* Zaloguj się   * Zarejestruj się


Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 41 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2  Następna
 Temat postu: Silnik krokowy - dobór do napędu
PostWysłany: Pią Lut 10, 2006 9:41 am 
Offline

Rejestracja: Czw Lip 28, 2005 11:01 am
Posty: 369
Budując własny napęd do montażu trzeba podjąć decyzję czym napędzać go w obu osiach. Jeśli napęd nie ma jeszcze przekładni to możliwości manewru są większe, jak motoryzuje sie gotowy napęd to trzeba dostosować się do istniejących już warunków. Jednak i w warunkach istniejących ograniczeń można przez wybór silnika zdecydować o własnościach motorycznych napędu. Opisane dalej rozważania dotyczą użycia do napędu silników krokowych.
Jeśli zależy nam tylko na śledzeniu to w zasadzie każde rozwiązanie prowadzące do uzyskania ziarnistości sterowania poniżej 1 sek. łuku na 1 krok jest dobre. Można zastosować każdy silnik krokowy choć uważam, że należy preferować tu małe silniki zespolone z przekładniami o wartościach rzędu 1:100. W takich warunkach drgania silnika związane z wartością jego kroku są nieistotne, duża wartość przekładni zapewnia duży moment napędowy a wysoka z reguły oporność uzwojeń pozwala na zasilanie ze źródła o małej wydajności (np. baterie lub mały akumulator). Typowym przykladem może tu być silnik mp35ea zasilany napięciem 12V, mający krok 7.5 stopnia i przekładnię 1:85. Taki właśnie silnik zastosowałem ostatnio w napędzie platformy paralaktycznej:
http://www.lx-net.prv/inne/mp35ea06.jpg
Image
W dalszych rozważaniach pokażę w jaki sposób dobór silnika wpływa na własności dynamiczne napędu przy założeniu stałej dokładności podczas śledzenia obiektu.

Założenia są więc następujące:
- dokładność (ziarnistość) sterowania 0.5 sekundy łuku
- system 1 zawiera silnik 7.5 stopnia z przekładnią 1:85 bez sterowania mikrokrokowego
- sytem 2 zawiera silnik 7.5 stopnia z przekładnią 1:120 ze sterowaniem mikrokrokowym 1:4
- system 3 zawiera silnik 4.8 stopnia z przekładnią 1:120 ze sterowaniem mikrokrokowym 1:8
- system 4 zawiera silnik 1.8 stopnia bez przekładni ze sterowaniem mikrokrokowym 1:10

cdn.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pią Lut 10, 2006 9:45 am 
Offline

Rejestracja: Czw Lip 28, 2005 11:01 am
Posty: 369
Z założenia, że dokładność śledzenia każdego z tych systemów wynosi 0.5 sekundy łuku wynika stała w każdym przypadku częstotliwość sterowania silnika wynosząca oczywiści ok. 15.04/0.5=30.08Hz.
Jednocześnie całkowita przekładnia napędu (P) będąca iloczynem przekładni mechanicznej (M) i przekładni elektrycznej (E) jest stała i wynosi:
P=M*E=360*60*60/0.5=2592000 razy

Dla każdego z tych silników można określić tzw. przekładnię elektryczną oznaczającą ilość kroków potrzebnych do wykonania przez silnik jednego pełnego obrotu i tak dla każdego z systemów wynosi ona:
- system 1, E1= ( 360/7.5 ) * 1=48
- system 2, E2= ( 360/7.5 ) * 4=192
- system 3, E3= ( 360/4.8 ) * 8=600
- system 4, E4= ( 360/1.8 ) * 10=2000
Znając przekładnię elektryczną można ze wzoru P=M*E wyliczyć dla każdego przypadku niezbędną przekładnię mechaniczną prowadzącą do spełnienia założeń. Poszczególne wartości wynoszą oczywiście:
M1=P/E1=54000
M2=P/E2=13500
M3=P/E3=4320
M4=P/E4=1296
Obliczoną wartość przekładni mechanicznej trudno jest uzyskać w jednym stopniu. Najłatwiej zrobić to dla systemu 4 choć i w tym przypadku np. ja używam przekładni dwustopniowej złożonej z przekładni śrubowej o wartości ok. 600 i przekładni paskowej o wartości 2.
Ale jak pisałem wyżej niektóre z silników mają wbudowane własne przekładnie redukujące co powoduje, że w rzeczywistości niezbędna przekładnia mechaniczna w montażu jest mniejsza i wynosi:
- system 1, 54000/85=635.3
- system 2, 13500/120=112.5
- system 3, 4320/120=36
- system 4, 1296/1=1296
Wyliczone wartości stanowią o wielkości przekładni mechanicznej jaką należy zastosować w montażu oprócz redukcji mechanicznej już istniejącej w silniku.
Każdy z opisanych wyżej systemów od 1 do 4 będzie miał jednakowa dokładność w trakcie śledzenia wynoszącą 0.5 sekundy łuku i nie będzie żadnej różnicy w jakości obserwowanych obrazów dla każdego z systemów.

