Nie wiem czy już gdzieś nie było - pojawiły się pierwsze testy nowego refraktora SW 150/1200 "ED" https://www.highpointscientific.com/sky ... tor-s11190
No cóż... Trochę czuję się jak po pierwszych testach Bressera 102/1350... No ale czego wymagać po "niskobudżetowym" refraktorze...
Na ponizszym zdjeciu w zacnym towarzystwie:
A podczas testów w jeszcze zacniejszym - triplet TMB 9" f/9
Wkleję moze tłumaczenie z CN https://www.cloudynights.com/topic/6153 ... der/page-4 :
"Ostatniej nocy Daniel Mounsey powiedział, że chciałby przyjść i ocenić nowy refraktor dubletowy Skywatcher Evostar 150 ED. Nie wiem, jakie ma szkło, oprócz tego, że ma element ED, który nie jest FPL-53. Zakres jest okazją w porównaniu do wielu wcześniejszych ofert w wysokości 2250 USD w Stanach Zjednoczonych.
Wygląd zewnętrzny ma mniej więcej taką samą wagę, jak niektóre lekkie "achromaty" o średnicy 6 cali. Jest on wymieniony jako waga OTA 20,5 funta z akcesoriami, i czuł się lekki dzięki sweterowi Vixen jako rączce i dwóm lekkim pierścieniom. Dla tych, którzy wcześniej nie mieli 6 "f / 8, są dość nieporęczne. Fibuser jest typowym chińskim dwubiegowym, doskonale nadającym się do pracy wizualnej, chociaż nie jestem pewien, jak by to działało przy dużym obciążeniu astrofotografem. Jedną z pomniejszych rzeczy, które powiedziałem Danielowi, jest to, że nie podobały mi się dwie śruby w focuser bez mosiężnego pierścienia lub innego mechanizmu kompresji. Powiedział, że przekaże informację Skywatcherowi. Wykończenie tego zakresu jest podobne do Skywatchera 120ED, które widziałem.
Do okularów użyto starego szerokiego pola Vernonscope 40 mm (30x), Televue 9mm Naglera (133x), 7mm Naglera (171x) i 5mm Naglera (240x). Widzenie rozpoczęło się około 7/10 i osiągnęło co najmniej 8/10. Dla zabawy, mieliśmy 9-calowy triplet TMB f / 9, który ma niemal idealną figurę i> 97% Strehla dla porównania.
Spędziliśmy większość czasu z Jowiszem i byliśmy mile zaskoczeni. Obraz był naprawdę ostry przy 171x-240x, a gdy pozwolono na widzenie, było dużo szczegółów. Większość z was to widziała, ale NEB i SEB rozwiązały się w pasy nieregularne z prążkami, było wiele festonów z szeroką nieregularną pętlą, NTB i STB były odrębne. Poziom kontrastu był doskonały i nieoczekiwany z zakresu. Na obrazie był bardzo łagodny zielony kolor, który nie rozpraszał mnie. Potrzebujemy bezpośrednich porównań, ale ten obraz miał prawie wszystko, czego można by się spodziewać po zasięgu 6 ". Tak, 9 "TMB pokazał 25% -50% więcej, ale rozmiar i koszt są astronomicznie różne. Myślę, że porównanie wspaniałego tripletu, takiego jak TMB 6 "lub AP 155, lub wysokiej jakości dubletu, takiego jak Agema lub Tak 152 FS, może nie wykazywać tak dużej różnicy, jak ludzie sądzą.
Saturn znajdował się niżej na wysokości i początkowo obraz był tak dobry jak znakomite refraktory 4 ", takie jak Nikon 4" f / 12ED. Gdy planeta podniosła się, atmosfera poprawiła się i mogliśmy zobaczyć więcej detali w ostrym pierścieniu krepiny i miłym detalu kuli ziemskiej. Widziałem minima Encke, ale nie tak dobrze jak w 9 "i oczywiście podział Encke nie był widziany w żadnym zakresie w tych warunkach (potrzebujesz widzenia 9-10 / 10 i dużego zasięgu na poziomie 600x lub mniejszym).
