Wymiana smaru głowicy montażu AZ-4

Problemy, czyszczenie, regulacja, naprawa, instrukcje, oprogramowanie etc.

PostSebastian Ś. | 28 Lip 2019, 23:15

Najczęstszymi amatorskimi modyfikacjami w konstrukcjach SW są m.in. wymiana smaru, podkładek na teflonowe, wymiana łożysk lub paskowanie w zależności od konstrukcji. W przypadku AZ4 wymiana podkładek nie ma sensu, ze względu na to, że fabrycznie są one już wykonane z teflonu. Niestety jakość smarowania pozostawia wiele do życzenia, jest to słynny chiński „kleik”, który zdecydowanie lepiej zastąpić markowym smarem, to samo dotyczy łożysk. Nie ma obawy przed luzami, które powstają w niektórych montażach przy wymianie fabrycznego smaru. Tutaj całość jest dobrze spasowana i smar nie działa jako „uszczelnienie”.

Pamiętajmy, że należy użyć dwóch innych smarów. Pierwszym smarujemy w miejscach, gdzie znajduje się biały „kleik”, może być to np. sprawdzonym Shimano Dura-Ace. Drugiego smaru używamy do małego łożyska (oba łożyska to 51100 kulkowe wzdłużne oporowe) w każdej osi, w tym przypadku polecam Shell Gadus S2 V220. Elementy umazane w chińskim smarze najlepiej zmywać rozpuszczalnikiem Nitro. Nie ma potrzeby, tak jak w przypadku EQ3-2 zamaczania elementów w całości w rozpuszczalniku, tutaj wszystkie powierzchnie bez problemu wyczyścimy nasączoną szmatką.

Montaż jest bardzo prosty w rozłożeniu i ponownym złożeniu. Osie otwieramy odkręcając hamulce. Trzeba uważać, aby w tym momencie nie wypadło nam łożysko. Warto ułożyć elementy w odpowiedniej kolejności na stole, żeby nie zapomnieć ich fabrycznego położenia. W moim egzemplarzu, ewidentnie da się zauważyć w osi azymutu miejsce, w którym brakowało fabrycznego smaru.

Po takiej modyfikacji, montaż chodzi o niebo lepiej. Jak wiadomo, brak mikroruchów kompensuje dobrze wykonane wyważenie teleskopu i ustawienie hamulców. Po wymianie smarów, nie ma już problemu z hamulcem, który przy minimalnym obrocie zmienia siłę ze zbyt mocnej na zbyt małą, lub odwrotnie. Samo prowadzenie jest też dużo bardziej płynne.

Oryginalny tekst: http://astroseba.pl/obserwacje/wymiana- ... tazu-az-4/
Załączniki
Wymiana smaru głowicy montażu AZ-4: IMG_20190728_160702.jpg
Wymiana smaru głowicy montażu AZ-4: IMG_20220924_214935.jpg
Ostatnio edytowany przez Sebastian Ś., 17 Gru 2019, 21:25, edytowano w sumie 1 raz
 
Posty: 2358
Rejestracja: 02 Wrz 2016, 17:11

PostJOKER | 29 Lip 2019, 17:53

Bardzo fajny merytoryczny opis ze zdjeciami.


J
Refraktor-ZEISS 135/1750,Newton-250/1750 <1/30L>,80ed
Fujinon:10x50,16x70 FMT-SX ,wiaderko orciaków .
Awatar użytkownika
 
Posty: 1248
Rejestracja: 06 Kwi 2007, 22:38
Miejscowość: PRUSZKÓW

 

PostSebastian Ś. | 29 Lip 2019, 18:32

JOKER napisał(a):Bardzo fajny merytoryczny opis ze zdjeciami.


J


Dzięki! :)
Mam nadzieję, że komuś się ten opis przyda. Naprawdę bardzo pozytywnie zaskoczył mnie efekt 30 minut spędzonych nad tym montażem.
 
