Grzałka LW

Amatorskie modyfikacje sprzętu i budowa teleskopów

PostVroobel | 15 Lut 2019, 09:53

Hej.

Potrzebuję szybkiej podpowiedzi w temacie grzałki LW, najchętniej kliknalbym w jakieś linki.

Czy podgrzewanie LW wiąże się z naklejeniem odpowiednio wyprofilowanej maty grzewczej na tył LW, czy stosuje się też inne rozwiązania?

Raczej nie będę tego robił, chętnie kupię, ale przyznam, że boję się ruszać LW, jeśli nie muszę.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

Postmcmaker | 15 Lut 2019, 10:49

Stosuje się drabinkę z rezystorów bądź pochodne. Więcej tutaj: https://www.google.com/search?q=seconda ... =560&dpr=3
ATM: 254/1200 Ultralight, 150/750 Ultralight, 130/650 Ultralight, BinoNewton 150/750; FH102/1350, Vortex 8x42 ED
 
Posty: 1384
Rejestracja: 03 Paź 2010, 22:59
Miejscowość: Opole

 

PostVroobel | 15 Lut 2019, 11:51

W takim razie.sprecyzuję: bardziej chodzi mi o mocowanie zestawu grzewczego. Nie chciałbym niepotrzebnie zdejmować LW.

Aczkolwiek dzięki. :)

Edit:
Na marginesie, ile kanałów powinien mieć kontroler grzalek w przypadku Newtona bez guidera? Co mogę jeszcze ogrzewać, oprócz LW i okularu (lub kamery?). Wcześniej nie drążyłem tematu, ale widzę kontrolery 2- i 4-kanalowe, spodziewam się, że druga para jest dla guidera.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

Postpiotrkusiu | 19 Lut 2019, 20:58

Bezinwazyjny ogrzewacz LW to coś takiego: https://www.omegon.eu/heater-bands-cont ... ll/p,56529
Pytałem kilku osób i rzeczywiście działa. Właśnie sobie taki tworzę, powinien znacznie taniej wyjść.

Do ogrzania w newtonie masz szukacz, LW i okular.
Szukacz też testuję z grzałką wewnętrzną - pierwsze testy wypadły pozytywnie.
ATM And12, GSO 30mm, Hyperion 13mm, 8mm, Baader OIII 2", SW UHC 2"
Awatar użytkownika
 
Posty: 978
Rejestracja: 16 Sie 2009, 20:19
Miejscowość: Giżycko

Postmidimariusz | 19 Lut 2019, 21:55

ja mam taką opaskę od dwóch lat i jestem z niej zadowolony.
Nie wymaga ingerencji w lusterko.
Synta 12", komplet ES-ów 30; 14; TS HR 7mm; filtry Lumicon 2" OIII, Polaryzacyjny.
DSC, Lornetki 10X50 20X80 TS 25X100

Awatar użytkownika
 
Posty: 811
Rejestracja: 20 Lut 2006, 22:27
Miejscowość: Czerwona Woda k. Zgorzelca

PostVroobel | 19 Lut 2019, 22:19

@Midimariusz: Widziałem Twój wątek sprzed roku i nie wątpię, że działa. Domyślam się też, że Janusz miał sporo racji w swej opinii, bo ta grzałka podgrzewa otoczenie LW nie dopuszczając do gwałtownego schladzania powietrza w jego bliskości. Cel zostaje osiągnięty, ale jest to nieco nieoptymalne.

@Piotrkusiu: J.w., ale dzięki za przypomnienie o szukaczu :)

Wspólnie z kolegą zabieramy się za sterownik grzalek na Arduino z wykorzystaniem PWM. Sterownik będzie 4-kanalowy. Jeśli jednak chodzi o grzałki, to skłaniam się ku "podkówce" na LW na jakiejś miedzianej blasze i drucie oporowym naklejonym na miedzi na dwustronnie klejącej taśmie przewodzacej ciepło, jak pod radiatory. Okular teleskopu i szukacz będzie na opasce na rzep, czyli standard. Mam taki pomysł, że skoro szukacz jest mały, to zrobię jedną.grzalkę na jego okular i obiektyw, może w szeregu, może równolegle. Za to 4-ty kanał mógłby zostać wolny na wypadek konieczności grzania lasera, kto wie...
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

Postmidimariusz | 20 Lut 2019, 20:13

Ja kiedyś chciałem żeby ktoś wykonał dla mnie taką grzałkę opartą o płytkę miedzianą z rezystorami. Ale nikogo takiego nie znalazłem.
Dlatego wybór padł na opaskę grzejną, jako produkt dostępny. Na pewno taka płytka będzie lepszym rozwiązaniem.

