Prośba o pomoc przy ustawieniu lunetki biegunowej w HEQ5

PostMarcin33333w | 21 Cze 2013, 21:46

Witam wszystkich forumowiczów. Mam do Was ogromną prośbę. Czy mógłby mi ktoś krok po kroku i w przystępny sposób wytłumaczyć jak prawidłowo zorientować siatkę lunetki biegunowej a następnie wyrównać siatkę celowniczą lunetki w montażu HEQ5? Przeglądałem wszystko co możliwe w sieci i zapoznałem się z instrukcją obsługi montażu i nic już z tego nie rozumiem. Między innymi zapoznałem się z art z Astro Nocy dotyczącym tego zagadnienia. Postępowałem według wskazówek zarówno w art ze strony internetowej jak i z instrukcji. W toku tych czynności pojawiło się kilka pytań:
1. W instrukcji obsługi w części dot orientacji siatki lunetki jest podane że po ustawieniu osi RA tak by w lunetce biegunowej położenie gwiazdy polarnej znajdowało się na godzinie 6 należy zablokować oś RA a następnie poluzować śrubę mocującą skalę godzinową, ustawić skalę na 0 wobec znacznika i dokręcić śrubę. Następnie ustawić oś RA na godzinę 10. Jeżeli jednak postąpie tak jak literalnie jest to podane po zablokowaniu śrubą skali godzinowej i obracaniu osi RA pierścień godzinowy pozostaje w pozycji 0 gdyż jest zablokowany śrubą.
2. Drugą sprawą jest niezgodność obu przekazów co do daty i godziny. W instrukcji napisano o ustawieniu pierścieni na godzinę 10 i skali daty na 10 października natomiast w artykule mammy 1go listopada i godzinę 24 nic z tego już nie rozumiem.
3. Trzecia sprawa dotyczy kolejności wykonywania czynności. Jeżeli ustawię przy orientacji lunetki za pomocą śrub lunetki rysunek tak by gwiazda polarna znajdowała się na godzinie 6 a następnie przejdę do wyrównania siatki lunetki w celu wyeliminowania rotacji i mam ustawiać to tymi samymi śrubami co przy orientacji siatki to nie ma to sensu bo rysunek przekręca się i ustawienia siatki lunetki szlag trafia.
Proszę mi napisać co robię źle.
Załączam artykuł z astronocy, część instrukcji obsługi oraz zdjęcia lunetki celowniczej i z góry dziękuję za wszystkie wskazówki.

http://www.astronoce.pl/artykuly.php?id=13
Załączniki
Prośba o pomoc przy ustawieniu lunetki biegunowej w HEQ5: OBRAZ.jpg
Prośba o pomoc przy ustawieniu lunetki biegunowej w HEQ5: Lunetka 2.jpg
Lunetka 2.jpg (28.95 KiB) Obejrzany 15097 razy
Prośba o pomoc przy ustawieniu lunetki biegunowej w HEQ5: Lunetka 1.jpg
Lunetka 1.jpg (27.04 KiB) Obejrzany 15097 razy
 
Posty: 63
Rejestracja: 28 Kwi 2012, 19:29

 

PostMarcin33333w | 23 Cze 2013, 16:05

Nikt nie jest w stanie udzielić mi odpowiedzi? :(
 
Posty: 63
Rejestracja: 28 Kwi 2012, 19:29

 

PostAstromarek | 23 Cze 2013, 16:13

Kolego zrób to tak jak podają na, Astronocach".Jest to wyjaśnione jasno i krok po kroku. Jeżeli zrobisz to spokojnie i tak jak podano musi być dobrze.Całą resztą się nie przejmuj.Na Astronocach podano 1 listopada bo tak po prostu jest wygodniej
Celestron HD 102/500 ,Sky-Watcher 80/400 Sky-Lux70/700,ATM 70/325
SW EQ3-2. Lornetka Sky-Master 15x70. 10x50 8x42
Okulary: ,SW UWA17mm 70°.ED 18mm.ED12mm.ED8mm ED5mm
Awatar użytkownika
 
Posty: 351
Rejestracja: 08 Paź 2007, 21:47

PostMarcin33333w | 28 Cze 2013, 22:45

Jasne przeczytałem a czytam ze zrozumieniem. Ustawiłem lunetkę za pomocą śrub na godz 6. Tylko jaki sens ustawiania tymi samymi śrubami rotacji która jednocześnie niweczy poprzednią czynność. Dodatkowo obraz minimalnie rotuje nie da się tego dokładnie ustawić. Ten montaż to poprostu chińskie g.... żałuje że go zakupiłem. Dziękuje za odpowiedź ale nic ona nie wniosła.
 