cdn.


Ostatnio edytowany przez leszekjed Pon Lut 20, 2006 1:50 pm, edytowano w sumie 2 razy

Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pią Lut 10, 2006 10:15 am 
Offline

Rejestracja: Czw Lip 28, 2005 11:01 am
Posty: 369
Jeśli buduje się system goto to oprócz śledzenia ważne są również inne jego cechy, wśród których zajmę się prędkością przestawienia montażu z jednego punktu do drugiego. Istotną informację jest tu fakt, że silnika krokowego nie można rozpędzić w sposób nieograniczony. Dal większości silników krokowych użyteczna maksymalna prędkość wynosi ok.5 obrotów na sekundę i to niezależnie od sposobu sterowania silnika. Tą samą prędkość maksymalną 5 obrotów na sekundę można uzyskać sterując silnik pełnymi impulsami w ilości 48 na sekundę lub sterując mikrokrokami z podziałem na 10 czyli 480 impulsami na sekundę.
Pamiętając, że dla każdego z systemów podczas śledzenia częstotliwośc sterowania jest stała i wynosi 30.08 Hz można oszacować ile obrotów na sekundę wykonuje każdy z silników i oczywiście wynosi to:
- dla systemu 1, 30.08/48=0.627 obrotu
- dla systemu 2, 30.08/192=0.157 obrotu
- dla systemu 3, 30.08/600=0.050133 obrotu
- dla systemu 4, 30.08/2000=0.01504 obrotu
Pamiętając, że każdy s silników można podczas przestawiania rozpędzić do prędkości 5 obrotów na sekundę można określić jakie szybkie może być przestawianie montażu w stosunku do prowadzenia:
- dla systemu 1, 5/0.627 = 7.98 razy
- dla systemu 2, 5/0.157 = 31.9 razy
- dla systemu 3, 5/0.050133 = 99.7 razy
- dla systemu 4, 5/0.01504 = 332.4 razy
Wynik jest zaskakujący. Pomimo jednakowej dokładności podczas śledzenia można oczekiwać zdecydowanej różnicy przy prędkościach przestawienia montażu w zależności od podziału przekładni pomiędzy część elektryczną (rodzaj silnika krokowego i jego sterowania) i część mechaniczną i to nawet rzędu kilkudziesięciu razy. Dla przykładu jeśli przestawienie z Vegi na M57 dla systemu 4 zabierze 10 sekund to dla systemu 1 ponad 40 razy więcej a więc ponad 400 sekund a więc prawie 7 minut !.
Opłaca się zatem stosować silniki krokowe z małym krokiem własnym oraz ze sterowaniem mikrokrokowym bo zachowując dokładność w trybie prowadzenia uzyskuje się jednocześnie duże prędkości przestawiania montażu.
Powyższe rozważania dla napędów dobsona są jeszcze bardziej istotne. Z natury sterowania montażu azymutalnego wynika, że prędkości sterownia dla obu osi nie są stałe i zależą silnie od położenia teleskopu. W szczególności dla obiektów przechodzących lokalnie przez zenit algorytm sterowania wymaga aby prędkość ruchu montażu w azymucie osiągnęła wartość nieskończenie wielką (!). Jeśli użyty w napędzie silnik działa w zakresie wysokich obrotów dla nisko położonych obiektów to zupełnie zawiedzie dla obiektów o wysokościach lokalnych powyżej 70 stopni.
L.J.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Nie Lut 11, 2007 9:36 pm 
Online

Rejestracja: Czw Lip 28, 2005 10:00 pm
Posty: 3151
Miejscowość: znikam
Dlaczego 15,04 MHz ? : "Z założenia, że dokładność śledzenia każdego z tych systemów wynosi 0.5 sekundy łuku wynika stała w każdym przypadku częstotliwość sterowania silnika wynosząca oczywiści ok. 15.04/0.5=30.08Hz."
Jak czytalem to w opracowanym przez Ciebie GoTo mozna jakies zworki przelozyc i bedzie pasowalo do silniczka 1,8 st z 10 mikrokrokami.
Jak to zrobic, bo kuszace bardzo ? Szczegolnie dla kogos co nie ma jeszcze silniczkow .

