FASTRON - budowa astro koziołka

Amatorskie modyfikacje sprzętu i budowa teleskopów

Postleszekjed | 15 Lut 2013, 11:06

Ja proponuję prostsze rozwiązanie.
Do silnika należy przyłączyć elastycznie pręt gwintowany o długości 20-30mm jak chce to zrobić Janusz.
W górnej, ruchomej cześci należy wykonać, dwa osiowe otwory. Mniejszy otwór, na wylot, o średnicy większej niż średnica pręta i większy otwór na nakrętkę wykonany od spodu części ruchomej.
Średnica otworu na nakrętkę powinna być nieco mniejsza niż rozmiar nakrętki (jej przekątnej) a głębokość tego otworu powinna być taka jak wysokość nakrętki.
Nakrętkę należy "wcisnąć" w otwór i zabezpieczyć przed wypadnięciem np. dokręcając od wierzchu otworu podkładkę (np. z tworzywa o grubości 1mm) z otworem o większej średnicy niż śruba.
I to wszystko co jest potrzebne. Ważne jest aby otwór na nakrętkę (ten o większej średnicy - ale nie na wylot) wykonać jako pierwszy a otwór na wylot wykonać wykorzystując ślad większego. W ten sposób powstanie osiowy otwór o dwóch średnicach.
Nie ma więc potrzeby używania dodatkowych tulejek gwintowanych, łożysk i elementów blokujących obrót śruby bo wciśnięta w otwór nakrętka jest automatycznie blokowana przed obrotem a ponieważ wciskana jest w materiał elastyczny (drewno, płyta) to ma również możliwość ruchów bocznych.
Pomysł jest sprawdzony wielokrotnie i działa bez kłopotu na znacznie większej długości ruchu śruby niż w tym przypadku. Dla ramienia 228mm rozwarcie dla 15minut to ok. 15mm ruchu śruby więc może się nawet okazać, że ruch śruby zmieści się "w grubości" ruchomej części Fastrona.
Niestety, nie mam teraz możliwości wykonania odpowiedniego rysunku, zrobię to po południu więc jeśli prace jeszcze nie ruszyły to proponuję poczekać na ocenę pomysłu bo może oszczędzić i czas i pieniądze ;-)
L.J.
 
Posty: 369
Rejestracja: 28 Lip 2005, 12:01

Postleszekjed | 15 Lut 2013, 20:14

Załączam obiecany rysunek.
Wymiary dotyczą mniej więcej rzeczywistych urządzeń a więc silnikowa krokowego 1.8 stopnia (wymiary ok. 40/40/40mm z osią 5mm) oraz śruby z nakrętką M6 a także płyty Fastrona o grubości 10mm. Jako tulejkę łączącą oś silnika (5mm) ze śrubą (6mm) można wykorzystać tulejkę termokurczliwą lub dwie tulejki założone jedna na drugą. Silnik powinien mieć wspornik oraz jarzmo mocujące wykonane np. z blachy stalowej używanej do pakowania skrzyń.
Na drugim rysunku pokazałem dokładniej miejsce gdzie należy zamontować w ruchomej części nakrętkę M6. Nakrętka M6 ma przekątną 11mm i wysokość 5mm więc otwór powinien mieć 10mm. Wciśnięcie takiej nakrętki w otwór można zrobić z pomocą śruby M6 oraz dodatkowej nakrętki z podkładką. Na śrubę należy nakręcić dodatkową nakrętkę, założyć podkładkę oraz wsunąć w otwór od strony mniejszej średnicy tak aby śruba wystawała poza płytę na ok. 5mm. Na wystającą część śruby należy nakręcić nakrętkę a następnie, używając klucza, należy dokręcić założoną od węższej srony nakrętkę. W taki sposób nakrętka od strony szerszego otworu zostanie do niego równiutko "wciągnięta". Na rysunku pokazałem, że na nakrętkę należy założyć okrąglłą podkładkę zabezpieczającą z otworem a samą podkładkę mocuje się do płyty dwoma wkrętami.
Jak wpominałem, taki system działa niezawodnie a do jego wykonania nie jest potrzebna tokarka, gwintowanie i inne bardziej złozone operacje mechaniczne. Otwory w górnej i dolnej części można wstępnie zgrać ze sobą wiercąc na początku mały otwór prowadzący,przechodzący przez obie płyty i wspornik silnika.
L.J.
Załączniki
FASTRON - budowa astro koziołka: fastr01.jpg
FASTRON - budowa astro koziołka: fastr00.jpg
 
