Marumi Redhancer - filtr ALP do Astropejzaży [RECENZJA]

PostMarek_N | 24 Kwi 2018, 22:15

Marumi Redhancer - filtr ALP do Astropejzaży  [RECENZJA]: Redhancer_72_m.jpg

1. Wstęp
Fotografując nocne pejzaże często spotykałem się z problemem słabej widoczności konstelacji gwiazd na tle miejskiej zabudowy. Mocne światło ulicznych latarnii nie tylko rozświetla architekturę lecz niestety również skutecznie obniża kontrast tego co widoczne na niebie. Dlatego mając możliwość okazyjnego kupna filtrów Marumi Redhancer w kilku rozmiarach nie wahałem się długo.
Są to filtry barwne typu Dydynium. W "analogowych" czasach tego typu filtry używane były głownie do wzmacniania ciepłych barw na zdjęciach (kolory jesieni, zachody Słońca itp.). Gdy w erze fotografii cyfrowej uzyskanie podobnego efektu okazalo się dość proste, wydawało się że to będzie koniec ich zastosowania. Lecz dzięki swojej ciekawej charakterystyce spektralnej zyskały drugie życie gdy okazało się, że w dużym stopniu blokują światlo lamp ulicznych.
Obecnie filtry te występują pod nazwami takimi jak Marumi Redhancer, Hoya Red Intensifier, Haida Clear Night czy NiSi Natural Night.

2. Charakterystyka i cechy użytkowe
Jak wspomnialem w poprzednim rozdziale, Redhancer jest filtrem barwnym, czyli w odróżnieniu od filtra interferencyjnego jego dzialanie jest niezależne od kąta padania promieni (może być używany z obiektywami ultra-szerokokątnymi UWA) i od światłosiły obiektywu.
Marumi Redhancer - filtr ALP do Astropejzaży  [RECENZJA]: redhancer_nebula.jpg

Filtr typu Dydynium w bardzo mocnym stopniu tłumi (pochlania) światło w zakresie 575 - 590 nm (kolor żólty), oraz w ok. 30% dla koloru niebiesko-zielonego. Dzięki pełnej transmisji w zakresie ponad 610 nm (pomarańczowy-czerwony) filtr posiada sumarycznie delikatnie różowy odcień. Stąd też jego nazwa "Redhancer".
Z ponad 90% sprawnością przepuszcza dwie najważniejsze linie emisyjne mglawic (H-beta i OIII). Oczywiście nie jest to filtr stricte "mglawicowy", ale fotografując astropejzaże, bedziemy mieli pewność, że światło pochodzące z mglawic emisyjnych nie zostanie "stłumione".
Filtr zbudowany jest na bazie wysokiej jakosci szkła optycznego, dzięki czemu nie ma żadnego negatywnego wpływu na ostrość obrazu oraz jego klarowność. Szkło posiada po obu stronach dwie pojedyncze twarde warstwy antyrefleksykne. Nie jest to wersja MC, ale w czasie testów nie udalo mi się złapać ani razy flary w kadrze.
Marumi Redhancer - filtr ALP do Astropejzaży  [RECENZJA]: Redhancer_refleksy.jpg


3. Redhancer kontra latarnie uliczne
Marumi Redhancer - filtr ALP do Astropejzaży  [RECENZJA]: redhancer_lampy.jpg

Jak widać na podstawie powyższych wykresów filtr typu Dydynium skutecznie radzi sobie z tłumieniem światla lamp sodowych (nisko i wysokoprężnych) ale również w stosunkowo dużym zakresie blokuje światło lamp rtęciowych i metalohalogenkowych.