_________________

http://zbig.fora.pl/


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Nie Lut 11, 2007 10:34 pm 
Offline

Rejestracja: Czw Lip 28, 2005 11:01 am
Posty: 369
Wartość 15.04 wyrażana jest w arcsec/sek i jest prędkością ruchu sfery niebieskiej na jedną sekundę. Stąd przy kroku sterowania 0.5 arcsec wynika, że w czasie jednej sekundy należy zrobić 15.04/0.5=30.08 kroków.
W procesorze sygnału odszukaj dwie pionowe zwory, jedna z nich znajduje się bezpośrednio przy ukladzie scalonym ATiny2313 a druga przy wporniku wyświetlacza. Jeśli zwory są założone, to prędkość sterowania dopasowana jest dla silnika 7.5 stopnia z przekładnią wewnętrzną 1:120 a jak zwora jest zdjęta to system działa szybciej i to ustawienie przeznaczone jest dla silników z krokiem 1.8 stopnia. Oczywiście silnik 1.8 stopnia będzie działał przy ustawieniu z założoną zworą ale silnik z krokiem 7.5 stopnia nie będzie działał prawidłowo (przy skokach goto) ze zdjętą zworą. Oprócz tej zależności musisz pamiętać, że sterownik jaki masz jest przeznaczony dla silników o oporności nie mniejszej niż kilkanaście omów.
L.J.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Nie Lut 11, 2007 11:56 pm 
Online

Rejestracja: Czw Lip 28, 2005 10:00 pm
Posty: 3151
Miejscowość: znikam
Kupilem takie silniczki:
EM-154
jest to silnik z 5 wyprowadzeniami tzn unipolarny

parametry silnika :
wymiary39/39/34
dł.ośki 8mm ,średnica osi 4mm
masa ok 0,20kg
rezystancja 19,3 Ohm
prąd ok 0,3A
ok 0,25 Nm
1,8stopnia/krok

Z tym unipolarny to za bardzo nie wiem co zrobic. Moze omomierzem sprawdzic i te co maja 19 Ohm podlaczyc ? Nie wiem czy nie sa za slabe i czy obsluguja mikrokroki .

_________________

http://zbig.fora.pl/


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pon Lut 12, 2007 8:53 pm 
Offline

Rejestracja: Czw Lip 28, 2005 11:01 am
Posty: 369
Twój silnik unipolarny ma wspólne wyprowadzenie wszystkich czterech uzwojeń. Dołączając taki silnik do swojego sterownika musisz pominąc przewód wspólny. Przewód wspólny znajdziesz mierząc opornośc pomiędzy poszczególnymi końcówkami bo pomiędzy przewodem wspólnym a pozostałymi przewodami oporność będzie o połowę mniejsza niż wzajemna oporność pomiędzy pozostałymi końcówkami silnika. Niestety, na tym oczywistości się kończą bo jak podłączyć taki silnik zamiast silnika bipolarnego (który ma 2 uzwojenia i 4 końcówki) można dojść metodą prób i błędów testując wszystkie możliwe kombinacje. Na szczęście co najmiej 4 z tych kombinacji powinny działać.
L.J.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pon Maj 07, 2007 7:28 pm 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Wrz 09, 2005 8:13 pm
Posty: 5331
Miejscowość: małopolska
Jako uzupełnienie dodam jeszcze ten link:

http://www.cnc.info.pl//files/tecmtrsiz_155.pdf


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Nie Wrz 23, 2007 10:52 pm 
Online

Rejestracja: Czw Lip 28, 2005 10:00 pm
Posty: 3151
Miejscowość: znikam
Jak wyczytalem aby dokladnosc prowadzenia byla 0,5 sekundy luku to w sumie przekladnia musi miec 1:2592000 . Inaczej 1 pelny obrot ma byc po 2592000 "krokach " . Jak z tego wyliczyc z jaka czestotliwoscia ma byc sterowany silniczek aby sledzil gwiazde?

