
Ofna Pirate 3.5ccm
Traxxas Ford Raptor
T-Rex 100
Awatar użytkownika
 
Posty: 934
Rejestracja: 17 Paź 2014, 13:37

 

PostMateusz_D | 05 Kwi 2019, 16:16

Mogłem o tym wspomnieć na początku, stack bez klatek kalibracyjnych ma podobną kolorystkę więc wpływ biasów/darków odpada. Materiał był zbierany w sporym odstępie czasu, w innych porach roku, warunki oświetleniowe siłą rzeczy też musiały się trochę różnić. Zastanawiam się jednak czy wymienione różnicę faktycznie powodować mogą aż tak dużą różnicę. Na sąsiednim forum dostałem wskazówkę, że to kwestia zmniejszania ilości przejść tonalnych wraz ze wzrostem ISO dla matryc CMOS.
Canon EOS 600D (mod.), HEQ5 (belt moded), SW ED80, kilka obiektywów
_____________________________________________________
https://www.flickr.com/gp/141299192@N06/d9p39u
Awatar użytkownika
 
Posty: 121
Rejestracja: 17 Cze 2016, 23:33
Miejscowość: Kraków

 

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości

AstroChat

Wejdź na chat