Obiektywy do projektorów kinowych

PostMichał M. | 17 Mar 2011, 10:29

Witam forumowiczów :)
Mam pytanie czy obiektywy do projektorów kinowych produkcji polskiej np. PZO lub ŁZK nadają się do zastosowań astro?

Pozdrawiam
N8" R3.5"
Awatar użytkownika
 
Posty: 108
Rejestracja: 04 Lis 2010, 17:59
Miejscowość: 52°48'9" N, 21°54'20" E

 

PostDmitr | 17 Mar 2011, 10:43

To zależy jakie mają parametry. Ja mam teleobiektyw od projektora 200 f/3,5, nie wiem czy są szkła z dłuższą ogniskową, ale ten mój udało mi się przerobić na lunetkę około 8x. Więcej się chyba nie da, aberracje wyłażą, obraz staje się tak mało kontrastowy, jak przez gęstą mgłę.
TMB 130SS
Pentax XW 30, XW 10, XW 5
Powermate 2,5x
Awatar użytkownika
 
Posty: 354
Rejestracja: 12 Lip 2010, 18:43
Miejscowość: Gdynia

 

PostJanusz_P. | 17 Mar 2011, 10:48

Tej klasy obiektywy nadają się dobrze na solidne szukacze z powiększeniem do 10x lub mocno budżetowe "astrografy" :roll:
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

PostMichał M. | 17 Mar 2011, 11:04

Rozumiem, że szukacz z tego można skonstruować, a to już dobrze :) astrograf mocno budżetowy tzn. dający strasznie marnej jakości obrazy?

A co np. z obiektywem o takich parametrach:
Meopta Meostigmat 1,7/100 Phi 80?

Dziękuję z góry za odpowiedź i pozdrawiam.
N8" R3.5"
Awatar użytkownika
 
Posty: 108
Rejestracja: 04 Lis 2010, 17:59
Miejscowość: 52°48'9" N, 21°54'20" E

 

PostJanusz_P. | 17 Mar 2011, 11:37

W aparacie analogowym na klisze 6x6 by jeszcze uszły jako przyzwoite :mrgreen:
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

PostDmitr | 17 Mar 2011, 12:11

Te obiektywy mają (przynajmniej mój) tragiczne warstwy, albo ich brak. Więc mają potężną stratę światła i do tego możesz z łatwością uzyskać duszki na zdjęciu. Szukacz już prędzej, ale te obiektywy sa duze, a mozliwosci maja w rzeczywistosci dużo mniejsze, niż wynikało by to z ich średnicy...
TMB 130SS
Pentax XW 30, XW 10, XW 5
Powermate 2,5x
Awatar użytkownika
 
Posty: 354
Rejestracja: 12 Lip 2010, 18:43
Miejscowość: Gdynia

 

Postzbyszek | 17 Mar 2011, 13:26

Mialem kilka takich obiektywow i zaden nie dawal ostrego obrazu z nieskonczonosci ., slonca takze. Zwykla lupka bez porownania ostrzej rysowala.
Takie obiektywy sa dobre jak bys chcial ich tubus na cos wykorzystac, szkla moze aby lustro wyszlifowac.
 
Posty: 3014
Rejestracja: 28 Lip 2005, 23:00
Miejscowość: znikam

Postwariag | 17 Mar 2011, 15:02

zbyszek napisał(a):Mialem kilka takich obiektywow i zaden nie dawal ostrego obrazu z nieskonczonosci ., slonca takze. Zwykla lupka bez porownania ostrzej rysowala.
Takie obiektywy sa dobre jak bys chcial ich tubus na cos wykorzystac, szkla moze aby lustro wyszlifowac.



To w dużej mierze zależy od tego czy obiektyw był od projektora kinowego, czy też od jakiegoś rzutnika 6x6 itp.
Niektóre obiektywy od 35mm projektorów kinowych to często dobre tryplety Cooke'a, Petzvale albo Tessary i ja z powodzeniem wykorzystywałem kilka takich do fotografii na lustrzance cyfrowej. Podobnie z obiektywami od rzutników 35mm i powiększalników.
Jak już mamy takie cudo to warto sprawdzić w każdym razie jak obiektyw pracuje w jedną i drugą stronę, bo są często istotne różnice ;)

http://www.fredda-o-ac.se/KPO/charles.htm


Ostatnia noc przy okularze IV 2013

 
Posty: 184
Rejestracja: 08 Maj 2007, 21:10
Miejscowość: Łódź

PostJanusz_P. | 17 Mar 2011, 16:20

Każdy obiektyw jest projektowany dla konkretnych warunków rzutowania obrazu i w przypadku kinowych jest to niewielka odległość ok kliszy filmowej z jednej strony i wielometrowa odległość obrazowa od frontu obiektywu. Taki obiektyw zwykle pracuje przyzwoicie na nieskończoność bo jest to tylko niewielkie odstępstwo od jego projektowych warunków pracy.
Co innego wszelkie obiektywy z kopiarek i skanerów które pracują w odległości rzutowania i obrazowej rzędu 1 do 1 czy jeden do kilku i one na nieskończoność mają zwykle koszmarną aberrację sferyczną gdyż odstępstwo od ich warunków projektowych jest w tym wypadku ogromne :shock:
Jakie to ma znaczenie można łatwo sprawdzić samemu odwracając stronami obiektyw achromatyczny wtedy obraz na nieskończoność obarczony jest ogromną aberracją sferyczną wynikającą z ogromnego odstępstwa odległości obrazowej i przedmiotowej od warunków projektu :idea:
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

PostMichał M. | 23 Mar 2011, 09:57

wariag napisał(a):Jak już mamy takie cudo to warto sprawdzić w każdym razie jak obiektyw pracuje w jedną i drugą stronę, bo są często istotne różnice ;)
http://www.fredda-o-ac.se/KPO/charles.htm


Zauważyłem, istotnie niektóre pracują inaczej. Np. jeden, który widziałem jest panoramiczny i jeżeli patrzę z jednej strony to zamiast okrągłego pola widzenia robi się ładna elipsa.
Dziękuję za linka. Poszperam jeszcze może uda mi się znaleźć jakiś przyzwoity na szukacz.
Wariagu, a czy widziałeś może ten, który podałem kilka postów wyżej (Meopta)? Czy ten może być przyzwoity?

Co do warstw to zdają się być koloru złotawego ale nie ma oznaczeń takich jak MC czy FMC.

Dziękuję za podpowiedzi :)
Pozdrawiam.
N8" R3.5"
Awatar użytkownika
 
Posty: 108
Rejestracja: 04 Lis 2010, 17:59
Miejscowość: 52°48'9" N, 21°54'20" E

 

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 108 gości

AstroChat

Wejdź na chat