Silnik MT-1

Problemy, czyszczenie, regulacja, naprawa, instrukcje, oprogramowanie etc.

Postleszekjed | 10 Sie 2006, 22:18

Proszę o pomoc posiadaczy pokazanego na zdjęciu silnika o nazwie MT-1 jaki można spotkać w napędach firmy Vixen (GP, GPDX)

Image

Potrzebna mi wiedza na temat oporności uzwojeń silnika i kolejności wyprowadzeń na gnieździe DIN 8 :

Image

Z 8 styków gniazda DIN 8 powinny być wykorzystane tylko 4 w dwóch parach. Aby sprawdzić gdzie są wyprowadzenia uzwojeń i jaką mają oporność trzeba użyć omomierza na zakresie do 200 omów i dwóch drucianych wyprostowanych spinaczy biurowych, które trzeba kolejno wprowadzać do otwórów w gnieździe mierząc jednocześnie oporność pomiędzy parami styków. Aby praca była skuteczna trzeba wypróbować wszystkie koombinacje styków, które wymienię dla ułatwienia zadania: 1-2, 1-3, 1-4, 1-5, 1-6, 1-7, 1-8, 2-3, 2-4, 2-5, 2-6, 2-7, 2-8, 3-4, 3-5, 3-6, 3-7, 3-8, 4-5, 4-6, 4-7, 4-8, 5-6, 5-7, 5-8, 6-7, 6-8, 7-8. Jak wspomniałem tylko dwie kombinacje z wymienionych powinny mieć oporność w zakresie do 200 omów a pozostałe kombinacje dadzą wynik nieskończony. Wystarczy mi gdy uprzejmy kolega poda mi np., że aktywne styki to 1-4 i 3-5 a opornośc to ok. 25 omów.
L.J.
 
Posty: 369
Rejestracja: 28 Lip 2005, 12:01

Postleszekjed | 12 Sie 2006, 10:11

Ponawiam swoją prośbę o pomoc w sprawie silnika MT-1.
L.J.
 
Posty: 369
Rejestracja: 28 Lip 2005, 12:01

PostJaLe | 12 Sie 2006, 10:57

Może Leszku napisz do DO. Przy odrobinie szczęścia znajdzie się Ktoś kto dokona pomiarów. Zresztą tak usługa to dla nich reklama, więc powinni to zrobić.
Awatar użytkownika
 
Posty: 7044
Rejestracja: 09 Wrz 2005, 21:13
Miejscowość: małopolska

PostDominik Woś | 12 Sie 2006, 11:02

Nie wiem Leszku czy to ci w jakikolwiek sposób pomoże ale kiedyś rozmawiałem z Michaelem Kochem, producentem FS2 i powiedział mi, żeby podlączenie silników krokowych (zarówno unipolarnych jak i bipolarnych) można sprawdzić tak jak opisał to w instrukcji do FS2. Tutaj podaję link:

http://www.astro-electronic.de/anleit_e.pdf

Zobacz na punkt 6.1.

Pozdrawiam,
Dominik
Pozdrawiam,
Dominik
 
Posty: 4399
Rejestracja: 26 Lip 2005, 22:05
Miejscowość: Łomianki /k Warszawy

Postleszekjed | 12 Sie 2006, 15:34

Dziękuję za pomoc. Niestety, instrukcja do FS2 opisuje nie ten koniec kabla o jaki mi chodzi i nic nie wspomina o silniku MT-1 :-(
DO zostawiam sobie na koniec bo choć można liczyć na ich pomoc ale zwykle polega ona na wysłaniu sprzętu do samodzielnego sprawdzenia. A ja potrzebuję tylko znać miejsca wyprowadzeń i oporność uzwojeń.
L.J.
 
Posty: 369
Rejestracja: 28 Lip 2005, 12:01

PostDominik Woś | 12 Sie 2006, 15:50

Zobacz Leszku też ostatnią stronę instrukcji do FS2. Tam są parametry silników do niektórych montaży. Przy Vixenie SP, GP podana jest wartość 2x18 Ohm i 0,3A.