Posty: 63
Rejestracja: 28 Kwi 2012, 19:29

 

PostAstromarek | 29 Cze 2013, 00:00

,, Ustawiłem lunetkę za pomocą śrub na godz 6."Nie bardzo rozumiem.Trzy śrubki należy tylko delikatnie odkręcić,a lunetkę przekręcić ręką tak aby małe kółeczko było na godzinie 6,śrubki ponownie dokręcić.Teraz ustawić środek krzyża na dalekim obiekcie i za pomocą tych trzech śrubek ustawić lunetkę w osi biegunowej jak podano na Astronocach. Te trzy śrubki służą właśnie do tego,jeśli wszystko jest OK należy śrubki dokręcić aby zablokować położenie lunetki.Ta czynność w żaden sposób nie niweczy poprzedniego ustawienia.Jeżeli obraz delikatnie rotuje jak piszesz to do wizuala absolutnie wystarczy,a i do astrofoto się nadaje.Na tym montaż robiono mnóstwo dobrych fotek
Celestron HD 102/500 ,Sky-Watcher 80/400 Sky-Lux70/700,ATM 70/325
SW EQ3-2. Lornetka Sky-Master 15x70. 10x50 8x42
Okulary: ,SW UWA17mm 70°.ED 18mm.ED12mm.ED8mm ED5mm
Awatar użytkownika
 
Posty: 351
Rejestracja: 08 Paź 2007, 21:47

PostMarcin33333w | 30 Cze 2013, 00:20

Tak też zrobiłem przekrecilem ale hm...jak to nazwać wkład lunetki gdzie graficznie przedstawione są gwiazdozbiory wraz z krzyżem. Tylko to można regulować. W heq 5 lunetka jest zamocowana na stałe i nie jest ruchoma. Co do rotacji to pomimo godzinnego ustawiania obraz rokuje i jak dla mnie za dużo. W żaden sposób nie można tego precyzyjnie ustawić. Może mam wadliwą lunetke?
 
Posty: 63
Rejestracja: 28 Kwi 2012, 19:29

 

PostMateuszW | 30 Cze 2013, 23:40

Znalazłem trochę czasu, więc postaram się wszystko wytłumaczyć krok po kroku. Niestety w zasadzie żadne opracowanie tego problemu nie podaje całkowicie poprawnej metody :roll: . W zasadzie wszędzie podany jest sposób, który gwarantuje poprawną orientację lunetki, ale nie zachowuje poprawnej orientacji montażu, wskutek czego podziałki osi RA w zasadzie podają bzdury. Nie jest to problemem dla większości użytkowników, którzy nawet nie zwrócą na to uwagi, bo podziałek i tak nikt nie używa do ustawiania współrzędnych obiektów, bo są za mało dokładne, ale mnie osobiście to raziło i postanowiłem opanować całkowicie poprawną metodę.
Jeśli chodzi o metodę w instrukcji do HEQ5, to jest ona w zasadzie równoważna tej z Astronocy, z tą różnicą, że w instrukcji jest to bardzo nieczytelne (ale działa dla HEQ5 i EQ6, a EQ6 ma zupełnie inaczej rozwiązane podziałki (mniej intuicyjnie)), a na Astronocach jest opis do innego rodzaju lunetki (mocowanej w inny sposób). Czyli żaden z tych opisów nie jest dobry dla początkującego :wink: . Dodatkowo jest to, o czym wspomniałem na początku, czyli te metody dadzą poprawną orientację lunetki, ale nie zorientują poprawnie montażu.
Mam zamiar w niedługim czasie nagrać film, gdzie to obrazowo wytłumaczę, bo taki opis jest niestety trudny do zrozumienia i wyobrażenia sobie.
Ale do rzeczy:
Jako wstęp wytłumaczę o co chodzi z tymi różnymi datami w instrukcji i na Astronocach. W zasadzie nie wiem, skąd się wziął 10 października godz 10. Patrząc do Stellarium nie ma w takim momencie jakiegoś szczególnego ustawienia GP. Ciekawe jest jednak to, że jeśli zmienimy lokalizację na środek USA, to już się wszystko zgadza (GP jest nad BN). No ale to nie ma sensu, bo stellarium dalej używa naszej strefy czasowej. Natomiast 1 listopada o 24 jest tak, jak piszą na astronocach, czyli GP jest dokładnie nad BN i tej daty należy używać.