Posty: 369
Rejestracja: 28 Lip 2005, 12:01

Postendriu624 | 15 Lut 2013, 20:27

leszekjed napisał(a):Załączam obiecany rysunek.
Wymiary dotyczą mniej więcej rzeczywistych urządzeń a więc silnikowa krokowego 1.8 stopnia (wymiary ok. 40/40/40mm z osią 5mm) oraz śruby z nakrętką M6 a także płyty Fastrona o grubości 10mm. Jako tulejkę łączącą oś silnika (5mm) ze śrubą (6mm) można wykorzystać tulejkę termokurczliwą lub dwie tulejki założone jedna na drugą. Silnik powinien mieć wspornik oraz jarzmo mocujące wykonane np. z blachy stalowej używanej do pakowania skrzyń.
Na drugim rysunku pokazałem dokładniej miejsce gdzie należy zamontować w ruchomej części nakrętkę M6. Nakrętka M6 ma przekątną 11mm i wysokość 5mm więc otwór powinien mieć 10mm. Wciśnięcie takiej nakrętki w otwór można zrobić z pomocą śruby M6 oraz dodatkowej nakrętki z podkładką. Na śrubę należy nakręcić dodatkową nakrętkę, założyć podkładkę oraz wsunąć w otwór od strony mniejszej średnicy tak aby śruba wystawała poza płytę na ok. 5mm. Na wystającą część śruby należy nakręcić nakrętkę a następnie, używając klucza, należy dokręcić założoną od węższej srony nakrętkę. W taki sposób nakrętka od strony szerszego otworu zostanie do niego równiutko "wciągnięta". Na rysunku pokazałem, że na nakrętkę należy założyć okrąglłą podkładkę zabezpieczającą z otworem a samą podkładkę mocuje się do płyty dwoma wkrętami.
Jak wpominałem, taki system działa niezawodnie a do jego wykonania nie jest potrzebna tokarka, gwintowanie i inne bardziej złozone operacje mechaniczne. Otwory w górnej i dolnej części można wstępnie zgrać ze sobą wiercąc na początku mały otwór prowadzący,przechodzący przez obie płyty i wspornik silnika.
L.J.

Projekt ma jedną wadę, bo FASTRON-a trzeba wycelować na polarną,i ta tulejka elastyczna na silniku i śrubie to uniemożliwi.
W tym miejscu zastosował bym rozłączane sprzęgło zamiast tulejki elastycznej np.stożkowe,zębate,kłowe, itp.
SKYMAX 150 SW ; SKYMAX 127 SW ; Celestron 25x100 ; SkyGiude 15x70 ; OLIMPUS 8x40 DPS I
Nasadka bino lacerta
Awatar użytkownika
 
Posty: 4986
Rejestracja: 21 Sty 2009, 21:57
Miejscowość: Oświęcim

 

Poststaszekpapis | 15 Lut 2013, 22:12

Jarkowy123 napisał(a):Zgadzam się z poprawką Janusza.

Rozwiązanie Jarka jest naprawdę niezłe .Główkę śruby zeszlifować do formy prostopadłościanu a w górnej desce wystarczy
taki sam otwór by uwzględnić słuszną uwagę endriu624.Elastyczne połączenie silnika pozwoli wytłumić drgania.Proste i funkcjonalne-gratuluje.
Puszysty 300/1500 viewtopic.php?f=5&t=1321
duet 2 x 150 x 1050
Awatar użytkownika
 
Posty: 445
Rejestracja: 18 Wrz 2006, 17:57
Miejscowość: Gliwice

 

Postendriu624 | 15 Lut 2013, 22:44

Jako sprzęgło rozłączane,można wykorzystać główkę nasadki z klucza nasadowego zamocowaną bezpośrednio na silniku,która będzie napędzała główkę sześciokątną śruby M6

