Czym zmyć smar ?

Amatorskie modyfikacje sprzętu i budowa teleskopów

PostDale | 19 Wrz 2013, 13:28

Rozebrałem głowicę eq, wysmarowana jest jakimś klejem. Czym można go zmyć i jakie właściwości powinien mieć smar zastępujący go ?
...braki umiejętności nadrabiam entuzjazmem...
 
Posty: 945
Rejestracja: 21 Mar 2009, 14:00

PostRobert41 | 19 Wrz 2013, 13:34

Klejem? Może to jakiś zaschnięty smar? Spróbuj benzyną ekstrakcyjną , zazwyczaj bez problemu rozpuszcza resztki smarów.
SW ED 80/600, CG 4
Baader Hyperion: 8-24 zoom, 24, 21, 17, 13, 10, 8, 5, 3.5 mm, Aspheric 31, 36 mm, Hyperion Barlow 2,25x, diagonal ES 2".
Filtry Baader: O III
Vortex Raptor 8,5x32
Awatar użytkownika
 
Posty: 1141
Rejestracja: 28 Sty 2013, 02:04

 

PostDale | 19 Wrz 2013, 14:23

Jasne że smar :) Ale o konsystencji kleju, widocznie żeby luzy kasował. I jaki smar można użyć ? Zamiast "optycznego" ? To znaczy, jakie właściwości musi spełniać ?
Dziękuję z góry za pomoc :)
...braki umiejętności nadrabiam entuzjazmem...
 
Posty: 945
Rejestracja: 21 Mar 2009, 14:00

PostRobert41 | 19 Wrz 2013, 14:45

Specjalne smary do montaży astro produkuje firma Geoptik , ale one są drogie.
Ja jeszcze swojego montażu nie rozbierałem, więc osobiście nie mam doświadczeń. Może napisze ktoś kto już to robił. Pare tematów można też wygoglować i coś tam z nich wynika.
SW ED 80/600, CG 4
Baader Hyperion: 8-24 zoom, 24, 21, 17, 13, 10, 8, 5, 3.5 mm, Aspheric 31, 36 mm, Hyperion Barlow 2,25x, diagonal ES 2".
Filtry Baader: O III
Vortex Raptor 8,5x32
Awatar użytkownika
 
Posty: 1141
Rejestracja: 28 Sty 2013, 02:04

 

PostJanusz_P. | 19 Wrz 2013, 15:19

Dale napisał(a):Rozebrałem głowicę eq, wysmarowana jest jakimś klejem. Czym można go zmyć i jakie właściwości powinien mieć smar zastępujący go ?

Jeśli to jest prosta głowica na tulejkach ciernych to ten smar o konsystencji miodu jest tam niezbędny bo bez niego powstaną luzy praktycznie uniemożliwiające jej normalne użytkowanie, tak gęstego i tak mazistego smaru w Polsce jeszcze nie spotkałem :roll: :?:
Podobną konsystencję wykazuje substancja uszczelniająca o nazwie Olkit może ona by się tu nadała :arrow: :?:
http://www.olkit.pl/
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

PostRobert41 | 19 Wrz 2013, 15:28

Olkit widzę kosztuje niecałe 9 zł za kilo . Ciekaw jestem na ile to faktycznie nadaje się do takiego kasowania luzu w tych tańszych montażach i czy nie jest już zbyt gęste. Ten chiński smar ciężki jest czasem do zastąpienia :)
SW ED 80/600, CG 4
Baader Hyperion: 8-24 zoom, 24, 21, 17, 13, 10, 8, 5, 3.5 mm, Aspheric 31, 36 mm, Hyperion Barlow 2,25x, diagonal ES 2".
Filtry Baader: O III
Vortex Raptor 8,5x32
Awatar użytkownika
 
Posty: 1141
Rejestracja: 28 Sty 2013, 02:04

 

Postendriu624 | 19 Wrz 2013, 15:33

Robert41 napisał(a):Olkit widzę kosztuje niecałe 9 zł za kilo . Ciekaw jestem na ile to faktycznie nadaje się do takiego kasowania luzu w tych tańszych montażach i czy nie jest już zbyt gęste. Ten chiński smar ciężki jest czasem do zastąpienia :)