Na początku wytłumaczę, jak używać poprawnie zorientowanych podziałek. Pomoże to zrozumieć ideę orientowania.
Jeśli chcemy ustawić rektascencję danego obiektu wg podziałek, to robimy to następująco.
1) ustawiamy podziałkę "E 20 10 0 10 20 W" względem znacznika na lunetce tak, aby wskazywał różnicę między naszą szerokością geograficzną, a szerokością środka naszej strefy czasowej (używamy zawsze czasu zimowego, czyli bierzemy różnicę od południka 15st (dla Krakowa jest to 5st E))
2) Odblokowujemy podziałkę czasu i obracamy ją względem znacznika na korpusie montażu tak, aby górna skala (dla północnej półkuli) wskazywała rektascencję obiektu, blokujemy podziałkę czasu
3) odblokowujemy oś RA i obracamy ją tak, aby aktualna data na podziałce daty zgrała się z aktualną godziną (w czasie zimowym) na skali czasu (znowu górna podziałka)
4) montaż jest ustawiony na wybraną rektascencję
5) gdy teraz obserwujemy dany obiekt i jest włączone śledzenie, to można zauważyć, że cały czas rośnie nam godzina na jaką ustawiliśmy montaż i cały czas zgadza się ona z godziną na zegarku i to jest właśnie magia tych podziałek :wink: .
Niestety podziałka czasu jest wykonana na tyle nierówno, że w trakcie wykonywania punktu 3 po prostu często luzuje się śrubka blokująca ją i cała robota idzie na marne. Dlatego używanie podziałek do ustawiania montażu na obiekt jest do bani, ale jak spróbujemy sobie wyobrazić o co w tym właściwie chodzi, to będzie łatwiej zrozumieć sens czynności przy orientowaniu lunetki i montażu.

Teraz omówię, jak ustawić obrót lunetki, gdy jest ona już zorientowana (czyli to, co robimy przed każdym ustawianiem na GP)
1) odkręcamy biały dekielek lunetki i wyjmujemy czarny, obracamy oś deklinacji "w bok" (czyli o 90st w stosunku do pozycji zaparkowanej), wysuwamy pręt przeciwwagi
2) ustawiamy podziałkę "korekty lokalizacji" analogicznie z pkt 1 w opisie powyżej
3) odblokowujemy i ustawiamy podziałkę czasu na 0 względem znacznika na korpusie montażu, blokujemy podziałkę
4) odblokowujemy oś RA i obracamy ją tak, aby aktualna data na podziałce daty zgrała się z aktualną godziną (w czasie zimowym) na skali czasu (znowu górna podziałka)
5) lunetka jest zorientowana. Za pomocą śrub wysokości i azymutu ustawiamy GP do małego kółeczka i koniec :wink:
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