Image
SKYMAX 150 SW ; SKYMAX 127 SW ; Celestron 25x100 ; SkyGiude 15x70 ; OLIMPUS 8x40 DPS I
Nasadka bino lacerta
Awatar użytkownika
 
Posty: 4986
Rejestracja: 21 Sty 2009, 21:57
Miejscowość: Oświęcim

 

Postleszekjed | 16 Lut 2013, 00:46

Aby rozłączyć obie części wystarczy wykręcić śrubę. Odpowiednia poprawka algorytmu sterowania silnikiem powinna to umożliwić. Dla mnie to najłatwiejsze rozwiązanie, może dlatego, że umiałbym je zrobić sam ;-)
L.J.
 
Posty: 369
Rejestracja: 28 Lip 2005, 12:01

PostJanusz_Wiland | 17 Lut 2013, 13:23

endriu624 napisał(a):
leszekjed napisał(a):Załączam obiecany rysunek. (...)
L.J.

Projekt ma jedną wadę, bo FASTRON-a trzeba wycelować na polarną,i ta tulejka elastyczna na silniku i śrubie to uniemożliwi.
W tym miejscu zastosował bym rozłączane sprzęgło zamiast tulejki elastycznej np.stożkowe,zębate,kłowe, itp.


Z ustawianiem FASTRONa na biegun nie ma problemu. Tak to rozwiązałem:
http://www.youtube.com/watch?v=VIQsOCxObZc

Dziękuję Wam z nowe pomysły. Pomysł Leszka już był mi znany w zeszłym roku. Narysował mi go Michał Klimaszewski, który o i le dobrze pamiętam razem z Pawłem Łańcuckim takie rozwiązanie także wymyślili. Zdecydowałem się jednak na swoje super proste rozwiązanie :)
Teraz popróbuję inne sposoby napędzania ruchomej deseczki.
AstroJaWil, Nocny Obserwator, FASTRAL, HEQ5, "Oczko" TN 210/1120, ED-80, MIKRON TN 122/630, OCTOPUS TN 150/1230, tel: 607-429-258, janusz.wiland@gmail.com
Awatar użytkownika
 
Posty: 171
Rejestracja: 15 Lut 2006, 22:07
Miejscowość: Warszawa - Piotrków Tryb.

PostJanusz_Wiland | 24 Kwi 2013, 20:55

Minęło parę dni ... i właśnie zmontowałem całego PANCER-FASTRONa z nową śrubą napędową. Wykonanie śruby i tulei przez nieoceniona pod tym względem firmę Astrokrak, której to w tym miejscu bardzo dziękuję za kolejny raz za profesjonalne wykonanie swojej roboty.
Zobaczcie jak teraz wyględa to ustrojstwo, a ja zabieram się za testy w oknie. Drugim okiem oglądam mecz :)

http://astrojawil.pl/blog/moje-urzadzenia/pancer-fastron/
AstroJaWil, Nocny Obserwator, FASTRAL, HEQ5, "Oczko" TN 210/1120, ED-80, MIKRON TN 122/630, OCTOPUS TN 150/1230, tel: 607-429-258, janusz.wiland@gmail.com
Awatar użytkownika
 
Posty: 171
Rejestracja: 15 Lut 2006, 22:07
Miejscowość: Warszawa - Piotrków Tryb.

PostJanusz_Wiland | 24 Kwi 2013, 22:41

Jestem po testach. Wyszło wspaniale. Teraz mogę PANCER-FASTRON-em robić zdjęcia dużymi i ciężkimi obiektywami. W dłuuugi weekend majowy mam nadzieję na testy pod czarnym niebem z gwiazdami.
Na załączonym zdjęciu widać jak prowadzi się sprzęt przy celowo nie ustawionej na biegun osi obrotu, aby było widać "bicia" śrub. Teraz przy tej M8x1 jest idealnie.
FASTRON - budowa astro koziołka: test_srub.jpg
AstroJaWil, Nocny Obserwator, FASTRAL, HEQ5, "Oczko" TN 210/1120, ED-80, MIKRON TN 122/630, OCTOPUS TN 150/1230, tel: 607-429-258, janusz.wiland@gmail.com
Awatar użytkownika
 
Posty: 171
Rejestracja: 15 Lut 2006, 22:07
Miejscowość: Warszawa - Piotrków Tryb.