W szlifierkach kątowych w przekładni 90 st.jest taki smar lekko klejący,są tam wysokie obroty a smar nadal się trzyma na kołach zębatych.
Czasem w Japońskich łożyskach stożkowych do kół samochodowych, dają w saszetce odrobinę smaru klejącego.
Warto odwiedzić odpowiedni serwis :D
SKYMAX 150 SW ; SKYMAX 127 SW ; Celestron 25x100 ; SkyGiude 15x70 ; OLIMPUS 8x40 DPS I
Nasadka bino lacerta
Awatar użytkownika
 
Posty: 4986
Rejestracja: 21 Sty 2009, 21:57
Miejscowość: Oświęcim

 

PostDale | 19 Wrz 2013, 16:49

Głowica jest "tania", bo optisan, ale jeśli ma tą samą jakość co optyka optisana (celowniki optyczne), to myślę że z luzami nie będzie problemu. W najgorszym razie, wszystko zostanie spakowane i wysłane do Kolegi. Poradzi sobie z tym, albo zrobi lepszy :)
Najpierw, z racji prostej budowy, spróbuje umyć i zastosować normalny smar.

ps. kiedyś, do lornetki, zastosowałem smar silikonowy, sprawdził się jako "sklejacz" - właśnie sobie przypomniałem :)
...braki umiejętności nadrabiam entuzjazmem...
 
Posty: 945
Rejestracja: 21 Mar 2009, 14:00

PostRobert41 | 19 Wrz 2013, 17:07

Silikonowy jest dość lepki - też kiedyś do czegoś używałem. Ale do lepkości tego chińskiego mu dość daleko :)
Wszystko zależy jak duże luzy będą w tym montażu po zmyciu starego smaru.
SW ED 80/600, CG 4
Baader Hyperion: 8-24 zoom, 24, 21, 17, 13, 10, 8, 5, 3.5 mm, Aspheric 31, 36 mm, Hyperion Barlow 2,25x, diagonal ES 2".
Filtry Baader: O III
Vortex Raptor 8,5x32
Awatar użytkownika
 
Posty: 1141
Rejestracja: 28 Sty 2013, 02:04

 

PostLM | 19 Wrz 2013, 20:19

Pytaj o smar do urządzeń, które pracują w wysokich temperaturach (np. 200stopni). Takiego smaru używa się między innymi do form wtryskowych służących do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych, ma dużą lepkość i dobre właściwości smarujące.
Mak 127/1500; SW 120/600; Bino SW; lornetka Nikon-Action EX 10x50 CF; okulary UW 6mm, 9mm, 15mm, 20mm,
Awatar użytkownika
 
Posty: 80
Rejestracja: 25 Wrz 2010, 14:25

 

PostEl Mecánico | 22 Wrz 2013, 09:22

Coś mi się wydaje, że podobne parametry może mieć Centurail i inne smary stosowane w przekładniach napędowych pojazdów kolejowych. Pracowałem z tym paskudztwem, strasznie się lepi, tym samym brudzi (kolor ciemnobrązowy, prawie czarny). Jak masz pod ręką jakąś lokomotywownie, to może ci odpalą trochę (cały woreczek wystarczyłby do zalania tak z 50 montaży:D).
Soligor MT-800 na HEQ5, Orion SkyGlow 2", vixen LV 18mm, Plossle 4, 10 i 25mm, filtr księżycowy, obecnie w Obserwatorium w Sopotni Wielkiej.
http://www.polaris.org.pl
Awatar użytkownika
 
Posty: 401
Rejestracja: 09 Wrz 2008, 17:25
Miejscowość: Chrzanów

 

Postzbyszek | 22 Wrz 2013, 09:48

Po co ten smar zmywac, czy wycierac ?
 
Posty: 3014
Rejestracja: 28 Lip 2005, 23:00
Miejscowość: znikam

PostDale | 22 Wrz 2013, 10:01

Dziękuję za rady i czas poświęcony :) Lokomotywownię mam pod ręką, ale mam też, z racji innego hobby (wiatrówki), różne smary gęste, odporne na temperaturę, na bazie miedzi czy z molibdenem (lub innymi "czarami"), dlatego pytałem o właściwości - żeby optymalnie dobrać.
...braki umiejętności nadrabiam entuzjazmem...
 