_________________

http://zbig.fora.pl/


Ostatnio edytowany przez zbyszek, Pon Wrz 24, 2007 12:11 am, edytowano w sumie 1 raz

Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pon Wrz 24, 2007 12:08 am 
Online

Rejestracja: Czw Lip 28, 2005 10:00 pm
Posty: 3151
Miejscowość: znikam
leszekjed napisał(a):
Z założenia, że dokładność śledzenia każdego z tych systemów wynosi 0.5 sekundy łuku wynika stała w każdym przypadku częstotliwość sterowania silnika wynosząca oczywiści ok. 15.04/0.5=30.08Hz.
Jednocześnie całkowita przekładnia napędu (P) będąca iloczynem przekładni mechanicznej (M) i przekładni elektrycznej (E) jest stała i wynosi:
P=M*E=360*60*60/0.5=2592000 razy

cdn.


to jest odpowiedz na moje pytanie? 30.08 Hz?
Majac inna przekladnie to moge zmienic czestotliwosc , ale wtedy dokladnosc bedzie inna.
Gdyby sterowac z 50 Hz to dokladnosc bylaby 0,3008 , a przekladnia musialaby miec 1:43008510 ?

_________________

http://zbig.fora.pl/


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pon Paź 29, 2007 9:57 pm 
Offline

Rejestracja: Czw Lip 28, 2005 11:01 am
Posty: 369
Do testowania możliwych dopuszczalnych wartości przekładni polecam program, który służy przede wszystkim do pomocy we własciwym ustawieniu AstroPilota:

http://www.lx-net.prv.pl/inne/ap1.exe

Koncentrując się jednak na wynikach z górnej części programu można uzyskać wiedzę jaki silnik i jaka przekładnię mechaniczna należy zastosować dla założonego kroku sterowania lub też aby przekonać się jaki silnik należy dobrać dla założonej wartości kroku sterowania i z jaką częstotliwością należy sterować taki silnik.
Przy okazji wartość 'SLEW" wskazuje na jaką dynamikę ruchu można liczyć zakładając, że 1 to prędkość śledzenia (15.041 arcsec/sek).
L.J.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pon Maj 12, 2008 11:02 am 
Offline

Rejestracja: Pon Mar 31, 2008 12:13 pm
Posty: 136
Miejscowość: Wrocław
Witam,

Pozwole sobie wyciagnac troszke stary temat - to tylko tak zeby nawiazac i nie zakladac nowego bo i po co:)

Tak sie zastanawiam nad roznymi opcjami napedu do CG5/EQ5...No i wyglada na to ze potrzebuje porady... Otoz... montaz bedzie niedlugo ugotowany za pomoca Leszka J. Najprostsza opcja to silniczki 'orginalne' czyli 7.5 stopnia/krok z przekladnia 1:120 wbudowana w silnik... Ale... skutkuje to wolnym goto. Potrzebuje dobrej rady czy zostawic takli uklad (silnikow jeszcze nie mam zadnych stad moje rozwazania), czy sprobowac bawic sie z silnikami 1.8 stopnia... Podoba mi sie opisywana opcja przyspieszenia dzialania w trybie goto ale... No wlasnie.. Te silniczki z tego co wiem nie maja przekladni wbudowanej...Trzeba dolozyc im jakas niewielka przekladnie miedzy silnikiem a slimakiem.. No i tu jest pierwszy problem.. Zastanawialem sie nad przekladnia pasowa... czy ktos z Was ma doswiadczenie w tej kwestii?
No i przede wszystkim - czy ktos z Was zmienial silniki na te 1.8 stopnia/krok? - Jesli tak to na jakie?Potrzebuje jakichkolwiek danych o takiej konstrukcji...rozmiar, waga, moment obrotowy, rezystancja, firma, model... cokolwiek...:) ... Czas nagli bo musze zdecydowac czy 'wchodze' w klasyczny sprawdzony system 7.5 ale okupiony wolnym goto czy bede sie bawic w rzezbe wlasna na bazie silnikow 1.8... na Ebay'u takie mozna dorwac juz w okolicach 20 euro co wydaje sie dosc atrakcyjna cena...Do tego zapewne dojdzie koszt przekladni i mocowan... ale moze warto?

linki do przykladow:

http://cgi.ebay.ie/1-PCS-NEMA-23-DUAL-S ... dZViewItem

http://cgi.ebay.ie/3-CNC-Stepper-Motors ... dZViewItem


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pon Maj 12, 2008 11:51 am 
Online

Rejestracja: Czw Lip 28, 2005 10:00 pm
Posty: 3151
Miejscowość: znikam
Po co na ebay, allegro wystarczy . Jak masz nowszy zestaw to 8 Ohm opornosci wystarczy , gdy starszy to min 17 . Pewnie takie beda pasowac
http://allegro.pl/item360274914_2_silni ... dowy_.html ale z opisu nie wynika krok ich pracy .