Jeśli ktoś ma silnik VT-1 to można wiąć po prostu miernik i sprawdzić podając Leszkowi potrzebne dane. :roll:

Pozdrawiam,
Dominik
Pozdrawiam,
Dominik
 
Posty: 4399
Rejestracja: 26 Lip 2005, 22:05
Miejscowość: Łomianki /k Warszawy

Postleszekjed | 12 Sie 2006, 16:50

Dziękuję Dominiku za poodpowiedź. Faktycznie, prawdopodobnie MT-1 ma 18 omów :-).
Została więc jeszcze tylko mapa wyprowadzeń. Jak tu mi nikt nie odpowie to może uda mi się namówić kogoś w DO na pomiar silnika.
L.J.
 
Posty: 369
Rejestracja: 28 Lip 2005, 12:01

PostDominik Woś | 12 Sie 2006, 17:01

Leszku, na stronie http://www.boxdoerfer.de/faqs.htm (zobacz pkt 13) znalazłem pewnego rodzaju potwierdzenie. Oni podają 20 Ohm i 314mA dla tego silnika. Co ciekawe chyba były wersje 24V tych silników. :roll: Trochę mnie zastanawia tutaj podanie również rezystancji 40 Ohm. Czyżby były różne wersje tego samego zestawu MT-1 ? Trochę słabo znam jednak niemiecki. :roll:

Pozdrawiam,
Dominik
Pozdrawiam,
Dominik
 
Posty: 4399
Rejestracja: 26 Lip 2005, 22:05
Miejscowość: Łomianki /k Warszawy

PostGregory | 12 Sie 2006, 23:33

Czy naprawde nie ma ludzi bedacych w posiadaniu tego typu silnika, kawalka miernika i odrobiny samozaparcia aby wykonac opisane powyzej pomiary? Bez przesady i ja w to nie wierze. :wink:
Gregory
 

PostLotar | 15 Sie 2006, 12:09

Witam
Dopiero teraz przeczytałem informację o silniku MT-1. Wykonałem pomiary i mój miernik "pokazał" aktywne styki:
2-4,
2-5,
3-6,
3-8,
4-5,
6-8

Jeśli będzie potrzeba służę pomocą
Lotar
Awatar użytkownika
 
Posty: 192
Rejestracja: 13 Sie 2005, 22:05
Miejscowość: Świdnica

Postleszekjed | 16 Sie 2006, 08:41

Dziękuję za informację. Proszę jeszcze o podanie wartości oporności pomiędzy parami styków. Wygląda na to, że silnik jest unipolarny, ma 4 uzwojenia zgrupowane w 2 pary połączone jednym końcem. Jedna para uzwojeń to 4-2 i 2-5 ze środkiem na pinie 2 a druga para to 6-3 i 3-8 ze srodkiem na pinie 3. Przypuszczam, że oporności 4-2 i 2-5 oraz 6-3 i 3-8 powinny mieć zbliżoną wartość, nazwijmy ją umownie R, a oporności pomiędzy 4-5 i 6-8 powinny mieć oporność 2R. Interesuje mnie właśnie wartość R choć chętnie zobaczę wartości we wszystkich kombibacjach :-)
L.J.
 
Posty: 369
Rejestracja: 28 Lip 2005, 12:01

Postleszekjed | 25 Sie 2006, 00:25

Dzięki uprzejmości Pana Marcina Jaworskiego mam już w końcu dane silnika MT-1 a nawet miałem możliwość trzymać taki silnik w rękach.
Wszystko już wiem. Silnik jest typu unipolarnego a więc ma 4 uzwojenia połączone parami jednym końcem Każde z uzwojeń ma 20 omów a uzwojenia są przypisane do następujących pinów gniazda DIN:
pierwsza para 1-2-5 a druga para to 4-8-3 przy czym środki par uzwojeń to styki 2 i 8. Silnik ma konstrukcję bardzo podobną do typowych silników z montaży klasy EQ3, 4, 5 ale różni go od innych bardzo solidna obudowa zewnętrzna i elementy mocowania do montażu. Podobnie jednak jak wszystkie silniki tego obudowa silnika zawiera także przekładnię zębatą 1:120.
L.J.
 
Posty: 369
Rejestracja: 28 Lip 2005, 12:01

Postleszekjed | 25 Sie 2006, 19:16

Kilka dodatkowych informacji o tym silniku znalazło się na mojej stronie:
http://www.lx-net.prv.pl/inne/mt1.htm
L.J.
 
Posty: 369
Rejestracja: 28 Lip 2005, 12:01

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 11 gości

AstroChat

Wejdź na chat