Posty: 945
Rejestracja: 21 Mar 2009, 14:00

PostJanusz_P. | 22 Wrz 2013, 13:03

Moje zdanie jest takie samo, jak nie masz tak gęstego i miodnego smaru to go nie usuwaj bo maskuje on pięknie luzy w tej chińszczyźnie a na rzadszym smarze nie będzie to tak dobrze pracować jak na tym chińskim oryginalnym mazidle :arrow:
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

Posttiger | 22 Wrz 2013, 15:33

Co prawda, widzę że już masz jakąś koncepcję ( w sprawie ,,zmycia",lub nie), jednak gdybyś rzeczywiście chciał się pozbyć starego smaru, to spróbuj rozpuszczalnikiem ,,Birol" (dostępny w małych sklepach ,,żelaznych",supermarkety nie prowadzą ze względu na ,,niuchaczy".,,Birol wszystko umyje nawet uszy i szyję" ,a zwłaszcza napisy, tak że uważaj). Znam tylko jeden mocniejszy ,,tri", ale z tym nie radzę próbować.
ED-120, TS76EDPH, EQ-6R PRO, ASIair PRO, bino BP-Maxbright, SONY A7S, CANON 6 D, ASI-290 COLOR, NIKON 7X35 EX CF, MEADE 26 mm 5000S-para, ES 20 mm 70st.- para, NLV 6 mm-para, Barlowy ED 2xGSO, ED 3x GSO. IDAS LPS D-2
 
Posty: 2007
Rejestracja: 25 Gru 2009, 10:44

 

Postmazbi7925 | 22 Wrz 2013, 19:04

Faktycznie, Birol jest bardzo mocnym rozpuszczalnikiem i szybko również wysusza czyszczoną powierzchnię. Wysusza też skórę dłoni pozostawiając ją białawą. Należy bardzo uważać na sąsiednie okolice pokryte farbą, ewentualnie jakieś plastiki, bowiem bardzo łatwo można je zmatowić, przez co stracą na połysku i ogólnej estetyce. Takich szkód nie czyni zwykły benzynowy rozpuszczalnik, ale jest "wolniejszy" w działaniu.
Zbyszek
 
Posty: 388
Rejestracja: 15 Paź 2011, 00:01

 

PostDale | 22 Wrz 2013, 19:06

Smar chciałem usunąć ponieważ, jako smar nie spełnia swojej roli - całość chodzi ze sporym oporem. Luzy na osiach mogę zlikwidować poprzez wytoczenie dokładniejszych osi, oraz tulei w przekładniach, ale na luzy w zębatkach, jeśli tam występują, nie poradzę. Całość ma być do obserwacji wizualnych, będzie znacznie przerobiona. Jeszcze będę projekt konsultował ze specem od mechaniki precyzyjnej. Na pewno się pochwalę całością.
...braki umiejętności nadrabiam entuzjazmem...
 
Posty: 945
Rejestracja: 21 Mar 2009, 14:00

PostJanusz_P. | 23 Wrz 2013, 11:34

W tanich montażach ślimacznica masowo produkowana ma zwykle spore bicie promieniowe i ten miodny smar ma pozwolić że ślimacznica na odsunięcie się od ślimaka przez ugięcie osi i po to tam są te luzy maskowane miodnym smarem, jakbyś tam dał precyzyjne łożyska ślizgowe lub toczne to będzie taki efekt że na mniej więcej połowie obwodu ślimacznicy będzie spory luz a na drugiej połowie obwodu będzie ona stawała z powodu nadmiernego dosunięcia do na stałe zamocowanego ślimaka, dlatego jeszcze raz odradzam operację usuwania tego miodnego smarowidła bo tylko z nim montaż jako tako pracuje :roll:
Zresztą policz sobie koszty, łożyskowania tulejkami ślizgowymi obu osi montażu i obu osi ślimaków to koszt rzędu 200 zł a ułożyskowanie za pomocą łożysk tocznych wyjdzie w granicach co najmniej 300 zł do tego dolicz z 30-50 zł na dobry smar i dziesiątki godzin robocizny i to wszytko pójdzie na marne z powodu bicia fabrycznej ślimacznicy o chropowatej powierzchni, w takim razie lepiej sprzedać to tak jak jest nie inwestując w to ani złotówki (kasa wywalona w błoto) a kupić w to miejsce solidniejszy montaż klasy minimum EQ-5 z fabrycznie ułożyskowanymi osiami czyli ze stajni SW bo Bresser i Celestron w swoich klonach mają też nie w pełni ułożyskowane osie :roll: :oops:
Patrz wątek : viewtopic.php?p=41966#p41966 przeczytaj go na spokojnie i wyciągnij samodzielne wnioski :roll:
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