Posty: 2358
Rejestracja: 02 Wrz 2016, 17:11

PostWielki Pies | 30 Lip 2019, 09:33

Pewnie się narażę , ale co tam .
Smar grafitowy , jest znacznie tańszy , ogólnie dostępny i ma właściwość takiego zmniejszenia tarcia , że nic innego nie pozostaje właścicielowi montażu jak porządnie przyłożyć się do wyważenia teleskopu :mrgreen: .
8x30 10x32 7x35 7x50 12x50 26x70 AR102-XS ED100
 
Posty: 119
Rejestracja: 12 Cze 2017, 14:05

 

PostSebastian Ś. | 30 Lip 2019, 11:03

Wielki Pies napisał(a):Pewnie się narażę , ale co tam .
Smar grafitowy , jest znacznie tańszy , ogólnie dostępny i ma właściwość takiego zmniejszenia tarcia , że nic innego nie pozostaje właścicielowi montażu jak porządnie przyłożyć się do wyważenia teleskopu :mrgreen: .


Rozumiem, że chodzi zastąpienie Shimano Dura Ace? Zastąpienie smaru Shell zdecydowanie odpada, do łożysk smar grafitowy się nie nadaje. Nie jestem ekspertem w smarach ;) ale myślę, że wadą mogą być właśnie te właściwości ścierne, które wykluczają smarowanie łożysk, a mogę też zaowocować szybszym zużyciem elementów przy posmarowaniu osi.
 
Posty: 2358
Rejestracja: 02 Wrz 2016, 17:11

PostJOKER | 30 Lip 2019, 11:40

Wazelina techniczna jest jeszcze tańsza i nie wchodzi w żadne reakcje :) .

Podane TU smary są idealne!!!
mimo ogólnych założeń ich zastosowań do prac w ciężkich warunkach,które nasze montaże nie wykonają nawet w 1tysiecznej ich założeń :) spełniają wiele innych wymagań technicznych ,które : wazelina techniczna czy tez grafitów-ka /która idealnie sprawdza się w zabezpieczaniu np. kłódek gdy leje deszcz :)/ nie spełnia nawet w 1/100% tego co np. Shimano.




J
Refraktor-ZEISS 135/1750,Newton-250/1750 <1/30L>,80ed
Fujinon:10x50,16x70 FMT-SX ,wiaderko orciaków .
Awatar użytkownika
 
Posty: 1248
Rejestracja: 06 Kwi 2007, 22:38
Miejscowość: PRUSZKÓW

 

PostWielki Pies | 30 Lip 2019, 13:27

Wiedziałem :D

Jak dla mnie odpowiedzi są o tyle interesujące , że wypowiedziane przez kogoś , kto nigdy smaru grafitowego do AZ 4 nie zastosował .
Czyli lubimy sobie pogadać , choć nie mamy o czym ;-) .

p.s. Grafitowy smar jest do dzisiaj stosowany w wagonach kolejowych ( nie wszędzie , nie zawsze , ale jest ) w łożyskach zresztą . Wazelina jest do d... :-) .Chyba , że wzbogacona o lit np. ŁT -43 LIT. Też próbowałem . Jednak grafit dawał lepszy poślizg . Stąd wybór . Praca montażu perfekt .
Oczywiście nie każdy musi , każdy sobie rzepkę skrobie ..... ;-) .
8x30 10x32 7x35 7x50 12x50 26x70 AR102-XS ED100
 
Posty: 119
Rejestracja: 12 Cze 2017, 14:05

 

PostJOKER | 30 Lip 2019, 13:39

rozmowy są potrzebne i istotne gdyż zwierają dużo bzdur jak i dużo tez trafnych informacji,które możesz wykorzystać bądź tez wywalić do kosza.
Wazelina wcale nie jest tylko do d... :) często jest używany jako "przejściowy" smar/np. na wyjazdach/ ,który nie wchodzi w reakcje z materiałami odbiorczymi a później łatwo schodzi i możesz użyć już właściwego np. Shimano . :mrgreen:





J
Refraktor-ZEISS 135/1750,Newton-250/1750 <1/30L>,80ed
Fujinon:10x50,16x70 FMT-SX ,wiaderko orciaków .
Awatar użytkownika
 
