Czterokołowy pojazd został pierwotnie opracowany przez brytyjski zespół firmy lotniczej Airbus aby wziął udział w sprowadzeniu skał z Marsa.
NASA i ESA w lecie odrzuciły jednak ten pomysł bo wolą wysłać helikopter do tej pracy.
Airbus stara się wspomnianą technologię przystosować do misji na Księżycu.
Prototypowy łazik został poddany testom w kamieniołomie Bedfordshire.
Jego kamery, w połączeniu z autonomicznym oprogramowaniem nawigacyjnym, pozwalają wybrać ścieżkę i ominąć przeszkody bez interwencji ludzkiego operatora.
Dotychczasowa koncepcja wymagała modyfikacji.
Łazik marsjański pozbywa się ciepła w inny sposób niż łazik na Księżycu.
Mars jest znacznie dalej od Słońca, więc cały system energetyczny musi być zaprojektowany inaczej.
Pył na Księżycu jest bardziej ścierny i lepki.
Opony z siatki drucianej pochodzą z pomysłu zastosowanego do kół łazika z misji Apollo w 1970 roku.
Oczekuje się (albo liczy na to), że w przyszłym miesiącu europejscy ministrowie ds. badań naukowych zapalą zielone światło dla projektu European Large Logistics Lander (znanym również jako EL3).
Ma on dostarczać zaopatrzenie astronautom obecnym w przyszłości na Księżycu dzięki misjom Artemis.
Zupełnie inną sprawą jest łazik marsjański opracowany z udziałem Airbus o nazwie "Rosalind Franklin", który czeka na wysyłkę na Czerwoną Planetę, najprawdopodobniej w 2028 roku. Ten ma aż 6 kół.
https://www.bbc.com/news/science-environment-63118856Siema
_
Wszystkie wszechświaty są wieczne