PostDale | 23 Wrz 2013, 21:15

Obiecałem że napiszę jak dojdę do finału, tak też robię :)
Chcę zaznaczyć iż nie jest moim zamiarem podważanie autorytetu, czy też wiedzy Waszej, raczej chęć sprawdzenia własnych założeń. Dlatego też smar zmyłem mieszaniną benzyny ekstrakcyjnej i rozpuszczalnika do farb ftalowych - ta kombinacja dużo łatwiej zmywała smar niż pojedyńcze składniki (głowy nie dam, ale takie wrażenie odniosłem).
Do smarowania użyłem specjalistycznego smaru zdobytego w bardzo trudnej misji, polegającej na eksploracji odległych zakątków garażu. Oznaczenia miał "ŁT" - niewątpliwie od połączenia słów "Łoptyczno-Teleskopowy", barwę zaś zieloną, co od ręki upewniło mnie o słuszności wyboru, gdyż jest to kolor mój ulubiony.
Po skręceniu całości, okazało się iż mechanizm chodzi nad podziw lekko, gładko i w kierunkach, które zgoła nie śniły się Twórcom jego... Jako żem człek ograniczony i do pełni szczęścia wystarczą mi dwie osie obrotu, rozkręciłem całość i wszelkie powierzchnie cierne wzbogaciłem o podkładki docięte z teflonu. Tu przydał się zestaw do wycinania oczek w skórze. Stwierdzając zaś iż, jak szaleć, to szaleć, zwiększyłem wartość głowicy o sporej wielkości podkładki sprężynowe, tudzież zwykłe...
Po skręceniu całości okazało się iż wszelakie luzy zniknęły, głowica chodzi dużo płynniej niż poprzednio, siła potrzebna do obrotu mikro ruchów też jest mniejsza (obecnie potrzeba ok 40% poprzedniej - liczone za pomocą wagi cyfrowej wiszącej i dźwigni zakładanej na osi ruchów).
Jedyny mankament, to okresowe, delikatne drapanie po ślimacznicach, wynikające z niedokładności obróbki. Nie jest to jednak nic, co by maiło mi przeszkadzać. Myślę że z czasem głowica będzie wymagała dokręcenia, albo wymiany podkładek teflonowych, gdyż to tworzywo, mimo swoich b. dobrych właściwości ściernych, też się odkształca. Ale przy zakładanej eksploatacji, długo mi jeszcze posłuży :).
Na zakończenie testu, wsadziłem całość do zamrażarki, na dwie godziny, celem sprawdzenia smaru.
Po wyjęciu, byłem bardzo pozytywnie zaskoczony, całość działała prawie równie lekko jak poprzednio.

Co do ewentualnego łożyskowania, jest takie powiedzenie, że przyjaciół poznaje się w biedzie, a Koledzy na sobie nie zarabiają :) Dlatego też myślę że gdyby zębatki były tego warte, zastosował bym to rozwiązanie i było by znacznie tańsze niż powyższy cennik. No ale ja nie biorę faktury, a tutaj by była prawdopodobnie.

Jedynym dodatkiem, na jaki może się skuszę, oprócz zakładanych modyfikacji (ale o nich napiszę, jak zrobię), będą pierścienie na wzór clamping ringów, do hamulców - ot tak, na zasadzie "podarowania sobie odrobiny luksusu" - jak alufelgi w maluchu... :)

Pragnę przypomnieć przy tym, że zakładałem używanie tej głowicy, do refraktora opisanego w innym moim wątku, przy obserwacjach "parapetowo-stołowych".
...braki umiejętności nadrabiam entuzjazmem...
 