Posty: 1248
Rejestracja: 06 Kwi 2007, 22:38
Miejscowość: PRUSZKÓW

 

PostWielki Pies | 30 Lip 2019, 13:52

Oj
Wazelina jest do de... do montażu AZ4 .
Skleja płaszczyzny , dziadostwo .....
Ale nie uogólniam , że jest do niczego . Czasami stosuję . Choć wolę tę z litem .
Natomiast Graficiak daje taki poślizg w AZ4 , że hey .

p.s. Z czym miałby reagować smar grafitowy ? Z amelinium , teflonem , stalą ?
8x30 10x32 7x35 7x50 12x50 26x70 AR102-XS ED100
 
Posty: 119
Rejestracja: 12 Cze 2017, 14:05

 

PostJOKER | 30 Lip 2019, 13:57

Grafitowy chyba aż tak silnie nie reaguje ale inne ropopochodne już tak...
jakie masz łapki po tym graficie ? :?
Refraktor-ZEISS 135/1750,Newton-250/1750 <1/30L>,80ed
Fujinon:10x50,16x70 FMT-SX ,wiaderko orciaków .
Awatar użytkownika
 
Posty: 1248
Rejestracja: 06 Kwi 2007, 22:38
Miejscowość: PRUSZKÓW

 

PostSebastian Ś. | 30 Lip 2019, 14:07

Wielki Pies napisał(a):Wiedziałem :D
Jak dla mnie odpowiedzi są o tyle interesujące , że wypowiedziane przez kogoś , kto nigdy smaru grafitowego do AZ 4 nie zastosował .
Czyli lubimy sobie pogadać , choć nie mamy o czym ;-) .


Myślę, że to jest raczej kwestia ostrożności. Jeżeli wiadomo, że smar grafitowy jest niezalecany do łożysk ze względu na swoje właściwości to znaczy, że powinienem najpierw zniszczyć łożysko i dopiero potem mogę go już więcej nie używać? Tak brzmi Twój argument. Wracając do montażu, prawdopodobnie nigdy nie uszkodzimy niczego stosując smar grafitowy bo nie kręcimy montażem z wysokimi obrotami (chyba, że ktoś jednak :D ? ), tym bardziej jeżeli drobinki grafitu będą w nim małe.

Dobrze, że używasz z powodzeniem smaru grafitowego do AZ4, ja mam syntetyk Shimano i wiem, że jest sprawdzony więc go polecam i używam. W przypadku montaży EQ raczej bym się nie odważył na inny typ.
 
Posty: 2358
Rejestracja: 02 Wrz 2016, 17:11

PostWielki Pies | 30 Lip 2019, 14:16

Moje łapki ?
Hmm.... Chodzi Ci , że brudne ?
Jednym paluszkiem nakładałem i powiem szczerze , że się nad jego zabrudzeniem nie zastanawiałem . No czysty nie był , na pewno .
Zresztą to mnie nie interesowało tylko , czy montaż ma dobry "popych" i "posuw" .

p.s. A co do reakcji , no nie żartuj , że z teflonem , czy stalą reagują smary ropopochodne . Mam kilka mechanizmów składających się z wielu metalowych elementów , bardzo , ale to bardzo mocno obciążonych . Smarowane są one właśnie grafitowym smarem . Raz na rok smar się zdejmuje ( wyciera do czysta szmatą , bez jakiegoś mycia , odtłuszczania , itp. ) i nakłada nowy smar . I tak od przynajmniej 12-15 lat robię z tymi mechanizmami .
Nie zauważyłem śladów korozji , pociemnienia stali ( tej pod smarem ) , tak więc reakcji moim zdaniem nie ma .
Co do aluminium , tego nie mogę oceniać i powiedzieć , że jest na 100% OK , bo za krótko stosowałem .