PostMateuszW | 30 Cze 2013, 23:42

Teraz postaram się wytłumaczyć krok po kroku, jak poprawnie zorientować lunetkę i montaż:
1) odkręcamy biały dekielek lunetki i wyjmujemy czarny, obracamy oś deklinacji "w bok" (czyli o 90st w stosunku do pozycji zaparkowanej), wysuwamy pręt przeciwwagi
Teraz zorientujemy montaż względem podziałek, tak aby wskazywały jego faktyczną orientację w przestrzeni (tego etapu brakuje w opisach). Będzie to w zasadzie "odwrotny" opis ustawiania względem podziałek.
2) odblokowujemy oś RA i ustawiamy montaż do pozycji zaparkowanej (pręt przeciwwag w dół), blokujemy oś
3) znajdujemy sobie jakąś fajną datę i godzinę, gdy w miarę "poziomo" (czyli prostopadle do południka lokalnego) przebiega jakiś fajny południk niebieski. Robimy to w stellarium patrząc się w stronę GP. Ja znalazłem np 3 marca godz 24, kiedy to na prawo od GP mamy południk 17h, a na lewo 5h. Odblokowujemy śrubę skali czasu. Ustawiamy na podziałce czasu względem znacznika na korpusie rektascencję tego "prawego" południka (czyli w tym przykładzie 17h). Blokujemy skalę czasu.
4) Przekręcamy skalę daty tak, aby wybrana przez nas data zgrała się z wybraną godziną na skali czasu (w przykładzie 3 marca i godz 24, czyli 0)
5) luzujemy śrubokrętem płaskim małą śrubkę blokującą znacznik na lunetce
6) przekręcamy znacznik tak, aby wskazywał poprawną "korektę lokalizacji" (o której mówiłem wcześniej np dla Krakowa 5st E) na skali "E 20 10 0 10 20 W". Uważamy przy tym, aby nie obrócić skali daty
7) blokujemy znacznik
Montaż jest już poprawnie zorientowany z podziałkami i można ich używać do nastawiania na obiekty. Teraz wielki finał, czyli orientowanie lunetki :wink: . Początek taki, jak na Astronocach, ale koniec inny.
8 ) Ustawiamy "korektę lokalizacji" na 0 obracając podziałkę daty (czyli ustawiamy 0 na znaczniku lunetki)
9) upewniamy się, że skala czasu jest ustawiona na 0 względem znacznika na korpusie i jest zablokowana
10) odblokowujemy oś RA. Ustawiamy datę 1 listopada godz 24, obracając oś RA tak, aby te dwie wartości zgrały się odpowiednio na skalach daty i czasu. Blokujemy oś RA.
W trakcie ustawionej daty i godziny na środku naszej strefy czasowej GP jest widoczna dokładnie nad BN. Nasz montaż jest już ustawiony na tą datę, czas i lokalizację. Teraz musimy uzyskać taki efekt, aby kółeczko od GP było w dobrym miejscu. Lunetka obraca obraz, a więc musimy ustawić kółeczko POD krzyżykiem. Uzyskamy to obracając szkiełko z rysunkami w środku lunetki.
11) Odkręcamy okular lunetki (tak jakbyśmy regulowali ostrość)
12) teraz widzimy owe szkiełko. Luzujemy lekko trzy imbusy na obwodzie lunetki, które trzymają szkiełko. Chińczyki jednak trochę pomyślały i zrobiły mocowanie szkiełka w kształcie stożka, dzięki czemu po niewielkim poluzowaniu imbusów szkiełko nie wypada i można je wygodnie obracać.
13) obracamy szkiełko tak, aby kółeczko było pod krzyżykiem (przy kółeczku jest napis "polaris"). Rzeczywista orientacja szkiełka o dziwo zgadza się z tym co zobaczymy w lunetce, czyli szkiełko też musi być odwrócone, aby poprawnie wskazywało polarną.
14) blokujemy imbusy i zakręcamy okular lunetki
15) lunetka jest zorientowana HURRA :wink: .

Teraz opiszę krótko, jak wycentrować lunetkę. Wykonujemy to PO orientowaniu. Ustawiamy montaż tak, aby przez lunetkę było widać jakiś odległy, charakterystyczny obiekt i ustawiamy go na centralnym krzyżu. Jeśli przy obracaniu osi RA obiekt przesuwa się WZGLĘDEM krzyża, to znaczy, że trzeba wycentrować lunetkę. Niestety lunetki SW nie mają możliwości takiej regulacji, jak na astronocach, czyli nie można jej faktycznie wycentrować z osią RA. Nie można ruszyć całego korpusu. Za to można przesuwać szkiełko z rysunkami i uzyskać efekt pseudo wycentrowania. I teraz bardzo ważna uwaga: poprawnie wycentrowana lunetka, to taka, gdy obiekt na środku krzyża nie przesuwa się WZGLĘDEM NIEGO przy obrocie osi RA. Natomiast sam krzyż MOŻE ZATACZAĆ OKRĘGI przy obracaniu osi RA. Czyli dążymy do uzyskania takiego efekty, aby obiekt był nieruchomy względem krzyża, ale sam krzyż i obiekt mogą zataczać okręgi, ale takie same. Teraz metodą prób i błędów przestawiamy lekko szkiełko używając 3 imbusów i obserwujemy efekt. Robimy to aż uzyskamy zamierzony efekt. Należy uważać, aby tylko lekko odkręcać imbusy, aby szkiełko nie wypadło. Przy tej czynności nie powinno się zmieniać zorientowanie lunetki.