Życzę powodzenia w projekcie!
Synta 12", komplet ES-ów 30; 14; TS HR 7mm; filtry Lumicon 2" OIII, Polaryzacyjny.
DSC, Lornetki 10X50 20X80 TS 25X100

Awatar użytkownika
 
Posty: 811
Rejestracja: 20 Lut 2006, 22:27
Miejscowość: Czerwona Woda k. Zgorzelca

PostVroobel | 20 Lut 2019, 21:59

Dziękuję. Z pewnością coś tu wrzucę, jak skończymy.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 02 Mar 2019, 02:53

Witam,

Deklarowałem wcześniej, że raczej nie będę robił grzałki LW i zapewne ją kupię, ale tak się z moim kolegą-współprojektantem zagalopowaliśmy, że zrobimy wszystko. Kolega zaprojektuje i zrobi dla mnie elektronikę na Arduino z automatyką sterowania 4-ma grzałkami, bo ja już zupełnie na to nie mam czasu (Malina pochłonęła mnie do reszty), ja natomiast wykonam wszystkie elementy grzewcze. A zacząłem własnie od najtrudniejszego, czyli od LW.

Zauważyłem, że to nie jest łatwy i oczywisty temat i że zdania sa tu podzielone. Chciałbym pokazać tu fragmenty mojej pracy, bo pomysł może się komuś spodobać. Kiedy skończymy poszczególne etapy, będę je opisywał na moim blogu.

Mając do wyboru drut Kanthal i chromonikielinę (nichrome) wybrałem ten drugi - choć droższy - bo ma lepszą dynamikę pracy, szybciej reaguje. Na podkówke wyrałem arkusz teflonu 100x100x2mm, gdyż moje LW to elipsa 100x75mm. Szerokość wystającej poza kostkę tafli szkła to 7mm. Teflon jest giętki, nie topi sie łatwo. Po wszystkich tekstach, które przeczytałem tutaj i na innych forach, postanowiłem zaryzykować i wybrałem drut 28 AWG o średnicy 0.3mm i deklarowanej rezystancji 2.3ohm/10cm (lub 6.3ohm/30cm w drugiej próbie). Kupiłem 2m tego drutu. Zaprojektowałem specyficzną podkowę, której ideę przedstawiąją zamieszczone zdjęcia. Po umieszczeniu drutu w podkowie wyszła mi rezystancja całkowita 14.4ohm przy długości około 1m, co nijak się ma do deklarowanej rezystancji. Nie mniej jednak, przy zasilaniu 12V (PWM, sterowanie współczynnikiem wypełnienia) daje dokładnie 10W. Zrobiłem test: 3 paluszki AA w szeregu (4.5V) spowodowały przyjemne ogrzewanie się drutu do wyraźnie odczuwalnego poziomu w ciągu około 1 minuty. Jest dobrze. Skoro te 4.5V to zaledwie niecałe 40% wypełnienia (PWM), to do 100% mamy ładny zapasik mocy i dnamiki. Dodam jeszcze, że podkowa będzie przyklejona do pleców LW za pomocą dwustronnie klejącej maty termoprzewodzącej i osłonięta czarną taśmą z góry, żeby ta biel nie szkodziła.

To tyle ogólnego zarysu, pora na zdjęcia.