Jak masz sterowanie w wersji z praca max polkrokowa to w/g mnie duzo sobie nie polepszysz dajac silniczki 200 krokowe , a problemow duzo nowych powstanie.
Zupelnie upraszczajac to przekladnia np. paskowa laczaca osie silniczka i slimaka musi byc min 1:8 dla silniczkow o masie ok 0,3 kg , dla polkilogramowych z pradem 1,2 A wystarczy 1:4 . Ale takie rozwiazanie szybko aku rozladuje , skok bedzie wiekszy od seeningu .

Silniczki do EQ5 bywaja po 50-60 zl lacznie z sprzegielkami . Podpinasz kabelki i naped dziala . Nie musisz kombinowac z min 2 stopniowymi przekladniami . Sam nikomu nie polece takiej zabawy szczegolnie gdy ma starsza wersje sterowania .

_________________

http://zbig.fora.pl/


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pon Maj 12, 2008 12:10 pm 
Offline

Rejestracja: Pon Mar 31, 2008 12:13 pm
Posty: 136
Miejscowość: Wrocław
Zbyszku, ebay a nie allegro dletego ze nie ma mnie w Pl aktuaknie-nie kazdy z allegro chce wyslac za granice a na ebay mam juz calkiem niezle doswiadczenie:)
Nie wiem ktora to bedzie wersja - calosc jest dopiero w trakcie realizacji-poki co jeszcze nie mam nic w rekach - system sie 'przygotowuje' a ja obmyslam jak by tu maksymalnie zrobic sobie 'dobrze'... po prostu duzo osob posiadajacych ten system pisalo po jakims czasie uzywania o wymianie silnikow... wiadomo ze wymiana=dodatkowy koszt...tego wlasnie chcialbym uniknac...
Powyzej sa wyliczenia dla silnika 1.8 i przekladni 1:2... to na prawde za mala przekladnia?Nie bardzo widze miejsce zeby w eq5 zmiescic wieksza...:(

hmm a na przyklad takie cos?? Wyglada ladnie - 12V, 30 ohm, 1.8 stopnia, 2 fazy, 0.35kg... nadalo by sie to ?:)

http://cgi.ebay.ie/Series-Hybrid-Steppi ... dZViewItem


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pon Maj 12, 2008 12:53 pm 
Online

Rejestracja: Czw Lip 28, 2005 10:00 pm
Posty: 3151
Miejscowość: znikam
Dla starszych wersji w/g mnie nie warto bawic sie w 200 krokowe silniki .
Starsze wersje maja w koncowce sterowania tylko polkrokowa prace. Ostatnio zostal opracowany inny sterownik z 1:128 . Nie wiem jak z tym sterownikiem , ale przynajmniej uzyskasz ziarnistosc kroku mniejsza od seeningu czylli jak czytalem 0.5 sekundy łuku. Bylo by lepiej aby byla jego polowe czyli 0,25 sekundy luku .

Dla 0,5 sekundy luku "całkowita przekładnia napędu (P) będąca iloczynem przekładni mechanicznej (M) i przekładni elektrycznej (E) jest stała i wynosi:
P=M*E=360*60*60/0.5=2592000 razy " -cytat z postow wyzej

Teraz mozna policzyc jaka calkowita przekladnei ma Twoj telep z 7,5 st / krok silniczkami czyli 48 krokow na obrot z praca polkrokowa w sterowniku /x2/ , przekladnia silniczka 1:120 i przekladnia montazu 1:144