4. Wpływ na kolorystyke zdjęć dziennych
Nie miałem okazji fotografować filtrem "złotej polskiej jesieni", za to udalo mi sie nim złapać kilka ładnych zachodów Słońca.
Marumi Redhancer - filtr ALP do Astropejzaży  [RECENZJA]: Redhancer_kolor_dzien.jpg

Działanie filtra w tym przypadku jest dość subtelne choć zauważalne. Na osobach fotografujących w Rawach efekt raczej nie zrobi wrazenia, ale dla tych "działających" w JPG moze być interesujący.
Tak naprawdę najlepsze działanie Redhancera jest wtedy gdy obserwujemy nim bezpośrednio za pomocą oka. Obraz jest znacznie cieplejszy a odcienie pomarańczowe i czerwienie są wyraźnie wzmocnione.

5. Wpływ na kolorystykę zdjęć nocnych
Poprawność kolorystyczna to pięta achillesowa interferencyjnych filtrów astronomicznych. Jedynie IDAS i jego klony są pozbawione tej wady, za to okupują tą zaletę ceną wynoszącą ponad 1000 zł za 2" filtr.
Czy Marumi Redhancer jest pozbawiony tej wady? Cóż, jest dobrze ale nie idealnie. Mianowicie chodzi o to, że filtr redukuje światlo o kolorze żółtym (jak każdy filtr ALP), który jest kolorem uzupelniającym dla niebieskiego. Inaczej mówiąc obie te barwy występujące obok siebie dają bardzo przyjemny wizualnie obraz. Zamiast tego żólcie zostają zastąpione niezbyt ciekawym kolorem blado-różowym.
Co z tym zrobić? Najlepiej "przemapować" kolor blado-rożowy na żólty. Osobiście proces ten wykonałem na etapie wywoływania pliku Raw w oprogramowaniu Lightroom, w sposób przedstawiony na poniższym obrazku:
Marumi Redhancer - filtr ALP do Astropejzaży  [RECENZJA]: Redhancer_kolor_korekcja.jpg
Redhancer_kolor_korekcja.jpg (50.51 KiB) Obejrzany 6812 razy

Co ważne dokładnie te same ustawienia zastosowalem dla każdego wywoływanego zdjęcia, wiec nie wymagało to ręcznego dobierania parametrów dla każdego z osobna. Zdjęcia ze skorygowanym kolorem, będę w dalszej części oznaczał symbolem *.
Zobaczmy jak wygląda zdjęcie wykonane bez filtra (po środku), z filtrem Redhancer (po lewej stronie) oraz z filtrem + przeprowadzoną korekcją koloru (po prawej).
Marumi Redhancer - filtr ALP do Astropejzaży  [RECENZJA]: Redhancer_kolor_2.jpg

I jeszcze jeden przykład - bez filtra oraz z filtrem + korekcją koloru.
Marumi Redhancer - filtr ALP do Astropejzaży  [RECENZJA]: Redhancer_kolor_1.jpg

Widać że nocne zdjecia architektury wymagają dwukrotnie dłuższego naświetlania (+1 EV), co jest skutkiem mocnego zredukowania świecenia lamp sodowych. A poprzez zredukowanie monochromatycznego oświetlenia sodowego, pozostala kolorystyka jest pełniejsza i bardziej nasycona.

6. Przykłady zastosowania - ciemne niebo
Nie mialem okazji przeprowadzać testów Redhancera pod niebem wolnym od Light Pollution, ale w tym przypadku polecam zajrzeć pod poniższe linki:
https://www.lonelyspeck.com/hoya-intens ... otography/
https://www.lonelyspeck.com/purenight/
https://www.flickr.com/photos/trevor_do ... 827553285/
Filtr z pewnością zredukuje żółte łuny na horyzoncie pochodzące z odległych miejscowości i aglomeracji, tak dokuczliwe choćby na podkrakowskich Kudłaczach.