Trochę przydługo wyszło, ale mam nadzieję, że jest to czytelne i pomocne :wink: . Opis ten stworzyłem na podstawie prawie 3 letniego doświadczenia z montażem HEQ5 i ciągłym dociekaniu o co chodzi z tymi podziałkami :lol: . Bardzo dużo czasu zajęło mi pełne zrozumienie sensu tych czynności, ale w końcu się udało :wink: . Mam nadzieję, że opis nie zawiera błędów, ale jeśli ktoś jakiś znajdzie, to proszę o info. W razie dalszych wątpliwości służę pomocą :wink: .

PS. Musiałem rozbić tego posta na 2, bo był za długi :lol:
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

PostMarcin33333w | 03 Lip 2013, 11:39

Pytanie może głupie ale jestem nowicjuszem do punktu: "ustawiamy podziałkę "E 20 10 0 10 20 W" względem znacznika na lunetce tak, aby wskazywał różnicę między naszą szerokością geograficzną, a szerokością środka naszej strefy czasowej (używamy zawsze czasu zimowego, czyli bierzemy różnicę od południka 15st (dla Krakowa jest to 5st E))"

jak to wyliczyć dla Poznania albo np Janowca (miejscowość koło Kleczewa woj wielkopolskie)?
 
Posty: 63
Rejestracja: 28 Kwi 2012, 19:29

 

PostMateuszW | 03 Lip 2013, 12:01

Marcin33333w napisał(a):Pytanie może głupie ale jestem nowicjuszem do punktu: "ustawiamy podziałkę "E 20 10 0 10 20 W" względem znacznika na lunetce tak, aby wskazywał różnicę między naszą szerokością geograficzną, a szerokością środka naszej strefy czasowej (używamy zawsze czasu zimowego, czyli bierzemy różnicę od południka 15st (dla Krakowa jest to 5st E))"

jak to wyliczyć dla Poznania albo np Janowca (miejscowość koło Kleczewa woj wielkopolskie)?

Wkradł się błąd :oops: . W tym punkcie chciałem pisać o długości geograficznej, a nie o szerokości :!: .
Liczymy to tak: Znajdujesz gdzieś długość geograficzną miasta (np w Google Earth). Poznań ma ok 16st 55' E, czyli w zaokrągleniu 17st E. Teraz wyliczasz różnicę długości geograficznej znalezionego południka (17st E) i południka środka naszej strefy czasowej (15st E). Czyli 17st - 15st = 2st. Poznań znajduje się bardziej na wschód od tego środkowego południka, więc mamy 2st E i to ustawiamy na podziałce.

Janowca w pobliżu Kleczewa nie zlokalizowałem, znalazłem tylko inny Janowiec, więc tutaj musisz policzyć sam :wink: . Na Astronocach akurat ten punk był opisany bardzo porządnie :wink: .
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

PostMarcin33333w | 03 Lip 2013, 15:11

Dzięki :D u mnie też wkradł się błąd miałem na myśli Kalinowiec koło Kleczewa :D
 
Posty: 63
Rejestracja: 28 Kwi 2012, 19:29

 

PostMateuszW | 03 Lip 2013, 15:12

Rozumiesz resztę opisu? Dałeś radę zorientować lunetkę?
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

PostMarcin33333w | 03 Lip 2013, 15:40

Reszta wydaje mi się logiczna i zrozumiała zobaczymy jak będzie w praktyce. Zabieram się właśnie za to. Dzięki za pomoc.
 
Posty: 63
Rejestracja: 28 Kwi 2012, 19:29

 

PostMarcin33333w | 04 Lip 2013, 19:01

Niestety przy niwelowaniu rotacji wszystko się rozwala. Oprócz tego że bez względu na to jak bym ustawił śruby obraz rotuje tzn u mnie obiekt który ustawiam w centrum krzyża obraca się w przeciwną stronę do ruchu osi RA oddalając się od niego to dodatkowo po ustawieniu osi RA na 1 listopada 24h zarówno krzyż nie jest równo jak i kółko na polarną nie jest na dole. Nie ma to sensu.
 
Posty: 63
Rejestracja: 28 Kwi 2012, 19:29

 

PostMarcin33333w | 04 Lip 2013, 20:27

Dobra po wielu próbach i 4 godzin siedzenia w końcu udało mi się wycentrować.
 