Grzałka LW: grzałkaLW04_otwory3.jpg

Grzałka LW: grzałkaLW08_stronaA.jpg

Grzałka LW: grzałkaLW09_stronaB.jpg

Grzałka LW: grzałkaLW10_próba1.jpg
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

Postpiotrkusiu | 07 Wrz 2019, 19:14

Jak grzałka się spisuje?
ATM And12, GSO 30mm, Hyperion 13mm, 8mm, Baader OIII 2", SW UHC 2"
Awatar użytkownika
 
Posty: 978
Rejestracja: 16 Sie 2009, 20:19
Miejscowość: Giżycko

PostVroobel | 07 Wrz 2019, 19:27

Jeszcze się nie spisuje. Mamy lato, więc jej jeszcze nie potrzebuję. Ale podczas, gdy ja grzebię w GoTo i reszcie softu, mój kolega robi dla mnie 4-kanalowy automatyczny sterownik na Arduino. Ja już nie miałbym kiedy tego ogarnąć. Pewnie jesienią będzie gotów.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 22 Lis 2019, 00:25

Nie chcę zakładać kolejnego wątku, więc podczepie się tu.

Sterownik grzalek nadal w lesie, a wilgoć marznąca już przed północą to u mnie obecnie standard. Pora przemyśleć opaski grzejne na taśmie rzepowej.

Niedawno kupiłem tu, na giełdzie, okular Baader Zoom 8-24 Mark III. To jest naprawdę duży słoik. Zapewne Koledzy maja tu jeszcze większe gabarytowo szkła. Pytanie: ile opasek używacie do utrzymania ciepła w tak dużym okularze? Ja wymyśliłem sobie 2 opaski (po połowie docelowej rezystancji kazda) w szeregu połączone miedzianą linką: jedna grzeje górne szkła, druga - dolne. Ale obudowa tego - i zdaje się każdego - okularu to aluminum, które doskonale przewodzi ciepło. Czy mogę zatem założyć, że ciepło równomiernie rozprowadzi się po całej długości okularu i właściwie wystarczy jedna opaska? Z drugiej strony zoom nie jest osadzony w jednym kawałku alu, tylko w dwóch, ruchomych względem siebie, a może jest tego w środku więcej. Przewodnictwo cieplne może tu nie mieć ciągłości. Co daradzicie?

Sprawa robi się pilna, bo moje pierwsze światło w tym zoom'ie wiązało się z wielokrotnym grzaniem okularu w domu, również suszarką. :(

Pozdrawiam,
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

Postpiotrkusiu | 22 Lis 2019, 19:02

Duży okular z tak dużym ER nie będzie zaparowany kilka godzin. Poza tym w grzałkach nie chodzi o to, żeby był dużo cieplejszy od otoczenia - wystarczy 1-2 st. C różnicy. W praktyce można okular ogrzać w dłoni.
Co innego małe i lekkie okulary np. ortho. One bardzo szybko tracą temperaturę. Do tego mały ER i mamy zaparowaną soczewkę.
Myślę, że w wypadku tego zooma wystarczy niewielka, pojedyncza grzałka.
ATM And12, GSO 30mm, Hyperion 13mm, 8mm, Baader OIII 2", SW UHC 2"
Awatar użytkownika
 
Posty: 978
Rejestracja: 16 Sie 2009, 20:19
Miejscowość: Giżycko

PostVroobel | 23 Lis 2019, 01:55

piotrkusiu napisał(a):Duży okular z tak dużym ER nie będzie zaparowany kilka godzin.


A jednak. Rzadko teraz mam pogodne dni, a jak już są, to szybko robi się dość zimno. Zacząłem zabawę ok. 22-giej, a 1,5h później miałem już za sobą dwa ogrzewania. Trzecie wykonałem suszarką.

Znam teorię grzalek. Docelowo sterowanie chciałbym zrobić w oparciu o Arduino, PWM i punkt rosy, ale narazie muszę się zadowolić regulatorem mocy na potencjometrach. Zrobiłem właśnie jedną grzałkę na drucie oporowy NiCr. 1m drutu dał mi 16 ohm, przy 12V prąd wychodzi 0,75A, czyli moc równa 9W. Wyszło dużo, będzie trzeba skręcić potencjometr na 1/3. Mam też wyprowadzone 5V, może spróbuję, byłyby jakieś 1.5W, ale to trochę z kolei mało.. Ale to moja pierwsza grzałka na taśmie velcro i szczerze mówiąc nie za bardzo mi się podoba. Robiłem już ładniejsze rzeczy... Może następne grzałki będą na rezystorach.