7. Przykłady zastosowania - niebo miejskie
Czas testów Redhancera przypadl na okres schyłkowej zimy, przez co powietrze nie było zbyt przejrzyste.
Marumi Redhancer - filtr ALP do Astropejzaży  [RECENZJA]: Redhancer_kopiec.jpg

Jak widać filtr w znacznym stopniu redukuje jasność tła nieba. Na podstawie wielu zdjęć wykonanych w różnych zakątkach Krakowa określiłem tą redukcję na poziomie około 2,5 raza. A ponieważ calkowita transmisja filtra to okolo 60-70%, wiec aby optymalnie wykorzystać jego potencjał należalo by naświetlać około 2 razy dłużej (+1 EV) niż bez filtra. Dzięki temu uzyskamy większy zasięg gwiazdowy, większy stosunek S/N oraz wciąż nieco niższą jasność tła nieba.
Marumi Redhancer - filtr ALP do Astropejzaży  [RECENZJA]: Redhancer_kopiec_k.jpg

Ciąg dalszy w kolejnym poście....
Taurus 270 + platforma | SW 80/400 2" + AZ4 | 20T5 | 13T6 | 8E | ES 4.7 | UHC, OIII 2" | AstroTrac TT320X-AG
Awatar użytkownika
 
Posty: 295
Rejestracja: 06 Sie 2005, 15:50
Miejscowość: Kraków

PostMarek_N | 24 Kwi 2018, 22:25

Ciąg dalszy

7. Przykłady zastosowania - niebo miejskie
Marumi Redhancer - filtr ALP do Astropejzaży  [RECENZJA]: Redhancer_kopiec_p.jpg

Marumi Redhancer - filtr ALP do Astropejzaży  [RECENZJA]: Redhancer_wisla.jpg


8. Redhancer kontra Zorza Polarna
Analogicznie jak w przypadku mgławic emisyjnych, światło z Zorzy Polarnej dociera do naszych oczu na ściśle określonych długościach fal, odpowiadającym wybranym kolorom. Wśród wielu z nich trzy mają szczególnie dużą intensywność - 558nm (zieleń), 630nm (czerwień), 428nm (niebieski). Tak się jednak składa, że te długości fal są blokowane przez wszystkie filtry interferencyjne z IDAS'em na czele.
A jak wygląda sytuacja w przypadku Redhancera?
Marumi Redhancer - filtr ALP do Astropejzaży  [RECENZJA]: redhancer_aurora.jpg

W przypadku filtra typu Dydynium, trzy głowne linie emisyjne Zorzy Polarnej są przepuszczane z dużą sprawnością. Ten filtr jako jedyny (w odróżnieniu od IDAS, CLS czy innych filtrów astronomicznych) pozwoli nam odfiltrować sztuczne światło uliczne od światła zorzy. Oczywiście w przypadku fotografowania na Islandii czy Lofotach gdzie Zorza świeci prawie w zenicie nie ma to znaczenia, ale w polskich warunkach gdzie Zorza "snuje się" tuż nad horyzontem, wsród mało-miasteczkowych łun, zastosowanie takiego filtra może być kluczowe.

9. Podsumowanie

Zalety:
+ cena wielokrotnie niższa od astronomicznych filtrów intererencyjnych
+ uwypukla gwiazdy na tle miejskiej zabudowy
+ nie zmienia a czasami wręcz poprawia kolorystyke nocnych zdjęć
+ blokuje światło wielu rodzajów lamp miejskich
+ jako jedyny filtr astronomiczny przepuszcza światło Zorzy Polarnej
+ z wysoką sprawnością przepuszcza światło mgławic emisyjnych
+ działa prawidłowo z każdym typem obiektywu, niezależnie od jego kąta widzenia i światłosiły
+ posiada wysoką odporność na flary

Wady:
- pochłania cześć światla / wymaga dłuższego naświetlania niż bez filtra
- nie blokuje światła lamp ulicznych w sposób tak selektywny jak filtry intereferencyjne
- dla uzyskania optymalnych efektów wymaga lekkiej korekcji kolorystycznej
Taurus 270 + platforma | SW 80/400 2" + AZ4 | 20T5 | 13T6 | 8E | ES 4.7 | UHC, OIII 2" | AstroTrac TT320X-AG
Awatar użytkownika
 