Posty: 63
Rejestracja: 28 Kwi 2012, 19:29

 

PostGrzegorz Czernecki | 04 Lip 2013, 21:47

Marcin33333w napisał(a): W heq 5 lunetka jest zamocowana na stałe

Chyba żartujesz kolego! Ja ustawiałem według opisu z astronocy i uważam, że jest najlepszy, nim się kieruj.
http://astrosilesia.pl/
TS APO102/520 f5.1, HEQ5 PRO SynScan mod. QHY294M PRO, QHY CFW3, Canon EOS 550D , Optolong LRGB 36mm ccd filters, HA, SII, OIII Antlia 3.5nm filters , UHC-s
Awatar użytkownika
 
Posty: 834
Rejestracja: 22 Maj 2008, 12:34
Miejscowość: Katowice-Janów

 

PostMateuszW | 06 Lip 2013, 00:41

lysyjonow napisał(a):
Marcin33333w napisał(a): W heq 5 lunetka jest zamocowana na stałe

Chyba żartujesz kolego! Ja ustawiałem według opisu z astronocy i uważam, że jest najlepszy, nim się kieruj.

Niby można ją odkręcić, więc na stałe nie jest zamocowana, ale to nie daje regulacji jej obrotu. Lunetki nie da się obrócić w całości, można jedynie obracać szkiełko, co daje w zasadzie ten sam efekt. Opis na astronocach jest dobry i po zrobieniu tej poprawki na szkiełko nadaje się do HEQ5 z jednym zastrzeżeniem. To nie powoduje złej orientacji lunetki, ale złe zgranie podziałek z montażem. Mianowicie nie zgadzam się z tą częścią:
W położeniu osi rektascensji tak jak na zdjęciu, znacznik powinien pokrywać się z ząbkiem/znacznikiem znajdującym się na korpusie montażu. Jeśli się nie pokrywa, należy poluzować blokującą go małą śrubkę z boku i ustawić go prawidłowo – tak jak na zdjęciu aby się pokrywał z drugim znacznikiem.

Ta czynność powinna prawidłowo zgrać oś montażu z podziałkami, a tego nie robi. Problem jest taki, że 1 stycznia o 24-tej na środku naszej strefy (czyli poł. 15st) (na taką datę jest ustawiony montaż w pozycji zaparkowanej, przedstawionej na zdjęciu) orientacja siatki równikowej wygląda tak:
Prośba o pomoc przy ustawieniu lunetki biegunowej w HEQ5: Bez tytułu.jpg

Czyli w "poziomie" nie ma rektascencji 0h, a taka jest ustawiona na montażu. W poziomie jest ok. 0h 45m i taka wartość rektascencji powinna być w tej pozycji ustawiona na montażu (czyli znacznik na korpusie powinien wskazywać 0h 45m.

Jest jeszcze jedna kwestia, której ja nie rozumiem. Gdy montaż jest ustawiony osią RA np. poziomo, to w zasadzie wskazuje to na dwie rektascencje (np 0h i 12h). Zależy to od ustawienia osi Dec. I teraz nie wiem, na którą rektascencję powinny wskazywać podziałki? Na tą "na lewo" od bieguna, czy "na prawo"? W zasadzie w moim opisie pokazałem ustawienie na tą "prawą" rektascencję, a na astronocach uzyskują "lewą" (choć nie do końca poprawnie).
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postmacciej | 06 Lip 2013, 19:18

jeśli to jest wersja Pro Synscan, to jest to proste jak konstrukcja cepa i zajmuje 3 minuty

Wstępnie ustawiamy lunetkę tak że dolne położenie kółeczka = godzina zero na podziałce zgrana ze znacznikiem na obudowie. U mnie wypadło to tak że wtedy kółeczko jest gdzieś po boku i w górze. Ale to nieważne. Nic nie rozkręcamy i nie obracamy samej lunetki, wcześniej na jakimś odległym obiekcie tylko sprawdzamy czy jej środek przy obracaniu całą głowicą zawsze wskazuje ten sam punkt = jest wycentrowana