Postleszekjed | 26 Kwi 2013, 10:37

Zaciekawiło mnie porównanie prowadzenia jakie zamieściłeś bo zwiększenie skoku śruby powinno raczej skutkować zmniejszeniem dokładności prowadzenia bo rośnie skok działania napędu i przyprowadzeniu ręcznym trzeba obracac śrubę wolniej. Wydaje się, że główną poprawę uzyskałeś za pomocą 'kasowacza luzów'. Jak się domyślam, podstawową rolę odgrywa usztywnienie połączenia ruchomej i nieruchomej części montażu. Czy to właśnie jest kasowacz luzów?. Bicie wynikające z ruchu śruby widoczne na zdjęciach pochodzi prawdopodobnie od sztywnego połączenia silnika z podstawą oraz sztywnego połączenia śruby napędowej z osią silnika przy podatnym na ugięcia połaczeniu części ruchomej i nieruchomej. Może należałoby zastosować elastyczne połączenie silnika ze śrubą lub jego mocowanie do podstawy przez proste amortyzarory (podkładki) z gumy? Pytam o to, bo pokazana oś obrotu oraz nowa śruba wymagają profesjonalnego wykonania co zmniejsza prostotę konstrukcji oraz zapewne ma wpływ na cenę montażu. Stopień złożoności konstrukcji drewnianej również się chyba istotnie zwiększył, może warto przy kolejnym upgrade konstrukcji (o ile masz taki w planach) zmniejszyć ilość elementów jakie trzeba wykonać na przykład przez zwiększenie ich przekroju?.
Janusz, czy okres jaki widać na śladach to okres obrotu śruby napędowej? Mając dobrze ustabilizowaną oś obrotu może warto zmniejszyć średnicę śruby do typowej, dostepnej w handlu M5 a nawet M4? W ten sposób prowadzenie powinno być dokładniejsze, jednak w tym przypadku prędkość obrotu śruby musi być także większa i być może nie będzie się nadawać do obsługi ręcznej. Wyjściem może być wydłużenie ramion napędu.
L.J.
 
Posty: 369
Rejestracja: 28 Lip 2005, 12:01

PostJanusz_Wiland | 26 Kwi 2013, 10:55

Leszku,
Umieściłem opis na zdjęciu: M6x1 i M8x1 - zatem skok śruby jest jednakowy.
Zajrzyj tutaj : http://astrojawil.pl/blog/moje-urzadzenia/pancer-fastron/ to zobaczysz, jak to rozwiązałem, że mam giętkie połączenie silnika ze śrubą. Głównym sprawcą "bicia" tej śruby M6 był najprawdopodobniej krzywy gwint + nieprecyzyjnie zeszlifowany koniec + ewentaulnie krzywa śruba. Kasowacz luzów to zwykła gumka, która ciągnie w jedną stronę i wymusza jedno położenie śruby, któa mniej lata na boki kiedy silniczek nią kręci.
Ta M8x1 jest wytoczona i idzie prawidłowo.
Na razie nie przewiduję dalszych prototypów :) teraz chcę porobić trochę zdjęć, aby wypróbować w boju to co zrobiłem. Chcę sprawdzić, czy po ustawieniu idealnym na biegun, co wydaje mi się, że opanowałem i opisałem na swoim blogu, będę mógł robić fotki z dłuższą ekspozycją. Szykuje się teraz kilka dni wolnych od pracy i zamierzam przetestować jaki maksymalny czas jestem w stanie uzyskać dla ogniskowej 300mm i 600mm, aby punktowość gwiazd była zadowalająca.
Michał Klimaszewski ostatnio napisał mi, że jest w stanie jeszcze nieco zmodernizować swój napęd, aby przyrząd jeszcze lepiej się prowadził :) Ale na razie nie miałem okazji na wykonanie jeszcze żadnej normalnej próby. Wczorajsza próba na dachu CAMK, gdzie taras obserwacyjny został wyłożony ruchomymi płytkami 30x30 cm była niemożliwa do wykonania. W najbliższym tygodniu wykonam taką próbę i będę rugulował naciąg "kasowacza" aby uzyskać maksimum efektu.
AstroJaWil, Nocny Obserwator, FASTRAL, HEQ5, "Oczko" TN 210/1120, ED-80, MIKRON TN 122/630, OCTOPUS TN 150/1230, tel: 607-429-258, janusz.wiland@gmail.com
Awatar użytkownika
 