A co w przypadku okularów 2" i 1.25"? Jedna i ta sama grzałka? Na zakładkę w 1.25"?

Pozdrawiam,
Ostatnio edytowany przez Vroobel, 23 Lis 2019, 09:32, edytowano w sumie 1 raz
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

Postpiotrkusiu | 23 Lis 2019, 09:20

Kurcze, miałem kilka dużych okularów z ER na poziomie 20mm i każdy w każdych warunkach wytrzymywał co najmniej kilka godzin na mokrych mazurskich miejscówkach. Najwidoczniej ten zoom ma mniejszy ER bo już np. Asferyk 31mm parował dosyć szybko a ER był na poziomie jakiś 16mm.
Ale nie ważne.
Ja bym użył jednej szerszej opaski na szerokość gumy do chwytania. Jako, że często zmieniam okulary wykonałbym coś w rodzaju "kopyta" w środek grzałki i zrobiłbym ją niepełną, nakładaną w kształcie litery U. Chyba wiesz o co biega. Gdybym miał co chwila rozpinać rzep, zdejmować i zapinać ponownie to bym cisnął to w diabły a tak nakładasz i już działa.
Rozważam u siebie jeszcze jedną opcję- podgrzewanie tulei/redukcji 2" w której siedzi okular w wyciągu. Odeszłoby wtedy upierdliwe przepinanie grzałki a ilość ciepła powinna wystarczyć do podgrzania mniejszego okularu.
ATM And12, GSO 30mm, Hyperion 13mm, 8mm, Baader OIII 2", SW UHC 2"
Awatar użytkownika
 
Posty: 978
Rejestracja: 16 Sie 2009, 20:19
Miejscowość: Giżycko

PostVroobel | 23 Lis 2019, 10:32

Mokra miejscówka to pojęcie względne. Obecnie u mnie jest zaledwie pochmurno, a wilgotność na poziomie 93%. To nadmorska miejscowość i do tego wyspa. A ER w tym zoom'ie sięga 19mm, nie jest źle.

Tym razem przedobrzylem, bo użyłem taśmy do organizowania kabli: na całej długości z jednej strony ma ona rzepy, z drugiej - włoski, więc czepia się sama siebie po zawinięciu. Opaska jest długa na 3 warstwy po obwodzie tego zoom'a, jedna warstwa chroni okular, na drugiej przeplatany jest drut oporowy, trzecia chroni to wszystko z zewnątrz. I faktycznie zmiana konfiguracji to wyzwanie i tylko czekać, kiedy coś się urwie.

Wiem o co Ci chodzi, a idąc dalej tym tropem, można użyć jako szkieletu nosnego takie samo-zwijalne blaszki, jakie są w odblaskowych opaskach dla dzieci lub rowerzystów. Nie wymagałoby to żadnego rzepa, a nadmiar nawinie się na siebie na okularze 1,25". Całość w jakimś sprytnym ochronnym pokrowcu. Nie jest to bardzo ciasne, bo inaczej nie byłoby dla dzieci.

A jeszcze pytanie o Barlow'a, u mnie ED 2": wszak cela jest w środku wyciągu. Czy szkło Barlow'a nie powoduje kondensowania się pary wodnej? Na logikę, to tylko odsłonięte elementy rosieją.
Ostatnio edytowany przez Vroobel, 23 Lis 2019, 11:27, edytowano w sumie 1 raz
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 23 Lis 2019, 10:33

Wysłało się niechcący 2x.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

Postpiotrkusiu | 23 Lis 2019, 17:43

No te odblaski na rękę to może być ciekawy sposób. Warto wypróbować.