Teraz jak odpalimy pilota to przecież pokazuje on dla naszego położenia dokładnie O JAKI CZAS NALEŻY OBRÓCIĆ MONTAŻ BY KÓŁECZKO WSKAZYWAŁO POLARNĄ. Nic nie trzeba wyliczać, uwzględniać południków itp. bo montaż sam to wylicza. Więc zwalniamy śrubę blokującą skalę, obracamy głowicą aż na skali pojawi się tyle co na pilocie i blokujemy ją z powrotem. Pilot pokazuje tez na której godzinie jest aktualnie polarna (traktując kółko jak tarczę zegarową), można to "na oko" ocenić czy prawidłowo zrobiliśmy. Położenie gwiazdozbiorow na rysunku w lunetce tez pomaga, ale jest to tylko orientacyjne

Oczywiście ostawiamy pokrętłami głowicę tak, by polarna trafiła w kółeczko

Nowsza wersja oprogramowania synscan jeszcze czytelniej pokazuje na pilocie jak i w którą stronę kręcić montażem by go ustawić. Ma ponadto opcję poprawiania ustawienia na polarną na podstawie dryfu gwiazdy (ale ponoć jeszcze nie dopracowaną)

W ten sposób ustawiałem na tyle precyzyjnie by ciągnąć 5 minut z 300 mm ogniskową. Precyzyjniej już trzeba metodą dryfu i używać guidingu. A do wizuala w ogóle wystarczy
Maciej Łuczkiewicz
Synta 10" Dob, MAK-127, 102/500, HEQ-5
LVW 22, 13, 8, NLV 5, Barlow x2
http://mojeobserwacje.blox.pl
 
Posty: 493
Rejestracja: 30 Gru 2008, 16:32

 

PostMateuszW | 06 Lip 2013, 20:22

Rzeczywiście jest to idealna metoda, dokładna, a za razem prosta dla nieobeznanego :wink: . A sumie, to nie zastanawiałem się wcześniej nad zastosowaniem "hour angle of polaris" w praktyce. A należy dodać, że twoja metoda polega de facto na ustawieniu polarnej na podstawie jej kąta godzinnego, który podaje montaż. I nie dodałeś też, że odczytujemy tą godzinę z dolnej, a nie górnej skali czasu.
macciej napisał(a):Wstępnie ustawiamy lunetkę tak że dolne położenie kółeczka = godzina zero na podziałce zgrana ze znacznikiem na obudowie. U mnie wypadło to tak że wtedy kółeczko jest gdzieś po boku i w górze.

Pierwsze zdanie jest ok, ale drugie je całkowicie neguje. Więc o co dokładnie chodzi? Domyśliłem się, jak to ma wyglądać, ale napisałeś to niejasno.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postmacciej | 06 Lip 2013, 20:56

mój błąd

Ustawiamy kółeczko idealnie na dole... oczywiście na oko, bo inaczej trudno, chyba że ma się widok np na pionowy maszt czy linkę, odblokowujemy skalę, ustawiamy zero na podziałce i ją blokujemy z powrotem

mój skrót myślowy to było to, że w takim położeniu że kółeczko celuje w dół, to pręt przeciwwagi jest gdzieś w bok i w górę skierowany. Oczywiście pewnie można ustawić tak, że pręt przeciwwagi będzie w dół w momencie jak kółeczko w lunetce też będzie w dół, ale trzeba by jakoś obrócić lunetkę w głowicy, a nie chciało mi się by jej przypadkiem nie rozosiować. To że przy kółeczku w dół pręt sterczy w bok w niczym mi nie przeszkadza, uznałem ze akurat mój egzemplarz tak ma :)

Jeśli chodzi o skale to też tego nie dopowiedziałem, druga skala jest dla południowej półkuli, dlatego jest w drugą stronę
Maciej Łuczkiewicz
Synta 10" Dob, MAK-127, 102/500, HEQ-5
LVW 22, 13, 8, NLV 5, Barlow x2
http://mojeobserwacje.blox.pl
 
Posty: 493
Rejestracja: 30 Gru 2008, 16:32

 

PostMarcin33333w | 07 Lip 2013, 00:08

Metoda Macieja wydaje mi się prostsza. Rozumiem że po zorientowaniu na GP z danych z pilota dalsza procedura jest taka sama czyli orientujemy na 1, 2 lub 3 gwiazdy i precyzyjnie ustawiamy na każdą z nich przy pomocy funkcji RATE? Jeszcze mam pytanie dot wpisanego czasu obecnie mam ustawiać czas letni i potwierdzać czy zawsze zaznaczać czas zimowy (chodzi mi o funkcję w pilocie).
 