Posty: 171
Rejestracja: 15 Lut 2006, 22:07
Miejscowość: Warszawa - Piotrków Tryb.

PostJanusz_Wiland | 20 Lip 2013, 18:20

A jednak zrobiłem jeszcze jeden astro-koziołek: FASTRAL-DR
Jest to prototyp lekkiej wersji aluminiowej, którą wkrótce biorę na warsztat, gdzie zaowocują wszystkie moje doświadczenia przy budowie poprzednich koziołków.
Historia budowy FASTRAL-DR jest tutaj: http://astrojawil.pl/blog/moje-urzadzenia/fastral/

A tak wygląda gotowy egzemplarz:

FASTRON - budowa astro koziołka: 2013_07_20_fastral_dr_05.jpg


FASTRON - budowa astro koziołka: 2013_07_20_fastral_dr_04.jpg


FASTRON - budowa astro koziołka: 2013_07_20_fastral_dr_06.jpg


FASTRON - budowa astro koziołka: 2013_07_20_fastral_dr_02.jpg
AstroJaWil, Nocny Obserwator, FASTRAL, HEQ5, "Oczko" TN 210/1120, ED-80, MIKRON TN 122/630, OCTOPUS TN 150/1230, tel: 607-429-258, janusz.wiland@gmail.com
Awatar użytkownika
 
Posty: 171
Rejestracja: 15 Lut 2006, 22:07
Miejscowość: Warszawa - Piotrków Tryb.

PostJanusz_Wiland | 21 Lip 2013, 21:22

Pierwszy wyjazd FASTRAL-DR w plener do OA Bukowiec

http://astrojawil.pl/blog/pokaz-nieba-w-oa-bukowiec/
AstroJaWil, Nocny Obserwator, FASTRAL, HEQ5, "Oczko" TN 210/1120, ED-80, MIKRON TN 122/630, OCTOPUS TN 150/1230, tel: 607-429-258, janusz.wiland@gmail.com
Awatar użytkownika
 
Posty: 171
Rejestracja: 15 Lut 2006, 22:07
Miejscowość: Warszawa - Piotrków Tryb.

PostJanusz_Wiland | 22 Lip 2013, 12:46

Przed chwilą dostałem wytoczoną przez Astrokrak tulejkę gwintowaną, która umożliwi mi zamontowanie kamery w miejsce okularu szukacza i tym sposobem z pomocą komputera będę mógł uzyskać idealne ustawienie na biegun.

W tym miejscu jeszcze raz duże podziękowania dla Janusza Płeszki, za koleją złączkę wykonaną profesjonalnie i bardzo estetycznie. Sprawdziłem, że oba gwinty pasują i wymiary są zgodne z moim rysunkiem. Jak podłączę i coś będzie nie tak jak trzeba, to już będzie tylko moja wina, bo sam zaprojektowałem tę złączkę.

Dzisiaj jest szansa na pogodę i będę testował mój nowy pomysł pod gołym niebem.
AstroJaWil, Nocny Obserwator, FASTRAL, HEQ5, "Oczko" TN 210/1120, ED-80, MIKRON TN 122/630, OCTOPUS TN 150/1230, tel: 607-429-258, janusz.wiland@gmail.com
Awatar użytkownika
 
Posty: 171
Rejestracja: 15 Lut 2006, 22:07
Miejscowość: Warszawa - Piotrków Tryb.

ATM

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 26 gości

AstroChat

Wejdź na chat