Jeśli chodzi o sterowanie i grzałki to ja poszedłem w stronę łatwizny: https://www.forumastronomiczne.pl/index ... skopu-atm/
i szukacz: https://www.forumastronomiczne.pl/index ... -szukacza/
ATM And12, GSO 30mm, Hyperion 13mm, 8mm, Baader OIII 2", SW UHC 2"
Awatar użytkownika
 
Posty: 978
Rejestracja: 16 Sie 2009, 20:19
Miejscowość: Giżycko

PostVroobel | 23 Lis 2019, 19:23

Bardzo fajna robota! Płytka wygląda na kupną, czy to dedykowany 3-kanalowy sterownik PWM do grzalek, czy po prostu regulator mocy?

Zainspirowała mnie teraz ta pianka wokół wspornika LW w Twoim rozwiązaniu. Jak widać na moich zdjęciach wyżej, zrobiłem swoją podkówkę na teflonie i problem polega na tym, że mało co się do tego klei. Planowałem dwustronnie klejącą matę termoprzewodzącą, ale taka pianka przytrzymująca od góry grzalkę i zlapana "krawatem" to sprytne ominięcie problemu.

A jako, że chyba nie będę miał tej jesieni i zimy porządnego sterownika, też poszedłem na łatwiznę i za kilka dni będę miał 3 pojedyncze regulatory PWM 12V (jak na zdjęciu poniżej), które otworzę i wprowadzę osie potencjometrów na zewnątrz jednego większego pudełka. Jako wyjścia użyję bloku 4xRJ45, a kable do grzalek będą zakończone wtyczkami RJ45.

Grzałka LW: 20191123_172718.png
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

Postpiotrkusiu | 23 Lis 2019, 19:34

To dokładnie taki sam sterownik do LED tylko 3 kanałowy. Oczywiście gotowy - coś koło 50zł z wysyłką. Sterownik jest PWM więc nie ma zbytnio strat.
Ogrzewanie LW na stopce czy "łodydze" nie jest optymalne ale działa. Piankę dałem, żeby ograniczyć dystrybucję ciepła na zewnątrz. Grzałka 8 czy 10W ale spokojnie wystarczy połowa tego.
Jeśli chodzi o LW to chyba najciekawsze i najprostsze rozwiązanie znalazłem tutaj: http://michal.mizera.pl/index.php/roso- ... ro-wtorne/
Obiecałem sobie, że kiedyś taką zrobię ;)
ATM And12, GSO 30mm, Hyperion 13mm, 8mm, Baader OIII 2", SW UHC 2"
Awatar użytkownika
 
Posty: 978
Rejestracja: 16 Sie 2009, 20:19
Miejscowość: Giżycko

PostVroobel | 23 Lis 2019, 19:52

No, spójrz wyżej, przecież mam podobną podkówkę, ale nie na miedzi. :) Termoelement jest w planie, ale do tego muszę mieć ten sterownik na Arduino.

Właśnie sprawdziłem tą stalową blaszkę. Syn ma takie 2 wybebeszone z opasek (nie ma wyjścia, musi mi je dać!). W swoim naturalnym zwiniciu blaszka idealnie nasuwa się z drobniutkim luzem na okular Vixen SLV, natomiast nawinięta na zoom'a Baader nie wykazuje odkształcenia i idealnie się dopasowuje - zupełnie jak na ręce lub nodze użytkownika (odblask).

Grzałka LW: 20191123_174010.jpg

Grzałka LW: 20191123_174040.jpg

Grzałka LW: 20191123_174159.jpg


Pobawię się tą grzałką, która właśnie zrobiłem, ale już planuję następne. :)
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 24 Lis 2019, 21:14

Cholewka, nie podoba mi się, że wątek rozwidla się w stronę grzałek na okulary, ale wrzucę jeszcze fotkę tej mojej pierwszej opaski jako przykład, jak tego robić jednak nie warto.

Grzałka LW: 20191124_185006.jpg


Otóż zaplatanie drutu wzdłuż taśmy powoduje działanie sił zginających, a to z kolei czyni taśmę bardziej sztywną (choć ta blaszka z odblasków pokonałaby taki "opór"). Lepiej będzie zrobić otworki co kilka milimetrów wzdłuż taśmy po jej bokach na kształt filmu fotograficznego i poprzekladać drut grzejny zygzakiem nad i pod taśmą na kształt splaszczonej sprężyny. Wtedy też siły mają charakter skręcający i całość staje się bardziej sprężysta. Znajdę sztywny, aczkolwiek elastyczny materiał termoodporny i na nim osadzę drut (lub drabinkę rezystorów).