Wykonaliśmy kilka testów kolorów przez całą noc. Zgodnie z oczekiwaniami, wokół Wenus pojawiła się purpurowa mgiełka, ale nie w takiej samej ilości jak w achromacie. Pojawiła się również łagodna zielona mgiełka. Testy gwiazdowe ujawniły się z nieostrego koloru na Vega, z zieloną po jednej stronie i fioletową po drugiej. Kolor ostrości był minimalny, ale planety były tak dobre, że nie spędzałem wystarczająco dużo czasu wpatrując się w Vega Kolorystyka była na Jowiszu, ale była łagodna i nie rozpraszała nikogo. Dla niektórych ludzi korekcja kolorów jest najważniejsza, ale w tym przypadku (IMHO) byliby poważnie myleni.
Test gwiazdy wykazał doskonałą korektę, znacznie lepszą niż dyfrakcja, co było oczywiste, nawet bez filtra. Dzięki filtrowi symetria była znakomita - wiele osób powiedziałoby identyczne wzory wewnątrz i na zewnątrz ostrości; widzieliśmy subtelną różnicę wskazującą albo na bardzo łagodną aberrację sferyczną, albo na to, że filtr pozwalał na szerokie pasmo kolorów i że nadal pozostał resztkowy sferochromatyczność. Dla mnie to miało sens. Refraktory te będą miały aberracje chromatyczne, a ich efekty oraz korekcja sferyczna w postaci zielonej do ostatecznego obrazu. Ponieważ aberracje chromatyczne nie są nieznaczące w tym zakresie, zielona korekcja sferyczna musi być lepsza niż dyfrakcja ograniczona w celu uzyskania doskonałego obrazu, co miało miejsce w tej konkretnej próbce. Kolimacja wydawała się doskonała i nie było żadnych innych widocznych aberracji, takich jak astygmatyzm, skręcony brzeg lub strefy.
Jedna noc nie definiuje zakresu i pragnę porównać ten zakres do znakomitego Daniela Takahashi FS 152 i niedawnego ED TEC 140. Podejrzewam, że będziemy mile zaskoczeni. Jeśli jest to jakiekolwiek wskazanie jakości produkcji tych teleskopów, amatorzy będą naprawdę mieli opcję niższego kosztu dla dużego refraktora. Mój dotychczasowy stopień (podlegający zmianie) polega na tym, że optyka to A w przypadku dubletu ED i B + w porównaniu z ostrym światłem drogich trypletów, z zastrzeżeniem, że należy przeprowadzić bezpośrednie porównania. Na Jowiszu działał on lepiej niż niektóre próbki trojaczków o wysokich kosztach i musimy przetestować go na znanych próbkach tych produktów. Mechanika to B- i może zmienić się na B, jeśli zmienią się na mosiężny pierścień focuser. Pamiętaj, że te oceny odnoszą się do refraktorów o wartości 10 000 USD od różnych producentów i odzwierciedlają wykorzystanie wizualne, a nie fotograficzne, gdzie droższe refraktory miałyby większą przewagę. Wartość jest równa A + w porównaniu do innych refraktorów.
Kilka odpowiedzi na komentarze. W przypadku Chasa zakres ten pokona ręcznie TMB 105/650 lub Tak 4 ". Chociaż zgadzam się z Hfjacinto, że zdjęcia pokazują inną perspektywę, nie uważam, że dają one dokładną reprezentację wizualnego działania zakresu. Zdjęcia planetarne mogą mieć przekolorowane trzy kolory, a układanie kamer internetowych może spowodować dramatyczny wzrost kontrastu przy użyciu przyzwoitej optyki, natomiast z perspektywy wizualnej lepsza jest optyka o największym kontraście. Jestem pewien, że obrazy gwiazd w tym zakresie będą nadęte w porównaniu do innych teleskopów, ale nasze oczy nie są tak wrażliwe w regionach purpurowych i czerwonych. Nie chcę wdawać się w niekończącą się dyskusję na ten temat, ale podczas gdy zarówno wizualne, jak i fotograficzne wrażenia są ważne, dla mnie wizualne wrażenia są lepszym wskaźnikiem wizualnej wydajności.
Punkt RLawsona jest dobrze zrobiony i powinniśmy zobaczyć wrażenia z kilku właścicieli zakresów. Jestem pewny, że Skywatcher powie, że nie były to wybrane ręcznie lunety. Biorąc to pod uwagę, gdybym dał jeden do Daniela Mounseya do oceny, lepiej uwierzysz, że upewnię się, że to nie był niewypał przed wysłaniem go! Jestem zainteresowany słuchaniem wrażeń Daniela.
Derek "
Na koniec selfie z Edkiem 120mm