A co do łożysk .
Nie wiem , kto Ci Sebastianie takich bzdur naopowiadał , że się nie nadaje grafitowy smar do łożysk ? Pisałem przecież o jego zastosowaniu i to pod bardzo dużymi obciążeniami :-) .
8x30 10x32 7x35 7x50 12x50 26x70 AR102-XS ED100
 
Posty: 119
Rejestracja: 12 Cze 2017, 14:05

 

PostSebastian Ś. | 30 Lip 2019, 14:24

Wielki Pies napisał(a):A co do łożysk .
Nie wiem , kto Ci Sebastianie takich bzdur naopowiadał , że się nie nadaje grafitowy smar do łożysk ? Pisałem przecież o jego zastosowaniu i to pod bardzo dużymi obciążeniami :-) .


Tak jak pisałem, ekspertem nie jestem, więc muszę Ci uwierzyć na słowo ;) To jest kompletna teoria z mojej strony, ale z tego co wyczytałem wolę nie ryzykować z takimi eksperymentami. Nie tyle pisałem, że się nie nadaje, tylko, że jest niezalecany ze względu na drobinki grafitu i ich właściwości ścierające. Wszystko zależy na pewno od konkretnego smaru i zastosowania.
 
Posty: 2358
Rejestracja: 02 Wrz 2016, 17:11

PostJOKER | 30 Lip 2019, 14:59

Reakcje smarów ropopochodnych z metalami i niemetalami niestety są ale nie takie jak w przypadku uzycia kwasu czyli natychmiastowe ... o ile masz montaz keipsko spasowany a wiec wystepuja duze luzy itp.to nie bedzie to az tak to widoczne jak w przypadku dobrzez spasowanych elementow.
Smarowac mozna wszystkim ,nawet tłuszczem roslinnym jak ktos sie uprze ...ja osobiscie uwazam ze skoro ktos wymysli rozne komponenty smarów z szeroką gamą zabezpieczen ,ochron ,smarowan ,przeznaczen to zrobil to w oparciu o wiedzę o tym ze cos dziala lepiej a cos gorzej w danych zastosowaniach.W zastosowanich astro. mniej szkody wyrzadza tu wspomniane smary niz smar grafitowy z powodu jego preferencji ...zreszta podobnie jak plyný do mycia optyki tzn. mozesz kupic specjalistyczne a mozesz tez myc plynem do mycia okien i brud tez zejdzie ...
Refraktor-ZEISS 135/1750,Newton-250/1750 <1/30L>,80ed
Fujinon:10x50,16x70 FMT-SX ,wiaderko orciaków .
Awatar użytkownika
 
Posty: 1248
Rejestracja: 06 Kwi 2007, 22:38
Miejscowość: PRUSZKÓW

 

PostMateusz F | 28 Sty 2020, 18:44

U mnie głowica AZ4 jest najczęściej wykorzystywana pod 6" Newtonem, eksploatowana mocno przez 3 lata zasłużyła w końcu na porządny serwis który obejmował.

1.Wyczyszczenie głowicy
2.Usuniecie bajczanego chińskiego smaru Kleix-Glutex :lol:
3 Odtłuszczenie
4.Przesmarowanie części ślizgowych polecanym prze kol. smarem Shimano Dura-Ace,a łożysk oporowych : Shell Gadus S2 V220
5.Skręcenie głowicy i końcowe sprawdzenie.

Sama głowica jest bardzo prosta w rozebraniu i złożeniu , trzeba jednak zwracać uwagę żeby nie pomylić części składowych poszczególnych osi. Ślizgi teflonowe (umówmy się że teflonowe :lol: ) mają tą samą średnicę ale różną grubość, dodatkowo w jednej osi są 2 a w drugiej 3 podkładki sprężynujące dociskające łożyska oporowe. Jedyna trudność to dokładne usunięcie pierwotnego smaru, żeby to dokładnie zrobić jest trochę zabawy. Poza tym sprawa dziecinnie prosta.