Posty: 945
Rejestracja: 21 Mar 2009, 14:00

PostJanusz_P. | 24 Wrz 2013, 15:31

Zielony smar ŁT to zwykły smar oparty na mydle litowym i stosowany do łożysk tocznych, stąd skrót ŁT, popularnie zwany Towotem :arrow: :|
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

PostDale | 24 Wrz 2013, 17:40

To było moje drugie przypuszczenie, zaraz po "Łoptycznym, Teleskopowym" :) Wynikało z wnikliwej analizy drobnego druku na puszce :)
A poważnie mówiąc, mam jeszcze "nówkę" głowicę EQ3-2 - białą, podejrzewam że jest lepszej jakości wykonania (może nieznacznie, ale jednak), na niej nie zamierzam eksperymentować, z uwagi iż chciałbym ją użyć do większej tuby (150/750), oraz obawiam się że mógłbym bardziej zaszkodzić. Poza tym, nie zauważyłem jakichś większych wad czy niedoróbek.

Przyznam się szczerze, że zrobiłem tą modyfikację trochę z przekory marketingowej (kup pełne AZ, prawdziwe montaże zaczynają się od HEQ5, a najlepiej od tych 2x droższych...)... Po prostu chciałem pokazać, że "A Gucio, można taniej..." :)
...braki umiejętności nadrabiam entuzjazmem...
 
Posty: 945
Rejestracja: 21 Mar 2009, 14:00

Postzbyszek | 24 Wrz 2013, 18:06

Slyszalne "drapanie " w slimacznicy moze byc spowodowane niedowazeniem . Montaz musi ciagnac tube inaczej "szarpac" nia moze.
Tez uwazam, ze nei ma sensu modernizowac monta, ta kase odlozyc i lepszy kupic. JAk ktos zauwaza potrzebe moderniczcji to wymagania mu wzrosly i ten mont nie spelni ich nawet po lozyskowaniu. Wydanych pieniedzy na lozyskowanie kupujacy nie zwroci .
Nie sadze abys trafil na wersje monta z centralnie dotoczonymi zebatkami , predziej na razie nie zauwazasz . Bywa tez roznej glebokosci zeby naciecia maja .
W starszej wersji klonu EQ5 bicie osi gdzie tuleja nakladana jest, wzgledem cienszej na jej koncu 0,18 mm mialem.
 
Posty: 3014
Rejestracja: 28 Lip 2005, 23:00
Miejscowość: znikam

PostDale | 24 Wrz 2013, 19:47

U mnie głowica eq2 będzie pracowała jako azymutalna, do tuby bardzo lekkiej, z lekkim osprzętem (kątówki, okulary i odrośnik), będzie wieszana na środku ciężkości, druga oś będzie nie wyważona, ale przy wadze całości tuby poniżej (właśnie zważyłem) ok 1,1 kg, nie powinno to mieć znaczenia, przy tej głowicy. Myślę że chrobot wywołany jest niedokładnościami zębatek - ale nie mam wiedzy ani umiejętności by sensownie to naprawić. A nie chcę stosować klejącego smaru, bo on chyba tylko wygłuszał hałas.
W każdym razie, bardzo miło mi że osoby Waszego doświadczenia nie traktują tej rozmowy jako straty czasu.
...braki umiejętności nadrabiam entuzjazmem...
 
Posty: 945
Rejestracja: 21 Mar 2009, 14:00

PostRobert41 | 24 Wrz 2013, 20:04

ATM-y zawsze mają spory potencjał , dlatego warto spróbować coś przerobić zanim sięgnie się po rozwiązanie "zakupowe" , szczególnie jeśli mamy założenie by sprawę załatwić nisko nakładowo . Kupić zawsze się zdąży, a jeśli coś po przeróbce działa w sposób nas zadowalający to warto z tego korzystać.
SW ED 80/600, CG 4
Baader Hyperion: 8-24 zoom, 24, 21, 17, 13, 10, 8, 5, 3.5 mm, Aspheric 31, 36 mm, Hyperion Barlow 2,25x, diagonal ES 2".
Filtry Baader: O III
Vortex Raptor 8,5x32
Awatar użytkownika
 
Posty: 1141
Rejestracja: 28 Sty 2013, 02:04

 

PostDale | 24 Wrz 2013, 20:25

A zostaje przyjemność ze zrobienia, albo nauczka na przyszłość, czego unikać. Oczywiście jeśli nie dzieje się to kosztem wartości wyższych :)
...braki umiejętności nadrabiam entuzjazmem...
 
Posty: 945
Rejestracja: 21 Mar 2009, 14:00

ATM

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] oraz 24 gości

AstroChat

Wejdź na chat