48x2x120x144 = 1658880 tyle daje fabryka i jest to za malo o 1,56 do ziarnistosci seeningu i ponad 3x mniej niz wolalbym aby byla czyli polowy seeningu .
Chcesz dac przekladnie 1:2
2x144= 288 - tyle bedziesz mial przekladni mechanicznej . Reszta to elektryczna i mikrokroki .
dla 200 krokowego silniczka z praca podkrokowa bedziesz mial = 400
288x 400= 115 200 czyli o 14,4 x mniejsza niz powinna byc do fabrycznej dokladnosci i 22,5 x mniejsza do dokladnosci wielkosci seeningu .
Mozesz tyle dac na dodatkowej podkrokowej pracy jak sterownik taka mozliwosc bedzie posiadal czyli najnowszy typ. W innym przypadku musisz dac wieksza przekladnie mechaniczna , a to z def. tyle razy zmniejszy szybkosc GoTo . Osobnym problemem jest czy impulsy z elektroniki wystarczajaco szybko beda dostarczane . Ten problem mozna bylo programowo ominac np. aby w trybie GoTo zaprogramowana przekladnia byla mniejsza np. 8 x , wylanczajac tez wtedy prace podkrokowa 1:8 mamy prosto 8 x szybsze GoTo .

_________________

http://zbig.fora.pl/


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pon Maj 12, 2008 12:59 pm 
Online

Rejestracja: Czw Lip 28, 2005 10:00 pm
Posty: 3151
Miejscowość: znikam
Silniczek z linka nie uciagnie z przekladnia 1:2 , ale z 1:6 czy wyzej powinien . Wyprowadzenia ma chyba 8 przewodowe, wtedy mozesz laczyc uzwojenia rownolegle i bedzie 15 Ohm co tez moze byc bo calosc zasilasz 12v .

Jaki telep bedzie wisial na tym montazu?


Moze jeszcze dodam, ze z polkrokowa praca i przekladna paskowa ok 1:9 tuba w zauwazalny sposob drgala w takt krokow . Dlatego warto miec duzo wieksze mikrokroki jak juz decydujemy sie na przerobki .

_________________

http://zbig.fora.pl/


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pon Maj 12, 2008 1:10 pm 
Offline

Rejestracja: Pon Mar 31, 2008 12:13 pm
Posty: 136
Miejscowość: Wrocław
Hmm, Zbyszku z tego co piszesz to nawet w 'fabrycznym' ukladzie (7.5 stopnia, przelozenia 120 i 144) to jest znacznie za malo...:(
A ja bym chcial osiagnac teki efekt zeby owszem - rozdzielczosc sterowania nie ucierpiala na tym za bardzo ale predkosc goto byla choc w miare przyzwoita:)

Wisial bedzie duet- MTO i refraktor 70mm f10, czasem zamiast jednego z nich bedzie wisial jakis niewielki teleobiektyw... generalnie nic zbyt ciezkiego:)


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pon Maj 12, 2008 1:35 pm 
Online

Rejestracja: Czw Lip 28, 2005 10:00 pm
Posty: 3151
Miejscowość: znikam
Na starszych wersjach nic nie wymyslisz . Moze Leszek przeczyta ten temat i pomoze .....


ps
Mnie by wystarczylo aby w PS definiowana przekladnia w trybie GoTo automatycznie byla dzielona przez np. 4 /8/ i aby tez praca podkrokowa 1:4 /8/ byla wylanczana . Wtedy na tym co jest mamy 4 /8/ x szybsze GoTo . Taka mozliwosc jest tylko wtedy gdy wymienimy koncowke sterujaca silniki na inna 1:8 podkrokowa wykorzystujac odpowiedni scalak.
Nowa wersja juz powinna miec strownik z wieksza praca podkrokowa.

_________________

http://zbig.fora.pl/


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pon Maj 12, 2008 1:44 pm 
Offline

Rejestracja: Pon Mar 31, 2008 12:13 pm
Posty: 136
Miejscowość: Wrocław
Z leszkiem jestem w stalym kontakcie z racji budowania sie systemu dla mnie:) Leszek uwaza ze najlepsze rozwiazanie to silniki orginalne 7.5 stopnia 1;120 plus zebatki orginalne a nie paski i tyle - nie zawracac sobie glowy szybkim goto:) A ja po prostu lubie czasem spytac kogos jeszcze przed decyzja... moze akurat ktos cos wymyslil albo wpadl na jakis pomysl...
Po prostu mam wybor:

a) silniki standardowe 7.5 stopnia + zebatki 1:1 + standardowy kontroler

b) silniki 1.8 stopnia (jakie) + prz. pasowa 1:3 lub 1:3 plus mikrokontroler

Wiem ze uklad 7.5 stopnia + mikrokontroler jest bez sensu podobnie jak uklad 1.8 stopnia i kontroler standard...