Użyty tymczasowo na próbę przewód to zwykły kabelek sieciowy, ale znajdzie się czarny lub biały przewód do alarmów, dwukrotnie cieńszy, który wyposażę we wtyk RJ45. Zamierzam wykorzystać po dwa skręcone przewody do zasilania grzalek, a pozostałe użyć do sprzężenia zwrotnego w postaci odczytu temperatury. Oczywiste jest, że nie zmierzę w ten sposób ani temperatury szkieł okularów, ani LW bezpośrednio, jedynie temperaturę grzalek lub najbliższego otoczenia elementów optyki. Chyba, że ktoś ma jakiś pomysł, to bardzo chętnie podejmę wyzwanie.

Zastanawia mnie tylko, czy sterowanie PWM nie zakłóci sygnału zwrotnego z takiego np. DS18B20 lub czegoś podobnego. Gdzieś już dostałem sugestie dotyczące czujnika temperatury, muszę to tylko znaleźć.

Grzałka LW: 20191124_192143.png

(zdjęcie pochodzi z serwisu Random Nerd Tutorials)

Widać powyżej, że czujnik może być wysunięty poza konstrukcję grzałki w dość elegancki sposób.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostMateuszW | 26 Lis 2019, 16:19

Jeśli chodzi o moje zdanie na temat grzałek na okulary, to wystarczy spokojnie jedna grzałka do wszystkiego o mocy powiedzmy 3W. Zakładasz ją na okular aktualnie używany, a reszta ma założone dekielki. Grzać trzeba tylko zewnętrzną (oczną) soczewkę, reszta nie paruje. Barlow pod okularem również nie zaparuje.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

PostVroobel | 26 Lis 2019, 22:36

Hej, Mateusz.

Właśnie tak to sobie wyobrażam, bo pamiętam, jak mi samochód pod wiatą nie rosił, nie marzł i nie musiałem drapać, czego nie można było powiedzieć o tych poza wiatą. Konkluzja taka że tylko wystawiony na rosę element paruje. Zdaje się, że było już tutaj o tym kiedyś.

Dzięki.

Tymczasem zamówiłem sobie 2 płaskie, czarne przewody sieciowe 2m, lepiej się układają i nie będzie problemu podłączyć grzalkę LW, rozpinając przewód na pająku. A sterowniki PWM w drodze.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostBogdan61 | 27 Lis 2019, 11:35

Witam wszystkich.To mój pierwszy post na tym forum.Od pół roku czytam i kompletuje sprzęt do astrofotografii.Ponieważ bawiłem się w budowanie dronów na bazie materiałów węglowych,wpadł mi do głowy pomysł na elastyczną grzałkę do mojego MK66 INTESA.W sklepach modelarskich można kupić za niewielkie pieniądze maeriały do zrobienia takiej grzałki.Element grzejny to rękaw węglowy 25mm .Przy długości 60cm ma rezystancję około 2 ohm.Zakupiłem taśmę rzep o szerokości 25mm i długości 2m .Rękaw po lekkim naciągnięciu ma szerokość około 15mm.Układamy rękaw na taśmie,przykrywamy go taśmą szklaną o szerokości 20mm i całość pod maszynę do szycia :)Jeżeli chodzi o doprowadzenie przewodów to zastosowałem przewód silikonowy.końcówkę rękawa wkładamy do tulejki zaciskowej z jednej strony a zdrugiej przewód silikonowy.Po zaciśnięciu mamy pewne połączenie.Wczoraj wieczorem testowałem dwie takie grzałki i działają super.Sa elastyczne i grzeją całą powierzchnią.Można też kupić nić węglową z której można tą samą techniką wykonać grzałkę na mniejsze elementy.Z tej nici będę robił grzałkę na okular.Może komuś przyda się ta informacja :) .
 
Posty: 8
Rejestracja: 21 Kwi 2019, 22:11

 

ATM

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 32 gości

AstroChat

Wejdź na chat