Po skręceniu i testach mogę śmiało przyznać że głowica pracuje lepiej niż nówka fabryczna. Zobaczymy ile ten stan się utrzyma ale póki co jest naprawdę super.
Załączniki
Wymiana smaru głowicy montażu AZ-4: 2.jpg
Wymiana smaru głowicy montażu AZ-4: 1.jpg
Newtony : ATM 12" F/6 , ATM 10" , ATM 8" F/9
Refraktory : WO 98 FLT , Vixen 81 SD, 70 APO , Achromat ATM 80 F/15
Awatar użytkownika
 
Posty: 619
Rejestracja: 07 Sie 2017, 09:44
Miejscowość: Andrychów

 

Postlolak89 | 28 Sty 2020, 19:11

Pozwolę sobie zacytować sam siebie z wpisu na forum FA odnośnie wymiany łożysk i smarów w AZ4:

Też wrzuciłem te łożyska i smary od Sebastiana. O ile te łożyska są zbędne w tym montażu bo nie biorą praktycznie żadnego udziału w ruchu obydwu osi bo te są na zwykłych podkładkach teflonowych o tyle wymiana chińskiego kleiku na normalne smary daje dużego kopa. Na dobrą sprawę to nie mam zielonego pojęcia po co są te łożyska :) na nich jest tylko docisk pokrętła regulacji.

U mnie łożyska były brudne i chodziły słabo, te nowe jak to nowe, płynny ruch. Przed wymianą smarów i łożysk w pewnym momencie obrotu miałem taki szum tarcia dosyć głośny.

Po wymianie chodzi bardzo dobrze, docisk jest bardzo dobrze dozowalny, nie ma tak, że albo za słabo albo za mocno skręcamy. Niskim kosztem fajny upgrade. Warto wziąć też pod uwagę, że na lekkim mrozie nie było różnicy w prowadzeniu w porównaniu do temperatury pokojowej. Pewnie przy -20 stanie kołkiem :)
lolak89
 

PostJOKER | 29 Sty 2020, 08:28

shimano, itp. komponenty smarów sa b.dobre ale trochę w innych zastosowaniach, tu przydał by się smar glinowy,lub betonotowy o innej gęstość i pracy skroplenia gdyż wymagania są inne.
dobrym smarem jest tez smar silikonowy ,który jest dość gesty,nie brudzi i ma mocna przyczepność.
Ostatnio nabyłem z 10 rożnych smarów i bawię się jak dziecko w piaskownicy badając różnice i zastosowanie :lol: /jak by ktoś chciał na słoiczki to mam tego dużo /
Te chińskie samary maja jeszcze większe lub podobne gęstości i one się sprawdzają przy elementach, które posiadają dużo luzu jako wypełniacz/uszczelniacz- na rynku można je kupić prze Alibabe ? itp . :)
Lornetokowe to już inna bajka - są dość dobre i drogie - tu shimano jeśli nie ma luzów jest polecany.

Polecam książkę R.Czarnego pt."Smary Plastyczne" gdzie znajdziecie pełne inf. o zastosowaniach, różnicach jak i metodach rozprowadzania.
Kupiłem 2 książki o tym tytule / używane/ wiec jak by ktoś chciał to mam jedna za 10zl + transport.





J
Załączniki
Wymiana smaru głowicy montażu AZ-4: smar2.JPG
Wymiana smaru głowicy montażu AZ-4: smar 1.JPG
Refraktor-ZEISS 135/1750,Newton-250/1750 <1/30L>,80ed
Fujinon:10x50,16x70 FMT-SX ,wiaderko orciaków .
Awatar użytkownika
 
Posty: 1248
Rejestracja: 06 Kwi 2007, 22:38
Miejscowość: PRUSZKÓW

 

PostSebastian Ś. | 23 Kwi 2022, 10:58

Mała ale ważna aktualizacja. Trzeba uważać z rozpuszczalnikiem nitro i elementami plastikowymi (podkładkami) bo może on je rozpuszczać, lecz najlepiej radzi sobie z chińskim smarem. Bezpieczniej lecz trudniej użyć benzyny ekstrakcyjnej.
 
Posty: 2358
Rejestracja: 02 Wrz 2016, 17:11

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 13 gości

AstroChat

Wejdź na chat