Caly moj problem polega na tym ze nie wiem jakie dokladnie silniki 1.8 moglbym zastosowac... Zakladam ze kwestia wyboru kontrolera (standard czy mikro) jest do dogadania z Leszkiem:)


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pon Maj 12, 2008 1:55 pm 
Online

Rejestracja: Czw Lip 28, 2005 10:00 pm
Posty: 3151
Miejscowość: znikam
Nowsza wersja sterownikow czyli 1:128 ma miec ograniczenie pradu pracy , przetwornice i pewnie lekki zestaw silniczek z ostatniego linka uciagnie . Pewnie uda sie dopasowac jakas przekladnie z 1:4 , paskowe, zebate daja plynniejszy ruch . Moze 2 stopniowa paskowa z 1:3 , da 1:9 ?

_________________

http://zbig.fora.pl/


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pon Maj 12, 2008 3:34 pm 
Offline

Rejestracja: Pon Mar 31, 2008 12:13 pm
Posty: 136
Miejscowość: Wrocław
No dobrze.. a jak z napieciem? 'klasyczne' silniki dzialaja chyba na 12V... Wiekszosc tych ktore mozna znalesc jest albo na 24V albo na kilka (3-5 V)... jak to wyglada w praktyce z dopasowaniem ??


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pon Maj 12, 2008 4:27 pm 
Online

Rejestracja: Czw Lip 28, 2005 10:00 pm
Posty: 3151
Miejscowość: znikam
Prad tylko sie liczy, ale wtedy sterownik musi miec jego regulacje /czopter ?/ . NApiecie zwykle z 35 V daja, mniejsze pogarsza prace silnika
TAk zupelnie prosto do astro to zasilasz 12 lub 6V aku , sterownik zwykle nie posiada regulacji pradu i jedziesz na maxa jak caly uklad zezwala . Dlatego wazna jest opornosc uzwojen aby za mala nie byla .

_________________

http://zbig.fora.pl/


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pon Maj 12, 2008 5:06 pm 
Offline

Rejestracja: Pon Mar 31, 2008 12:13 pm
Posty: 136
Miejscowość: Wrocław
Czyli wg tego to jesli mam patrzyc za silnikiem to raczej na wieksze napiecie (24-30V) niz na nizsze? Inaczej mowiac wszystkie silniki opisane jako 3V, 5V itd odpadaja?


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pon Maj 12, 2008 6:48 pm 
Online

Rejestracja: Czw Lip 28, 2005 10:00 pm
Posty: 3151
Miejscowość: znikam
Nie, jak bedziesz mial sterownik z regulacja pradu, a taki jest w najnowszej wersji . Jakbys mial inny co tylko prace podkrokowa ma to min. opornosc uzwojen ok 17 Ohm . Ale tez latwo mozna dorobic inna koncowke / scalak z 1/8 podkrokowa praca/ co ma regulacje pradu i 8 Ohm silniczki wysteruje .
Naprawde duzo nie uzyskasz wymieniajac silniczki . Mnie udalo sie do 45 minut obrot RA robic z ziarnistoscia troche gorsza od firmowego monta . W starszej wersji elektronika szybciej nie wyrobi. Dlatego proponuje przeliczanie przekladni na mniejsza w trybie GoTo i o tyle zmniejszenie pracy podkrokowej . Bez problemu Ra w 12 minut obroci przy dzielniku 4 .


Jak na silniczku jest podane napiecie i prad to opornosc wyliczysz .

Jakby mial 5V i 1 A to opornosc 5 Ohm , przy 5V i pradzie 0,5 A R wynosi 10 Ohm . 8V i 0,5 A daje 16 Ohm . Do tego 6, 8 przewodowe silniczki opornosc uzwojenia moga miec np. 8 Ohm ale mozna polaczyc szeregowo i bedzie 16 Ohm, 8 przewodowe mozna rownolegle i bedzie 4 Ohm.

_________________

http://zbig.fora.pl/


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pon Maj 12, 2008 6:58 pm 
Offline

Rejestracja: Pon Mar 31, 2008 12:13 pm
Posty: 136
Miejscowość: Wrocław
A mozesz prosze rozwinac ta mysl o dzieleniu przekladni w sterowniku?Bo nie za bardzo lapie poki co co masz na mysli? Zalozmy na moment ze mam 'stara' wersje (pelny krok i pol kroku)...
Troche to za skomplikowane tak na sucho, bez doswiadczen :)


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 41 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2  Następna


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 8 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group