Posty: 295
Rejestracja: 06 Sie 2005, 15:50
Miejscowość: Kraków

Post_blendzior_ | 25 Kwi 2018, 09:16

Świetny i szczegółowy test :) Wyjaśnił sporo wątpliwości które miałem co do tego filtra :)
EQ3-2, Canon 450d, Tair 3s, Sonnar 135/3,5, Antares ALP
Awatar użytkownika
 
Posty: 89
Rejestracja: 25 Wrz 2017, 14:33
Miejscowość: Warszawa, Mazowieckie

 

Postkurp | 25 Kwi 2018, 11:20

Posiadam filtry polaryzacyjne Marumi C-PL 52mm i WPC-PL -67mm. Nie wiem czy się nadają w astronomii. Może ktoś coś wniesie do tego pytania ?
Ja lubię patrzeć w Kosmos.
Krzysiek " kurp "

ED 100 SW Stigma 20x80 DO Silver 10x50 Carl Zeiss 10x50 Vixen 7x50 Olympus DPSi 8x40
Małe wiaderko orciaków i lantanów LV Vixena Maxvision 28 Nagler 9
Awatar użytkownika
 
Posty: 1573
Rejestracja: 13 Sty 2013, 23:23
Miejscowość: Ławy

 

PostMarek_N | 14 Maj 2018, 17:43

Apropos punktu nr 8. Redhancer kontra Zorza Polarna

Na niemieckim forum poświeconym m.in. obserwacjom Zorzy Polarnej, pojawiły się bardzo efektowne zdjęcia wykonane z terenów północnych Niemiec z użyciem filtrów Dydymium:
Marumi Redhancer - filtr ALP do Astropejzaży  [RECENZJA]: zorza_de.jpg
autor: Michael Theusner
https://forum.meteoros.de/viewtopic.php ... 2&start=20

Nie wiem jak duży wpływ na taki detal ma ten filtr, ale nigdy nie spotkałem się z tak dobrymi zdjęciami Zorzy z terytorium Polski, a przecież to ta sama szerokość geograficzna co północne Niemcy.

Tak swoją drogą mają tam duży temat (11 stron) odnośnie filtrów Dydymium:
- https://forum.meteoros.de/viewtopic.php?f=1&t=56119
Taurus 270 + platforma | SW 80/400 2" + AZ4 | 20T5 | 13T6 | 8E | ES 4.7 | UHC, OIII 2" | AstroTrac TT320X-AG
Awatar użytkownika
 
Posty: 295
Rejestracja: 06 Sie 2005, 15:50
Miejscowość: Kraków

Postsebit82 | 05 Maj 2019, 14:48

Zamówiłem sobie taki filtr , czekam na przesyłkę
Zastanawia mnie to ,co by dało zastosowanie dwóch takich filtrów naraz ;) Ogólnie jak na zabawki do astrofoto to ten filtr jest bardzo tani w stosunku do reszty , wiec można by było sobie pozwolić na taką niestosowność
Jak by ktoś miał to mógłby zrobić jakieś testy ;)
Mak90 + Sky-Watcher Virtuoso / Bino Sky-Watcher / Nikon D5300 / Voyager II 10x50 WA
Awatar użytkownika
 
Posty: 2
Rejestracja: 30 Kwi 2019, 23:01
Miejscowość: Szczecin

 

PostJaLe | 05 Cze 2019, 17:58

sebit82 napisał(a):Zamówiłem sobie taki filtr , czekam na przesyłkę
Zastanawia mnie to ,co by dało zastosowanie dwóch takich filtrów naraz ;) Ogólnie jak na zabawki do astrofoto to ten filtr jest bardzo tani w stosunku do reszty , wiec można by było sobie pozwolić na taką niestosowność
Jak by ktoś miał to mógłby zrobić jakieś testy ;)

Czy mógłbyś napisać, gdzie zamówiłeś? Bo jakoś nie mogę trafić nigdzie na średnicę 77mm.
Awatar użytkownika
 
Posty: 7044
Rejestracja: 09 Wrz 2005, 21:13
Miejscowość: małopolska

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości

AstroChat

Wejdź na chat