Posty: 63
Rejestracja: 28 Kwi 2012, 19:29

 

PostMateuszW | 07 Lip 2013, 00:45

macciej napisał(a):Jeśli chodzi o skale to też tego nie dopowiedziałem, druga skala jest dla południowej półkuli, dlatego jest w drugą stronę

Mam rozumieć, że używasz w tej metodzie górnej skali i ustawiasz tam godzinę względem znacznika na korpusie? W takim razie robisz na odwrót. Górna skala jest dobra dla półkuli północnej, jeśli używamy jej do ustawiania rektascencji, natomiast do kąta godzinnego dobra jest dolna, bo kąt godzinny rośnie w drugą stronę. Dla upewnienia sprawdziłem to przed chwilą doświadczalnie i tylko po użyciu dolnej skali uzyskuje się takie ustawienie lunetki, jak przy innych metodach i wtedy też zgadza się to z położeniem polarnej "na tarczy zegara". Jak użyjesz górnej skali, to dostajesz zupełnie inne ustawienie polarnej.
Marcin33333w napisał(a):Metoda Macieja wydaje mi się prostsza. Rozumiem że po zorientowaniu na GP z danych z pilota dalsza procedura jest taka sama czyli orientujemy na 1, 2 lub 3 gwiazdy i precyzyjnie ustawiamy na każdą z nich przy pomocy funkcji RATE?

Po zorientowaniu ustawiasz polarną w małe kółeczko pokrętłami azymutu i wysokości (poziom i pion). Potem ustawiasz montaż ręcznie (przy odblokowanych blokadach osi) do pozycji zaparkowanej (czyli pręt w dół, a teleskop na północ). Dopiero teraz włączamy alignację na 1, 2 lub 3 gwiazdy.
Nie ma czegoś takiego jak funkcja RATE. Rate znaczy po prostu prędkość i po naciśnięciu tego przycisku wybierasz prędkość ruchu wybierając odpowiedni numer. Na gwiazdy ustawiasz montaż normalnie strzałkami i potwierdzasz enterem.
Marcin33333w napisał(a):Jeszcze mam pytanie dot wpisanego czasu obecnie mam ustawiać czas letni i potwierdzać czy zawsze zaznaczać czas zimowy (chodzi mi o funkcję w pilocie).

Powinieneś wybrać czas letni (daylight saving - yes), oraz strefę czasową +1, a godzinę wpisać taką jak masz na zegarku :wink: . W zimie dajesz daylight saving - no i też wpisujesz normalny czas. Po to się wybiera czas zimowy, albo letni, żeby pilot wiedział, czy trzeba odjęć jedną godzinę od wprowadzonego czasu, czy nie. Oczywiście możesz też w lecie wybrać czas zimowy i podać godzinę o jeden wcześniejszą, ale jest to mniej wygodne :wink: .
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postmacciej | 07 Lip 2013, 01:08

Ja właśnie ja nie miałem jak sprawdzić doświadczalnie, pisałem z głowy, ostatnio robiłem to pól roku temu i mogłem pomieszać której skali używam... sorry
Maciej Łuczkiewicz
Synta 10" Dob, MAK-127, 102/500, HEQ-5
LVW 22, 13, 8, NLV 5, Barlow x2
http://mojeobserwacje.blox.pl
 
Posty: 493
Rejestracja: 30 Gru 2008, 16:32

 

PostMarcin33333w | 07 Lip 2013, 12:07

Dzięki :D . Co do prędkości jak piszesz chodziło mi o to, że po tym jak montaż ustawi się na wybraną gwiazdę podczas wyrównania na wyświetlaczu pilota pokazuje się pytanie o wyrównanie. Dlatego chciałbym wiedzieć czy mam patrząc przez telep wyrównać na gwiazdę tak by znajdowała się na środku czy wystarczy zaakceptować enterem i nie martwić się o dokładniejsze ustawienia.
 
Posty: 63
Rejestracja: 28 Kwi 2012, 19:29

 

PostJanusz_P. | 07 Lip 2013, 12:14

Tam ,masz za każdym razem ustawić gwiazdę w środku pola widzenia co pozwoli komputerowi przeliczyć błąd ustawienia i zniwelować go w wyszukiwaniu aby wybierane obiekty pozycjonowane były możliwie najdokładniej w środku pola widzenia :arrow: :idea:
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot], Lootzek oraz 84 gości

AstroChat

Wejdź na chat